Verstappen slaat gaatje naar Perez in VT1 GP Mexico, verrassende nummer twee
De eerste vrije training voor de GP van Mexico begon om 20:30 uur
Nederlandse tijd. In tegenstelling tot de laatste twee Grands
Prix-weekenden, in Qatar en in de VS, volgt het raceweekend in
Mexico-Stad het normale F1-format met drie trainingen. En dus
hebben de coureurs niet één, maar drie uur om de afstelling in orde
te krijgen. Er was tevens ruimte voor een aantal tests. Zo nam
Pirelli twee sets nieuwe testbanden mee per coureur, die deze
vrijdag in moeten worden gezet. Het zijn C4-banden, die Pirelli in
2024 misschien wil introduceren. Mochten de banden een succes zijn,
dan zal dat gebeuren. Zo niet, net als in Japan met de prototype
C2-band het geval was, dan gaan ze de prullenbak in. Daarnaast
zagen we een handvol F2-coureurs die een training af mochten
werken. Jack Doohan (Alpine), Theo Pourchaire (Alfa Romeo), Fred
Vesti (Mercedes), Oliver Bearman (Haas) en Isack Hadjar
(AlphaTauri) mochten de honneurs waarnemen namens Pierre Gasly,
Valtteri Bottas, George Russell, Kevin Magnussen en Yuki Tsunoda.
De meeste coureurs begonnen VT1 op de testbanden, zodat dat alvast
achter de rug was. Verstappen zet de toon Na een kwartiertje waren
het de Red Bull-coureurs die de testbanden inwisselden en op de
medium banden de baan op gingen. Max Verstappen zette direct de
toon, door in zijn eerste snelle ronde 1,3 seconden sneller te zijn
dan Sergio Perez, de thuisheld die ter plekke door tienduizenden
Mexicanen wordt gesteund. Na een extra ronde wist Checo het gat te
verkleinen naar 0,4 seconden. Albon was de verrassing, want hij
nestelde zich op de medium banden tussen de twee Red Bull-coureurs
bovenaan het scorebord. Hij was slechts 0,004 seconde langzamer dan
Verstappen. Zachte banden Met nog een half uur op de klok kwamen de
rode banden massaal tevoorschijn. Nagenoeg alle coureurs probeerden
het op de zachtste sloffen. Wederom was Max Verstappen ruimschoots
de snelste. Het verschil na de eerste ronden was 0,5 seconden op
Perez en Norris, maar de Mexicaan kwam wel wat verkeer tegen. Bij
zijn tweede poging verkleinde hij het gat naar Verstappen tot 0,3
seconde. Verstappen zocht ondertussen de pitbox op 'omdat er iets
los zat tussen zijn benen'. Hij kwam kort daarna terug op gebruikte
mediums, dus hij hield het bij één poging op de zachtste banden.
Was hij daarmee de snelste? Kon zijn voormalige teamgenoot Albon
misschien nog iets bijzonders doen? Zeker! Sneller dan de Red
Bull-coureur was hij niet, maar hij naderde Verstappen tot op een
tiende van een seconde. Ook in de lange runs zag Albon er niet
slecht uit, maar een kanttekening die daarbij moet worden gezet,
net als bij zijn snelle ronden, is dat we niet weten hoeveel
brandstof hij aan boord had. Achter de top drie waren het
uiteindelijk de McLaren- en de Ferrari-coureurs die aansloten,
terwijl Lewis Hamilton in zijn Mercedes er niet aan te pas kwam.
Maar goed, er zijn nog twee trainingen te gaan, dus er is nog veel
kans voor de coureurs om zich te verbeteren. Pech was er voor Theo
Pourchaire, de rookie kon door problemen met zijn Alfa geen tijd
neerzetten. Fernando Alonso stond eveneens lang binnen met
problemen en kwam niet verder dan P16, al leek hij in zijn snelle
ronde wel richting de top vijf te gaan totdat hij een fout maakte.
Van de rookies was het Ferrari-junior Bearman die de beste indruk
achter liet in zijn Haas-bolide.
Nederlandse tijd. In tegenstelling tot de laatste twee Grands
Prix-weekenden, in Qatar en in de VS, volgt het raceweekend in
Mexico-Stad het normale F1-format met drie trainingen. En dus
hebben de coureurs niet één, maar drie uur om de afstelling in orde
te krijgen. Er was tevens ruimte voor een aantal tests. Zo nam
Pirelli twee sets nieuwe testbanden mee per coureur, die deze
vrijdag in moeten worden gezet. Het zijn C4-banden, die Pirelli in
2024 misschien wil introduceren. Mochten de banden een succes zijn,
dan zal dat gebeuren. Zo niet, net als in Japan met de prototype
C2-band het geval was, dan gaan ze de prullenbak in. Daarnaast
zagen we een handvol F2-coureurs die een training af mochten
werken. Jack Doohan (Alpine), Theo Pourchaire (Alfa Romeo), Fred
Vesti (Mercedes), Oliver Bearman (Haas) en Isack Hadjar
(AlphaTauri) mochten de honneurs waarnemen namens Pierre Gasly,
Valtteri Bottas, George Russell, Kevin Magnussen en Yuki Tsunoda.
De meeste coureurs begonnen VT1 op de testbanden, zodat dat alvast
achter de rug was. Verstappen zet de toon Na een kwartiertje waren
het de Red Bull-coureurs die de testbanden inwisselden en op de
medium banden de baan op gingen. Max Verstappen zette direct de
toon, door in zijn eerste snelle ronde 1,3 seconden sneller te zijn
dan Sergio Perez, de thuisheld die ter plekke door tienduizenden
Mexicanen wordt gesteund. Na een extra ronde wist Checo het gat te
verkleinen naar 0,4 seconden. Albon was de verrassing, want hij
nestelde zich op de medium banden tussen de twee Red Bull-coureurs
bovenaan het scorebord. Hij was slechts 0,004 seconde langzamer dan
Verstappen. Zachte banden Met nog een half uur op de klok kwamen de
rode banden massaal tevoorschijn. Nagenoeg alle coureurs probeerden
het op de zachtste sloffen. Wederom was Max Verstappen ruimschoots
de snelste. Het verschil na de eerste ronden was 0,5 seconden op
Perez en Norris, maar de Mexicaan kwam wel wat verkeer tegen. Bij
zijn tweede poging verkleinde hij het gat naar Verstappen tot 0,3
seconde. Verstappen zocht ondertussen de pitbox op 'omdat er iets
los zat tussen zijn benen'. Hij kwam kort daarna terug op gebruikte
mediums, dus hij hield het bij één poging op de zachtste banden.
Was hij daarmee de snelste? Kon zijn voormalige teamgenoot Albon
misschien nog iets bijzonders doen? Zeker! Sneller dan de Red
Bull-coureur was hij niet, maar hij naderde Verstappen tot op een
tiende van een seconde. Ook in de lange runs zag Albon er niet
slecht uit, maar een kanttekening die daarbij moet worden gezet,
net als bij zijn snelle ronden, is dat we niet weten hoeveel
brandstof hij aan boord had. Achter de top drie waren het
uiteindelijk de McLaren- en de Ferrari-coureurs die aansloten,
terwijl Lewis Hamilton in zijn Mercedes er niet aan te pas kwam.
Maar goed, er zijn nog twee trainingen te gaan, dus er is nog veel
kans voor de coureurs om zich te verbeteren. Pech was er voor Theo
Pourchaire, de rookie kon door problemen met zijn Alfa geen tijd
neerzetten. Fernando Alonso stond eveneens lang binnen met
problemen en kwam niet verder dan P16, al leek hij in zijn snelle
ronde wel richting de top vijf te gaan totdat hij een fout maakte.
Van de rookies was het Ferrari-junior Bearman die de beste indruk
achter liet in zijn Haas-bolide.
