De dag dat Vettel woedend op Verstappen was (en Ricciardo profiteerde)

In 2016 beleefde Max Verstappen zijn 'echte' doorbraak in de
Formule 1. De op dat moment achttienjarige Nederlander verving na
vier races Daniil Kvyat bij Red Bull en won prompt zijn eerste
Grand Prix in Spanje. Toch kwam Verstappen soms ook negatief in het
nieuws door zijn agressieve rijstijl. Vooral de Ferrari-coureurs
Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen, die allebei een frustrerend
seizoen in het kielzog van Mercedes meemaakten, deden meermaals hun
beklag. Het bommetje zou om een ander type incident helemaal
barsten in Mexico... Het is ronde 68 in de race. Verstappen en
Vettel strijden na een strategisch gevecht om de derde plaats op de
baan. Precies op het moment dat de Duitse Ferrari-coureur zijn
eerste speldenprikje uitdeelt, verremt Verstappen zich en steekt
hij een stuk van de baan af. Illegaal, volgens Vettel, en dus
begint er een tirade op de radio. Verstappen heeft namelijk de plek
niet teruggegeven en koerst vrolijk af op de derde plaats. Vettel
krijgt Ricciardo op zijn dak Vettels irritatie komt voort uit een
tweetal zaken: enerzijds omdat Verstappen hem de derde plek niet
schenkt en anderzijds omdat de snellere Daniel Ricciardo,
toentertijd teamgenoot van Verstappen, rap nadert. Een rondje na
het incident is de Australiër zelfs al in staat om Vettel aan te
vallen, maar die gooit keihard de deur dicht voor bocht vier. De
scheldkanonnade van Vettel houdt ook na dat incident maar niet op,
zelfs niet als de finishvlag valt. Er verandert in de laatste drie
rondjes niets meer aan de pikorde, waardoor Vettel een podiumplaats
lijkt mis te lopen. De Duitser gaat naast Verstappen rijden en
wijst met een afkeurend vingertje de manoeuvres van zijn concurrent
af. Op de radio moet zelfs wedstrijdleider Charlie Whiting het
ontgelden als Vettels engineer hem probeert te kalmeren. De reactie
van de viervoudig wereldkampioen is duidelijk: "Yeah, here is a
message for Charlie: f*ck off' . Vettel lijkt letterlijk en
figuurlijk tóch de lachende derde te worden, want Verstappen krijgt
een straf van vijf seconden voor zijn actie en wordt door de FIA
uit de cooldownroom gehaald. Een aantal uren na de podiumceremonie,
die Vettel wel mocht meemaken, krijgt de Ferrari-coureur echter ook
een straf voor zijn verdedigende actie ten opzichte van Ricciardo.
Zo ging de Australiër er alsnog met de beker vandoor. De tekst gaat
verder onder de afbeelding. De Verstappen-regel Ironisch genoeg
kreeg Vettel als eerste de straf voor iets wat de
'Verstappen-regel' was gaan heten. Zoals gezegd deden coureurs
meermaals hun beklag over de rijstijl van Verstappen, die er een
handje van had om op het laatste moment nog van lijn te wisselen.
Daarom mocht er niet meer worden bewogen onder het remmen, iets wat
Vettel wél deed in zijn duel met Ricciardo. De Duitser was het
echter niet eens met zijn straf. "Ik denk dat ik Ricciardo genoeg
ruimte aan de binnenkant gaf", zei Vettel in 2016. "Bovendien hield
ik mijn stuurtje vrij lang recht onder het remmen. De reden dat
Daniel blokkeerde was omdat er geen grip aan de binnenkant lag. Het
was niet gevaarlijk." Ricciardo was een andere mening toegedaan.
"Ik vond de straf terecht, maar ik begrijp wel dat het een vreemde
situatie voor de fans betreft als zoiets na de race wordt beslist.
In de remzone zit je al op de limiet en is elke beweging van je
tegenstander simpelweg gevaarlijk. Daarom blokkeerde ik en werd het
een zooitje." Vettel kreeg overigens geen straf meer voor het
uitschelden van wedstrijdleider Whiting. De Duitser bood zijn
excuses aan, waarmee de kous af was. Toch zal de herinnering van
dit incident voor altijd voortbestaan... Bekijk hieronder de video
van het gehele incident in Mexico!

Top Headlines

Oudere Top Headlines