'Audi trekt stekker niet uit het Formule 1-project'
In de Duitse media werden de afgelopen dagen de geruchten versterkt
dat Audi niet verder zou willen gaan met het project om in 2026 de
Formule 1 in te stappen. Zo zouden er op korte termijn gesprekken
plaatsvinden op het hoogste niveau om de voortgang van het project
te evalueren. RacingNews365 heeft in de paddock in Mexico echter
begrepen dat de geruchten niet stroken met de progressie die Audi
op dit moment boekt. Het Duitse automerk trekt op het moment
namelijk veel personeel aan, personeel dat op dit moment al werkt
aan de motor van 2026. In de relatief kleine wereld van de Formule
1 betekent dit ook dat Audi er op het moment in slaagt om personeel
weg te halen bij andere F1-teams. Dat is voor Audi de enige
mogelijkheid om in 2026 met een competitieve bolide aan de start te
kunnen verschijnen, maar het is ook tegen het zere been van de
concurrentie. Zij zouden daarom gebaat zijn bij de geruchten dat
Audi op het punt staat om de stekker uit het F1-project te trekken.
Deze website heeft begrepen dat er bij Audi geen vergaderingen
staan ingepland om te spreken over het afbreken van het project.
Alles wijst erop dat het team de juiste richting in is geslagen
door te werken aan de structuur die gecreëerd wordt door de ervaren
Andreas Seidl. De Duitser weet als geen ander dat het team gebaat
is bij rust en de voormalig teambaas van McLaren lijkt dan ook
gefocust verder te werken aan de opbouw van het team. Het is
duidelijk dat Sauber, dat gefaseerd wordt overgekocht door Audi, op
dit moment veel te klein is om competitief te zijn. Daardoor heeft
Audi al honderden mensen extra aangenomen om zo snel mogelijk een
team te bouwen, dat qua omvang in ieder geval klaar moet zijn om de
strijd aan te gaan met teams als Red Bull, Mercedes en Ferrari.
Waarom geruchten? Al vanaf dat bekend werd dat Audi de Formule 1 in
zou stappen, waren er geruchten over een mogelijke terugtrekking
van het team. Dat komt doordat niet iedereen binnen de Volkswagen
Groep overtuigd zou zijn van de keuze. Zo zijn er bepalende mensen
binnen de organisatie die liever Porsche in de koningsklasse van de
autosport zouden zien. Drijvende man achter het Audi-project was
toenmalig CEO van het bedrijf, Markus Duesmann. Geruchten doen de
ronde dat hij op zijn eigen houtje zou hebben gewerkt en zonder de
steun van de Volkswagen Groep de keuze maakte om de Formule 1 in te
stappen. Onduidelijk is of dat ook de reden is van het vertrek van
Duesmann bij Audi in september van 2023. Zijn vertrek versterkte
echter wel de geruchten dat de Volkswagen Groep niet tevreden was
over de keuze die Duesmann maakte ten aanzien van het F1-project.
Tegelijkertijd heeft Audi op dit moment al wel de eerste betaling
gedaan aan Sauber, om het team over te kopen. Gefaseerd zal men de
volgende betalingen doen en zo tijdig het volledige team van Sauber
in handen krijgen en de naam veranderen naar Audi in 2026. Opvolger
van Duesmann, Gernot Doellner werkte gedurende zijn carrière lange
tijd voor Porsche en juist daarom zijn er wederom geruchten over
een mogelijke switch van Audi naar Porsche. Een verandering op die
schaal brengt echter veel gevolgen met zich mee. Financieel zal het
de Volkswagen Groep veel geld kosten om deze wijziging mogelijk te
maken en ook lijdt Audi gezichtsverlies wanneer het 'haar' Formule
1-team af zou moeten staan aan Porsche. Die factoren, plus het
eerder genoemde feit dat Audi onwijs veel personeel al binnen heeft
gehaald, haar faciliteiten al gebruikt voor het F1-project en
bijvoorbeeld het Dakar-project na januari stopt om de volledige
focus op de F1 te zetten, lijken de geruchten over een mogelijke
terugtrekking een stuk minder sterk te maken.
dat Audi niet verder zou willen gaan met het project om in 2026 de
Formule 1 in te stappen. Zo zouden er op korte termijn gesprekken
plaatsvinden op het hoogste niveau om de voortgang van het project
te evalueren. RacingNews365 heeft in de paddock in Mexico echter
begrepen dat de geruchten niet stroken met de progressie die Audi
op dit moment boekt. Het Duitse automerk trekt op het moment
namelijk veel personeel aan, personeel dat op dit moment al werkt
aan de motor van 2026. In de relatief kleine wereld van de Formule
1 betekent dit ook dat Audi er op het moment in slaagt om personeel
weg te halen bij andere F1-teams. Dat is voor Audi de enige
mogelijkheid om in 2026 met een competitieve bolide aan de start te
kunnen verschijnen, maar het is ook tegen het zere been van de
concurrentie. Zij zouden daarom gebaat zijn bij de geruchten dat
Audi op het punt staat om de stekker uit het F1-project te trekken.
Deze website heeft begrepen dat er bij Audi geen vergaderingen
staan ingepland om te spreken over het afbreken van het project.
Alles wijst erop dat het team de juiste richting in is geslagen
door te werken aan de structuur die gecreëerd wordt door de ervaren
Andreas Seidl. De Duitser weet als geen ander dat het team gebaat
is bij rust en de voormalig teambaas van McLaren lijkt dan ook
gefocust verder te werken aan de opbouw van het team. Het is
duidelijk dat Sauber, dat gefaseerd wordt overgekocht door Audi, op
dit moment veel te klein is om competitief te zijn. Daardoor heeft
Audi al honderden mensen extra aangenomen om zo snel mogelijk een
team te bouwen, dat qua omvang in ieder geval klaar moet zijn om de
strijd aan te gaan met teams als Red Bull, Mercedes en Ferrari.
Waarom geruchten? Al vanaf dat bekend werd dat Audi de Formule 1 in
zou stappen, waren er geruchten over een mogelijke terugtrekking
van het team. Dat komt doordat niet iedereen binnen de Volkswagen
Groep overtuigd zou zijn van de keuze. Zo zijn er bepalende mensen
binnen de organisatie die liever Porsche in de koningsklasse van de
autosport zouden zien. Drijvende man achter het Audi-project was
toenmalig CEO van het bedrijf, Markus Duesmann. Geruchten doen de
ronde dat hij op zijn eigen houtje zou hebben gewerkt en zonder de
steun van de Volkswagen Groep de keuze maakte om de Formule 1 in te
stappen. Onduidelijk is of dat ook de reden is van het vertrek van
Duesmann bij Audi in september van 2023. Zijn vertrek versterkte
echter wel de geruchten dat de Volkswagen Groep niet tevreden was
over de keuze die Duesmann maakte ten aanzien van het F1-project.
Tegelijkertijd heeft Audi op dit moment al wel de eerste betaling
gedaan aan Sauber, om het team over te kopen. Gefaseerd zal men de
volgende betalingen doen en zo tijdig het volledige team van Sauber
in handen krijgen en de naam veranderen naar Audi in 2026. Opvolger
van Duesmann, Gernot Doellner werkte gedurende zijn carrière lange
tijd voor Porsche en juist daarom zijn er wederom geruchten over
een mogelijke switch van Audi naar Porsche. Een verandering op die
schaal brengt echter veel gevolgen met zich mee. Financieel zal het
de Volkswagen Groep veel geld kosten om deze wijziging mogelijk te
maken en ook lijdt Audi gezichtsverlies wanneer het 'haar' Formule
1-team af zou moeten staan aan Porsche. Die factoren, plus het
eerder genoemde feit dat Audi onwijs veel personeel al binnen heeft
gehaald, haar faciliteiten al gebruikt voor het F1-project en
bijvoorbeeld het Dakar-project na januari stopt om de volledige
focus op de F1 te zetten, lijken de geruchten over een mogelijke
terugtrekking een stuk minder sterk te maken.
