Waarom het einde van de Red Bull-straf slecht nieuws is voor de concurrentie
In 2022 ontstond er flinke rel rondom Red Bull. De in 2021
ingevoerde budget cap werd door het team uit Milton Keynes
overschreden, en dat in een jaar waarin Max Verstappen na een felle
strijd Lewis Hamilton aftroefde en zijn eerste wereldtitel greep.
De concurrentie schreeuwde moord en brand en eiste een verklaring.
Het bleek dat Red Bull zich had misrekend met cateringbonnetjes,
waardoor het totale budget boven de limiet was uitgekomen. Maar wat
was nou de straf en hoe ziet de toekomst eruit nu Red Bull weer
vrijuit mag werken? De uitgedeelde straf van de FIA was niet mals.
Red Bull moest een boete van zeven miljoen dollar betalen, maar
kreeg bovenal beperkingen in het ontwikkelen van de auto. Vanaf 26
oktober 2022 mocht er een jaar lang 10% minder tijd in de
windtunnel worden besteed én mochten er 10% minder
computersimulaties worden gemaakt. En dat terwijl Red Bull de
constructeurstitel had binnengehaald en onder de nieuwe reglementen
dus sowieso al de minste windtunneltijd kreeg en minder
computersimulaties mocht uitvoeren. Toch lijkt de straf het team
niet te deren in 2023... Red Bull domineert de Formule 1, einde
lijkt niet in zicht De dominantie van dit seizoen is namelijk vrij
bijzonder te noemen. Het team haalde de beide wereldtitels
vroegtijdig binnen en zag Max Verstappen en Sergio Perez op één
race na alles winnen. Nu de straf is opgeheven, mag Red Bull in
principe weer meer tijd doorbrengen in de fabriek, wat ervoor zorgt
dat de ontwikkeling van de Red Bull-wagens in een stroomversnelling
kan komen. Bovendien verlegde het team al vrij vroeg de focus naar
2024, want het was snel duidelijk dat de RB19 sterk genoeg was om
de titels te prolongeren. De concurrentie lijkt daardoor één stap
achter te lopen. Mercedes, de grootste concurrent in het
controversiële 2021, zette bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een
nieuwe vloer op de W13. De update is gericht op volgend jaar, om te
kijken of het een stap in de goede richting is. Allemaal zaken waar
het team van Toto Wolff nu nog mee begint, terwijl Red Bull al
maandenlang naar het nieuwe jaar aan het kijken is. Ook heeft Red
Bull met Adrian Newey misschien wel de 'knapste kop' uit de Formule
1 in huis, dus reken maar dat er een stap gezet gaat worden.
Uiteraard zet Mercedes ook grote stappen, maar het is de vraag of
zij, terwijl ze nu ook nog een klein stukje langzamer lijken dan
Red Bull, nóg zo'n extra sprong kunnen maken richting 2024. Tel
daar de extra windtunneltijd en computersimulaties van Red Bull bij
op en de vraagtekens voor de concurrentie worden almaar groter. De
tekst gaat verder onder de foto. Is er alleen maar slecht nieuws
voor de concurrentie? Uiteraard zijn er voor de andere teams ook
positieve handvatten richting het nieuwe seizoen. Zo krijgt Red
Bull opnieuw maar 70% van de windtunneltijd binnen de huidige
reglementen. Die schrijven voor dat de constructeurskampioen de
minste ontwikkeltijd krijgt en de nummer tien het meest, zodat het
veld dichter naar elkaar toe schuift. Dat betekent dat Mercedes,
Ferrari, McLaren en Aston Martin, die ook allemaal goede
faciliteiten hebben staan, meer tijd en tests tot hun beschikking
hebben. Toch blijft het een groot vraagteken of Red Bull in 2024
bijgehaald kan worden. Als je als team zoveel tijd hebt om een
nieuwe auto te bouwen, moet er eigenlijk wel een fatsoenlijke
bolide op de grid verschijnen. Red Bull brengt geen nieuwe updates
meer mee in 2023 en heeft een technisch team staan waar je u tegen
zegt. Voor de Formule 1 zou het prachtig zijn als er, net als in
2021, een flinke strijd om de wereldtitel zou ontstaan, maar het
lijkt er voorlopig op dat Red Bull dat lot volledig in eigen hand
heeft. Verstappen zou er in elk geval geen seconde van wakker
liggen als hij opnieuw zou kunnen domineren.
ingevoerde budget cap werd door het team uit Milton Keynes
overschreden, en dat in een jaar waarin Max Verstappen na een felle
strijd Lewis Hamilton aftroefde en zijn eerste wereldtitel greep.
De concurrentie schreeuwde moord en brand en eiste een verklaring.
Het bleek dat Red Bull zich had misrekend met cateringbonnetjes,
waardoor het totale budget boven de limiet was uitgekomen. Maar wat
was nou de straf en hoe ziet de toekomst eruit nu Red Bull weer
vrijuit mag werken? De uitgedeelde straf van de FIA was niet mals.
Red Bull moest een boete van zeven miljoen dollar betalen, maar
kreeg bovenal beperkingen in het ontwikkelen van de auto. Vanaf 26
oktober 2022 mocht er een jaar lang 10% minder tijd in de
windtunnel worden besteed én mochten er 10% minder
computersimulaties worden gemaakt. En dat terwijl Red Bull de
constructeurstitel had binnengehaald en onder de nieuwe reglementen
dus sowieso al de minste windtunneltijd kreeg en minder
computersimulaties mocht uitvoeren. Toch lijkt de straf het team
niet te deren in 2023... Red Bull domineert de Formule 1, einde
lijkt niet in zicht De dominantie van dit seizoen is namelijk vrij
bijzonder te noemen. Het team haalde de beide wereldtitels
vroegtijdig binnen en zag Max Verstappen en Sergio Perez op één
race na alles winnen. Nu de straf is opgeheven, mag Red Bull in
principe weer meer tijd doorbrengen in de fabriek, wat ervoor zorgt
dat de ontwikkeling van de Red Bull-wagens in een stroomversnelling
kan komen. Bovendien verlegde het team al vrij vroeg de focus naar
2024, want het was snel duidelijk dat de RB19 sterk genoeg was om
de titels te prolongeren. De concurrentie lijkt daardoor één stap
achter te lopen. Mercedes, de grootste concurrent in het
controversiële 2021, zette bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een
nieuwe vloer op de W13. De update is gericht op volgend jaar, om te
kijken of het een stap in de goede richting is. Allemaal zaken waar
het team van Toto Wolff nu nog mee begint, terwijl Red Bull al
maandenlang naar het nieuwe jaar aan het kijken is. Ook heeft Red
Bull met Adrian Newey misschien wel de 'knapste kop' uit de Formule
1 in huis, dus reken maar dat er een stap gezet gaat worden.
Uiteraard zet Mercedes ook grote stappen, maar het is de vraag of
zij, terwijl ze nu ook nog een klein stukje langzamer lijken dan
Red Bull, nóg zo'n extra sprong kunnen maken richting 2024. Tel
daar de extra windtunneltijd en computersimulaties van Red Bull bij
op en de vraagtekens voor de concurrentie worden almaar groter. De
tekst gaat verder onder de foto. Is er alleen maar slecht nieuws
voor de concurrentie? Uiteraard zijn er voor de andere teams ook
positieve handvatten richting het nieuwe seizoen. Zo krijgt Red
Bull opnieuw maar 70% van de windtunneltijd binnen de huidige
reglementen. Die schrijven voor dat de constructeurskampioen de
minste ontwikkeltijd krijgt en de nummer tien het meest, zodat het
veld dichter naar elkaar toe schuift. Dat betekent dat Mercedes,
Ferrari, McLaren en Aston Martin, die ook allemaal goede
faciliteiten hebben staan, meer tijd en tests tot hun beschikking
hebben. Toch blijft het een groot vraagteken of Red Bull in 2024
bijgehaald kan worden. Als je als team zoveel tijd hebt om een
nieuwe auto te bouwen, moet er eigenlijk wel een fatsoenlijke
bolide op de grid verschijnen. Red Bull brengt geen nieuwe updates
meer mee in 2023 en heeft een technisch team staan waar je u tegen
zegt. Voor de Formule 1 zou het prachtig zijn als er, net als in
2021, een flinke strijd om de wereldtitel zou ontstaan, maar het
lijkt er voorlopig op dat Red Bull dat lot volledig in eigen hand
heeft. Verstappen zou er in elk geval geen seconde van wakker
liggen als hij opnieuw zou kunnen domineren.
