Hoe een F1-team een rookie klaarstoomt voor een vrije training

Bij de eerste vrije training voor de GP van Mexico vrijdag (aanvang
20.30 uur Nederlandse tijd), stappen onder meer Fred Vesti
(Mercedes), Jack Doohan (Alpine), Oliver Bearman (Haas) en Isack
Hadjar (AlphaTauri) in. Sinds 2022 is het verplicht voor de Formule
1-teams om twee keer per jaar een rookie in te zetten tijdens één
van de vrije trainingen. Voor de Deen Vesti, wordt het zijn tweede
keer dat hij een vrije training in de Formule 1 gaat rijden. De
jonge coureur is al enige tijd aan Mercedes verbonden en vorig jaar
reed hij al de afsluitende rookietest in Abu Dhabi voor Mercedes.
Vesti staat momenteel tweede in het Formule 2-kampioenschap. Hij
legt uit wat hij verwacht vrijdag. "Het heeft veel werk gekost in
de simulator, zowel in de F1 als in de F2, om de juiste resultaten
te behalen. Het is heel belangrijk voor jonge coureurs om deze kans
te krijgen. Het is een manier waarop ik mijn talent en potentieel
kan laten zien in een Formule 1-wagen. Ik ga veel leren en ik ga
ook weten waar ik me moet verbeteren om in de toekomst helemaal
klaar te zijn voor de Formule 1. Ik kijk er echt naar uit om in
Mexico de baan op te gaan." Stuk ingewikkelder dan Formule 2
"Buiten de wintertest is er niet echt een mogelijkheid voor deze
rookies om in een F1-auto te stappen, dus het geeft ze de kans om
hun talenten te laten zien", vertelt Hugues Bretonnier, senior
performance engineer bij Mercedes. "Aan het begin van het seizoen
moeten we onze eigen auto net zo goed onder de knie krijgen als dat
de jonge coureurs hun eigen kampioenschap onder de knie moeten
krijgen. Daarnaast zijn er ook voorkeuren van onze eigen coureurs
voor welk circuit ze het liefst een sessie opgeven. Het is ook zo
dat jonge coureurs het liefst meedoen aan evenementen wanneer ze
niet in hun eigen kampioenschap racen. Mexico biedt een mooie
gelegenheid voor Fred om tussen Monza en Abu Dhabi in te stappen."
Zhaoming Li (senior performance & simulation engineer bij
Mercedes voegt toe: "Om een rookie voor te bereiden op de echte
auto is er uiteindelijk veel dat we kunnen doen, maar ook een
beperkte hoeveelheid dat we kunnen doen. Dingen zoals zichzelf
vertrouwd maken met het circuit en werken met de engineers met wie
ze op het circuit zullen samenwerken en ook alle procedures
doornemen met betrekking tot de auto, wat ze doen voor een
racestart, dat soort dingen." Vesti kan in ieder geval niet wachten
tot hij in kan stappen, hoewel hij weet dat het ook lastig kan
worden. "Formule 1 is een stuk ingewikkelder dan Formule 2. Alleen
al de manier waarop je met de engineers moet praten, de termen die
ze gebruiken, is anders. Het is heel belangrijk om deel uit te
maken van het team en alles zo snel mogelijk te leren. Ik breng
veel tijd door met de engineers om te praten over de auto, de
banden en zelfs het circuit. Een andere uitdaging voor Mexico is
dat ik nog nooit echt op het circuit heb gereden." Bekijk hieronder
de volledige video van Mercedes. VIzHRO3E89k

Top Headlines

Oudere Top Headlines