Kritiek op uitblijven extra FIA-checks: "Kost een paar minuten!"
Ook Haas-teambaas Guenther Steiner begrijpt niet dat na de
willekeurige checks in de Verenigde Staten niet meer actie is
ondernomen. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden
gediskwalificeerd omdat de plank onder de auto te ver was
afgesleten, maar de teamgenoten en de rest van de F1-grid werd er
niet op gecontroleerd. Dat zou veel te veel tijd kosten en het is
niet het protocol van de FIA. Toch is lang niet iedereen het
hierover eens, zo legt Steiner uit aan onder meer RacingNews365 .
"Het duurt helemaal niet zo lang om dit te checken. Je hijst de
auto omhoog en kijkt eronder! Dit gaat niet over tijd, want om
eerlijk te zijn kost dit maar een paar minuten." Zelf houdt Haas
nauwlettend in de gaten hoeveel van de plank slijt. "Na een
training en na andere sessies kijk je hoeveel er is weggesleten.
Dan reken je dat door over hoeveel dat is per ronde, zodat je kan
berekenen wat er over een race-afstand gebeurt. Het checken is
helemaal niet moeilijk. Ik bedoel maar: het is een plank die onder
de auto uitsteekt!" De FIA-regels Steiner kan anderzijds wel
begrijpen waarom er in de VS niet direct urenlang extra controles
werden uitgevoerd. "In de reglementen staat nou eenmaal dat je niet
alle auto's hoeft te checken. De FIA heeft een checklist wat ze wel
en niet doen, maar waarom ze dan niet de rest ook controleren (na
een diskwalificatie, red.)? Dat is een vraag voor de FIA." "Het is
echter wel mogelijk. Om dit uit te rekenen hoef je de plank niet
van de auto te halen en het is ook geen hogere wiskunde. De
discussie over wat ze zouden moeten doen met de overige auto's
heeft waarschijnlijk langer geduurd dan alle andere zestien auto's
te ochecken! Naar mijn mening snap ik niet waarom we niet een half
uur langer blijven staan voor extra checks. Maar ja, dat moet je
verder aan de FIA vragen", aldus de Haas-teambaas.
willekeurige checks in de Verenigde Staten niet meer actie is
ondernomen. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden
gediskwalificeerd omdat de plank onder de auto te ver was
afgesleten, maar de teamgenoten en de rest van de F1-grid werd er
niet op gecontroleerd. Dat zou veel te veel tijd kosten en het is
niet het protocol van de FIA. Toch is lang niet iedereen het
hierover eens, zo legt Steiner uit aan onder meer RacingNews365 .
"Het duurt helemaal niet zo lang om dit te checken. Je hijst de
auto omhoog en kijkt eronder! Dit gaat niet over tijd, want om
eerlijk te zijn kost dit maar een paar minuten." Zelf houdt Haas
nauwlettend in de gaten hoeveel van de plank slijt. "Na een
training en na andere sessies kijk je hoeveel er is weggesleten.
Dan reken je dat door over hoeveel dat is per ronde, zodat je kan
berekenen wat er over een race-afstand gebeurt. Het checken is
helemaal niet moeilijk. Ik bedoel maar: het is een plank die onder
de auto uitsteekt!" De FIA-regels Steiner kan anderzijds wel
begrijpen waarom er in de VS niet direct urenlang extra controles
werden uitgevoerd. "In de reglementen staat nou eenmaal dat je niet
alle auto's hoeft te checken. De FIA heeft een checklist wat ze wel
en niet doen, maar waarom ze dan niet de rest ook controleren (na
een diskwalificatie, red.)? Dat is een vraag voor de FIA." "Het is
echter wel mogelijk. Om dit uit te rekenen hoef je de plank niet
van de auto te halen en het is ook geen hogere wiskunde. De
discussie over wat ze zouden moeten doen met de overige auto's
heeft waarschijnlijk langer geduurd dan alle andere zestien auto's
te ochecken! Naar mijn mening snap ik niet waarom we niet een half
uur langer blijven staan voor extra checks. Maar ja, dat moet je
verder aan de FIA vragen", aldus de Haas-teambaas.
