FIA komt met uitleg na controversiële diskwalificatie Hamilton en Leclerc in VS
Lewis Hamilton en Charles Leclerc kwamen in Austin als tweede en
zesde over de finish. In de Nederlandse nacht werden ze alsnog uit
de uitslag geschrapt na een controle van de FIA. De vloerplanken
van de wagens van beide coureurs waren te veel gesleten en dunner
dan de minimaal verplichte negen millimeters. De diskwalificatie
van de Mercedes-coureur en de Ferrari-rijder zorgde voor flink wat
ophef, vooral over de schijnbare willekeur van de controle door de
FIA. Naast deze wagens werden ook die van Max Verstappen en Lando
Norris aan een keuring onderworpen. Dat maar vier wagens werden
gecontroleerd en dat de helft daarvan niet voldeed was voer voor
discussie. In aanloop naar de GP van Mexcio komt de FIA nu met
verdere uitleg. "Elk weekend wordt een reeks willekeurige controles
uitgevoerd op verschillende onderdelen van de auto's. Dit proces
bestaat al tientallen jaren en is bedoeld om naleving van de
reglementen te garanderen, omdat de teams vóór de race niet weten
welke specifieke onderdelen van welke auto's mogelijk worden
onderzocht, naast de standaardcontroles die elk weekend op elke
auto worden uitgevoerd", laat de FIA weten. "Dit betekent dat,
vanuit het perspectief van de teams, elk onderdeel van de auto op
elk moment kan worden gecontroleerd en dat de gevolgen van
niet-naleving van het Technisch Reglement ernstig kunnen zijn."
Willekeurig selecteren is waardevol "Het technische F1-team van de
FIA beschikt over een schat aan ervaring en gegevens die helpen bij
het nemen van beslissingen over welke aspecten van de wagen kunnen
worden gecontroleerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen
worden alle auto's conform de regels bevonden. Maar, zoals in
Austin, worden er af en toe overtredingen van de regels
geconstateerd en aan de stewards gerapporteerd." Waarom dan niet
alle wagens controleren na de ontdekking van een overtreding? Dat
is vooral tijdgebrek, meldt de FIA. "Bij het uitvoeren van deze
tests komt enorm veel kijken in de beperkte tijd die beschikbaar is
nadat een Grand Prix is afgelopen en voordat de auto's terug moeten
naar hun teams voor demontage en transport naar de volgende race.
Maar ook al wordt er een breed scala aan controles uitgevoerd, het
is onmogelijk om elke parameter van elke auto te controleren in de
korte tijd die beschikbaar is. Dit geldt met name voor back-to-back
raceweekenden wanneer er ook rekening moet worden gehouden met
deadlines voor vrachtvervoer", zoals nu dus het geval is met de GP
van Mexico die direct het weekend na Austin is. "Daarom is het
proces van het willekeurig selecteren van een aantal auto's zo
waardevol. Elk team is zich ervan bewust dat selectie mogelijk is
en begrijpt dat de kans groot is dat een gebrek aan het licht
komt."
zesde over de finish. In de Nederlandse nacht werden ze alsnog uit
de uitslag geschrapt na een controle van de FIA. De vloerplanken
van de wagens van beide coureurs waren te veel gesleten en dunner
dan de minimaal verplichte negen millimeters. De diskwalificatie
van de Mercedes-coureur en de Ferrari-rijder zorgde voor flink wat
ophef, vooral over de schijnbare willekeur van de controle door de
FIA. Naast deze wagens werden ook die van Max Verstappen en Lando
Norris aan een keuring onderworpen. Dat maar vier wagens werden
gecontroleerd en dat de helft daarvan niet voldeed was voer voor
discussie. In aanloop naar de GP van Mexcio komt de FIA nu met
verdere uitleg. "Elk weekend wordt een reeks willekeurige controles
uitgevoerd op verschillende onderdelen van de auto's. Dit proces
bestaat al tientallen jaren en is bedoeld om naleving van de
reglementen te garanderen, omdat de teams vóór de race niet weten
welke specifieke onderdelen van welke auto's mogelijk worden
onderzocht, naast de standaardcontroles die elk weekend op elke
auto worden uitgevoerd", laat de FIA weten. "Dit betekent dat,
vanuit het perspectief van de teams, elk onderdeel van de auto op
elk moment kan worden gecontroleerd en dat de gevolgen van
niet-naleving van het Technisch Reglement ernstig kunnen zijn."
Willekeurig selecteren is waardevol "Het technische F1-team van de
FIA beschikt over een schat aan ervaring en gegevens die helpen bij
het nemen van beslissingen over welke aspecten van de wagen kunnen
worden gecontroleerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen
worden alle auto's conform de regels bevonden. Maar, zoals in
Austin, worden er af en toe overtredingen van de regels
geconstateerd en aan de stewards gerapporteerd." Waarom dan niet
alle wagens controleren na de ontdekking van een overtreding? Dat
is vooral tijdgebrek, meldt de FIA. "Bij het uitvoeren van deze
tests komt enorm veel kijken in de beperkte tijd die beschikbaar is
nadat een Grand Prix is afgelopen en voordat de auto's terug moeten
naar hun teams voor demontage en transport naar de volgende race.
Maar ook al wordt er een breed scala aan controles uitgevoerd, het
is onmogelijk om elke parameter van elke auto te controleren in de
korte tijd die beschikbaar is. Dit geldt met name voor back-to-back
raceweekenden wanneer er ook rekening moet worden gehouden met
deadlines voor vrachtvervoer", zoals nu dus het geval is met de GP
van Mexico die direct het weekend na Austin is. "Daarom is het
proces van het willekeurig selecteren van een aantal auto's zo
waardevol. Elk team is zich ervan bewust dat selectie mogelijk is
en begrijpt dat de kans groot is dat een gebrek aan het licht
komt."
