Verstappen doet duidelijke oproep naar FIA na meerdere diskwalificaties
Na de Grand Prix van de Verenigde Staten werden Lewis Hamilton en
Charles Leclerc gediskwalificeerd na een check van de FIA. De plank
onder de bolides van de twee waren te ver weggesleten, maar dit
soort checks worden steekproefsgewijs uitgevoerd. Max Verstappen
reageert in Mexico op de situatie een week eerder. "Ik denk niet
dat ook maar iemand dit bewust doet, maar als je (in een
sprintweekend, red.) maar één training hebt om alles voor elkaar te
krijgen, dan kan het gebeurden dat je fout zit. Vanaf dan is er
niets meer aan te doen", laat hij weten aan de aanwezige media in
Mexico, waaronder RacingNews365 . "Het enige wat je kan doen is de
bandendruk opvoeren, maar ja, dan rijd je op ballon-banden." "Als
team weet je dat als je de rijhoogte omlaag schroeft, je meer
performance hebt. Toch komt het door dit (sprint)format dat men
zich in deze positie verkeert. Normaal, als je een heel weekend
hebt, dan heb je dit niet." Meer FIA-checks na een F1 GP? De
controles van de FIA worden zoals hierboven benoemd
steekproefsgewijs uitgevoerd. Gevraagd of alle auto's op alles
gecheckt moeten worden, reageert Verstappen: "Dan krijg je de
uitslag van de race pas op dinsdag. Het probleem is dat het
onmogelijk is om álles te controleren, maar geen enkel team wil dat
de auto illegaal is. Niemand doet de afstelling met het idee
illegaal te zijn." "Natuurlijk heb je willekeurige checks, van de
voorkant van het veld naar achteraan. Zo werkt het gewoon, want je
kan niet alle auto's controleren. In dat geval heb je 100 man meer
nodig." Verstappen heeft wel een duidelijke suggestie voor de FIA,
dit nadat Hamilton (Mercedes) en Leclerc (Ferrari) werden
gediskwalificeerd. "Als je één auto per team checkt en er is iets
illegaal, dan vind ik dat je de andere auto ook moet controleren.
Dat is het enige wat ik wil zien, want als de één een DSQ krijgt,
dan weet je dat de ander een hogere positie krijgt", aldus de Red
Bull-rijder, terugblikkend op de FIA-situatie een week eerder.
Charles Leclerc gediskwalificeerd na een check van de FIA. De plank
onder de bolides van de twee waren te ver weggesleten, maar dit
soort checks worden steekproefsgewijs uitgevoerd. Max Verstappen
reageert in Mexico op de situatie een week eerder. "Ik denk niet
dat ook maar iemand dit bewust doet, maar als je (in een
sprintweekend, red.) maar één training hebt om alles voor elkaar te
krijgen, dan kan het gebeurden dat je fout zit. Vanaf dan is er
niets meer aan te doen", laat hij weten aan de aanwezige media in
Mexico, waaronder RacingNews365 . "Het enige wat je kan doen is de
bandendruk opvoeren, maar ja, dan rijd je op ballon-banden." "Als
team weet je dat als je de rijhoogte omlaag schroeft, je meer
performance hebt. Toch komt het door dit (sprint)format dat men
zich in deze positie verkeert. Normaal, als je een heel weekend
hebt, dan heb je dit niet." Meer FIA-checks na een F1 GP? De
controles van de FIA worden zoals hierboven benoemd
steekproefsgewijs uitgevoerd. Gevraagd of alle auto's op alles
gecheckt moeten worden, reageert Verstappen: "Dan krijg je de
uitslag van de race pas op dinsdag. Het probleem is dat het
onmogelijk is om álles te controleren, maar geen enkel team wil dat
de auto illegaal is. Niemand doet de afstelling met het idee
illegaal te zijn." "Natuurlijk heb je willekeurige checks, van de
voorkant van het veld naar achteraan. Zo werkt het gewoon, want je
kan niet alle auto's controleren. In dat geval heb je 100 man meer
nodig." Verstappen heeft wel een duidelijke suggestie voor de FIA,
dit nadat Hamilton (Mercedes) en Leclerc (Ferrari) werden
gediskwalificeerd. "Als je één auto per team checkt en er is iets
illegaal, dan vind ik dat je de andere auto ook moet controleren.
Dat is het enige wat ik wil zien, want als de één een DSQ krijgt,
dan weet je dat de ander een hogere positie krijgt", aldus de Red
Bull-rijder, terugblikkend op de FIA-situatie een week eerder.
