Verstappen wil verandering zien van FIA: "Moeten met iets anders komen"

Ondanks dat hij vanaf P6 moest vertrekken, won Max Verstappen
afgelopen zondag de GP van de Verenigde Staten. Hij had het
zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken door vanaf poleposition
te starten, maar overschrijding van de track limits tijdens de
kwalificatie voorkwam dit. Verstappen zette in de laatste run in Q3
van de kwalificatie een snellere ronde neer dan Charles Leclerc
(een miniem verschil van 0,005 seconde), maar bij het uitkomen van
bocht 19 overschreed hij de track limits. Geen pole maar startplek
6 voor Verstappen. De Nederlandse Red Bull-coureur roept, niet als
enige, dat de FIA wat doet aan die track limits. Zo zou de
wereldkampioen bijvoorbeeld graag zien dat niet de witte lijn, maar
de kerbstones als grens worden genomen. "Ja ik denk dat de
kerbstones over het algemeen makkelijker te beoordelen zijn, vooral
in de hele snelle bochten. In de zeer lage snelheid bochten denk ik
dat de witte lijngeen groot probleem is geweest, maar in sommige
bochten is het moeilijk om zo'n kleine lijn te beoordelen. Tijdens
de kwalificatie had ik er moeite mee", zegt Verstappen. "Ik heb wel
het gevoel dat we met iets anders moeten komen omdat het lastig is.
Dit soort fouten maak je natuurlijk niet expres. Tijdens de
sprinrace was er een dubbele witte lijn, dat hielp al een beetje.
Maar we blijven praten met de FIA om te kijken wat we kunnen doen."
Moeilijk te managen Ook Charles Leclerc, die dus profiteerde van de
afgepakte rondetijd van Verstappen, vindt dat er iets moet
veranderen als het gaat over de track limits. "Ik denk dat sommige
circuits moeilijker te managen zijn dan anderen. Qatar was er zo
eentje en ook die hier (Austin, red.) is er zo een. In het verleden
heb ik altijd de voorkeur gegeven aan het gebruiken van de wit/rode
kerbstones omdat dit een referentie is die we in de auto echt
kunnen voelen, Die witte lijn... we zitten zo laag in de auto dat
het heel moeilijk is om precies te zien waar we zijn", geeft
Leclerc aan. "Of we twee centimeter naast zitten op precies op de
lijn, dat is erg moeilijk. Terwijl je met de kerbstones veel beter
kunt aanvoelen wat er gaande is. Maar het is nu al een hele tijd
dat we gebruikmaken van die witte lijn en dat is het zoals het op
dit moment is. We moeten gewoon een manier vinden om elkaar te
helpen om het een minder groot probleem te maken in de toekomst."

Top Headlines

Oudere Top Headlines