Waarom de trainingen in Mexico extra belangrijk zijn voor een aantal F1-teams

Er was veel heisa over, voorafgaand aan de Grand Prix van de
Verenigde Staten: de grote updates van Aston Martin, Haas,
AlphaTauri en Mercedes. Er werd volop gespeculeerd in hoeverre zij
een flinke stap voorwaarts konden gaan zetten. De resultaten waren
wisselend. De nieuwe vloer van de Mercedes vertoonde bijvoorbeeld
veel potentie, al werd Lewis Hamilton na afloop wel
gediskwalificeerd vanwege... juist, te veel slijtage aan de vloer.
Toch overheerste het optimisme bij het team uit Brackley. Hamilton
had aangegeven dat hij de update meteen voelde. Ook bij AlphaTauri
waren er lachende gezichten te zien in Austin. Yuki Tsunoda pakte
vijf kostbare punten en over het algemeen leek de AT04 een stukje
sneller te zijn dan weleer. Teamgenoot Daniel Ricciardo werd met
schade dan wel laatste, volgens de Australiër was er in de data
veel "positiefs" waar te nemen. Bij Aston Martin en vooral bij Haas
zullen ze flink op zoek zijn geweest naar de positieve punten in de
data. Aston Martin kende veel problemen in de enige vrije training
en kwalificatie, terwijl Haas nog steeds heel veel last had van
bandenslijtage en ver terugviel. Het moet gezegd worden: de Aston
Martins lieten verbetering zien in de race. Lance Stroll werkte
zich na een start uit de pitstraat gestaag op naar de punten. De
pitlanestart kwam, net als bij teamgenoot Fernando Alonso en de
beide Haas-coureurs, overigens voort uit een set-upwijziging,
uitgevoerd om de updates beter te begrijpen. Wat was het probleem?
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Sprintformat bracht
problemen Het antwoord is simpel: de teams hadden maar één vrije
training om de set-up te bepalen. In het sprintformat gaat de auto
al op vrijdag in het zogenaamde 'parc fermé' en mag er niets meer
veranderd worden. Een nachtmerrie als je als team updates
meebrengt, want het is niet mogelijk om meteen het nieuwe gedrag
van de auto volledig te herkennen. Natuurlijk zijn de onderdelen
veelvuldig getest in de fabriek, maar dat is op geen enkele manier
een op een te vertalen naar het circuit. De set-upwijzigingen van
Aston Martin en Haas waren dus simpelweg een optimalisatie,
gebaseerd op de data uit de kwalificatie, Sprint Shootout en de
sprintrace. Vandaar dat de trainingssessies in Mexico zeer
belangrijk zijn voor de geüpdatete bolides. Dit is de kans om drie
uur lang vrijuit de auto te testen en de updates te optimaliseren.
Wees dus niet verbaasd als Haas in Mexico alweer een stukje beter
presteert dan een week geleden. Extra trainingstijd en analyses van
de data kunnen een groot verschil maken. Wel is de deelname van een
aantal rookies een belangrijke factor. Bij Haas en Mercedes stappen
respectievelijk Oliver Bearman en Frederik Vesti in voor de eerste
vrije training. Dat duo heeft nog nooit in een huidige Formule
1-auto gereden, wat de optimalisatie van de set-up alweer een
stukje bemoeilijkt. Toch hoeft het als het aan Haas-teambaas
Günther Steiner ligt geen probleem te zijn, zo vertelde de Italiaan
aan onder meer RacingNews365. "Uiteraard kan Bearman geen input
geven over de updates", stelt Steiner. "Hij weet na een training
niet of een auto beter of slechter werkt. Het gaat er uiteindelijk
om dat hij een foutloze sessie afwerkt en ons data schenkt. Daar
kunnen wij dan, als dat goed gaat, weer mee aan de slag." Een ding
is zeker: de updates van de teams zijn veelal gericht op de
doorontwikkeling voor 2024, wat de trainingen in Mexico absoluut
tot belangrijke sessies bombardeert.

Top Headlines

Oudere Top Headlines