Russell wil oplossing van de FIA na straf voor illegale inhaalactie

Het was eigenlijk een inhaalactie die niet mogelijk was, binnen de
grenzen van de baan dan. George Russell probeerde Oscar Piastri
tijdens de spintrace buitenom in te halen. Maar er was op de baan
geen ruimte, waardoor Russell normaal gesproken zijn actie had
moeten staken. Maar omdat op dat gedeelte van de baan op het
Circuit of The Americas alleen maar asfalt ligt, kon Russell toch
doorrijden en Piastri alsnog inhalen door het overschrijden van de
track limits. Vijf seconden tijdstraf voor de Mercedes-coureur was
het oordeel van de FIA. Door de tijdstraf, die pas na de finish
werd voldaan, verloor Russell zijn zevende plaats in de sprintrace
aan Pierre Gasly, maar dankzij zijn manoeuvre kon hij wél weg
rijden bij Piastri. De McLaren-coureur opperde eerder al dat er
zwaardere straffen zouden moeten volgen voor dit soort acties .
Hoewel hij er zelf dus uiteindelijk toch voordeel uithaalde vindt
ook Russell dat de FIA met een oplossing moet komen voor dit soort
incidenten. "Als er op die plek gravel ligt en iemand duwt je wijd,
dan eindig je in het gravel. Dus zet je je actie dan niet door. Ik
had altijd al het plan om daar buitenom te gaan in de hoop dat ik
wat ruimte zou krijgen. Als hij (Piastri, red.) dat niet zou doen,
zou ik alleen het asfalt opgeduwd worden. Over de consequenties
maak je je dan pas achteraf druk", legt Russell uit aan de media
waaronder RacingNews365 . "Ik houd er niet van om zo te racen en er
moet zeker iets veranderen. Het is op drie van de banen in het het
seizoen zo het geval." "Uiteindelijk racen we allemaal volgens
dezelfde regels. Als je in Monaco racet, kun je niet over die
limiet, omdat je dan in de muur belandt. In Japan kun je niet over
die limiet omdat je dan in het gravel komt. En dan heb je hier,
waar de enige consequentie is dat je op asfalt komt. In Monza kwam
ik uit de pits en ging ik over die limiet terwijl ik wist dat ik
een 'verlaat de gevangenis zonder te betalen-kaart' had", doelt
Russell op de tijdwinst die hij er wel mee wint en dus de tijdstraf
teniet doet. "Hetzelfde geldt voor Barcelona. Maar je wilt niet die
kaart helemaal niet hebben. De FIA moet dus een oplossing vinden om
dat te voorkomen." En wat die oplossing dan is? Tien seconden
tijdstraf om het minder aantrekkelijk te maken? "Ik denk dat
tijdstraffen zo race-afhankelijk zijn. We hebben gesproken over
mogelijk positie-straffen. Dat ligt meer in de lijn." Bekijk
hieronder de actie waarvoor George Russel de tijdstraf kreeg
tijdens de sprintrace

Top Headlines

Oudere Top Headlines