McLaren-coureurs pleiten voor zwaardere straffen na incident met Russell

Mercedes-coureur George Russell haalde gedurende de sprintrace
Oscar Piastri buiten de baan in. De Brit vertikte het om de positie
terug te geven en ontving daarvoor een tijdstraf van vijf seconden.
Piastri en zijn teamgenoot Lando Norris zijn het niet eens met de
manier waarop de FIA straffen uitdeelt. "Ik keek niet echt naar hem
omdat hij achter mij reed. In de herhaling zag ik pas dat hij naast
de baan accelereerde en mij inhaalde. De vijf seconden straf maken
wel iets van een verschil, maar zetten niet echt zoden aan de
dijk", zegt Piastri, die verwijst naar het feit dat Russell zijn
zevende plaats verloor aan Pierre Gasly, maar dankzij zijn
manoeuvre wél weg konden rijden bij Piastri. Later wordt Piastri de
vraag gesteld of sommige coureurs wellicht bewust een actie doen
waarbij mogelijk een straf volgt. Daarmee wordt het volgende
bedoeld: als een coureur weet dat hij in een veel snellere auto zit
dan zijn voorganger, kan hij er voor kiezen zijn rivaal op een niet
toegestane manier in te halen, omdat hij meer dan vijf seconden weg
zou kunnen rijden na de manoeuvre en daardoor geen last heeft van
zijn straf. Piastri: "Ik weet niet of ik zo ver zou gaan. Maar
goed, ik vond deze situatie (met Russell, red.) vrij schaamteloos.
Ik denk dat het terugwisselen van de posities de betere oplossing
zou zijn. Zeker in een lange race hebben de coureurs met een
snellere auto vaak weinig last van de vijf-seconden-tijdstraf." "De
penalty's dienen sowieso zwaarder te worden" Lando Norris verdedigt
zijn teamgenoot: "Wat ik een beetje stom vind aan dit hele gebeuren
is dat het al zó vaak genoemd is in overleggen met de coureurs.
George is er in Barcelona zelfs zelf over begonnen, omdat je daar
eenvoudig de eerste bocht af kunt snijden en tijd kunt winnen.
Hetzelfde gebeurde in het verleden in Rusland. We kwamen al snel
tot de conclusie dat sommigen het expres doen. Om die reden werd er
toen besloten dat wanneer je zoiets doet, je de positie terug moet
geven. Maar hier is dat niet gebeurd. Er wordt niet consistent mee
omgegaan en dat verbaast me." Wanneer de Brit gevraagd wordt wat de
juiste oplossing is, zegt hij: "De positie teruggeven. De penalty's
dienen sowieso zwaarder te worden. Men komt veel te makkelijk weg
met een hele hoop dingen. Als je iemand in de weg rijdt in de
kwalificatie dan krijg je drie plaatsen gridstraf. Dat boeit de
meesten niet eens. Hevigere straffen zullen ervoor zorgen dat dit
soort dingen worden afgeleerd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines