Overzicht: Volop FIA-onderzoeken, 'zware' straf, hoge boete en meerdere vrijspraken na kwalificatie GP Mexico
Alsof het Black Friday was stond er na afloop van de kwalificatie
voor de GP van Mexico een lange rij voor het kantoortje van de
FIA-stewards. Daar waar de consument op Black Friday wil profiteren
van de beste koopjes, zo hoopten meerdere F1-coureurs en de
vertegenwoordigers van hun teams zichzelf juist onder een straf uit
te praten. Hoe dat afliep? We sommen het voor je op. Welke
onderzoeken lopen er? Voor vier verschillende soorten vergrijpen
moesten zich coureurs of teams melden. Hieronder een overzicht. Het
blokkeren van andere coureurs in de pitstraat Verstappen, Russell,
Alonso Negeren van gele vlaggen Sargeant, Hamilton Het niet
respecteren van de maximale rondetijd Russell, Norris, Zhou Het
laten staan van materiaal in de pitstraat Williams Blokkeren van
andere coureurs in de pitstraat Max Verstappen, George Russell en
Fernando Alonso moesten zich verantwoorden vanwege het zogenaamd
blokkeren van hun collega's in de pitstraat. Deze incidenten vonden
allemaal plaats in de slotfase van Q1. Met nog 20 coureurs in de
running voor pole, was het druk toen iedereen op ongeveer hetzelfde
moment het asfalt op ging om zich op te maken voor de laatste
snelle ronde van het eerste deel van de kwalificatie. Om een gat te
creëren naar de coureurs voor hen, kwamen Verstappen, Russell en
Alonso allemaal tergend langzaam de pitstraat uit. De FIA vond dat
niet leuk en verwees de driedubbele zaak naar de stewards. Het
oordeel van de stewards : Verstappen, Russell en Alonso reden zo
traag, omdat zij zich aan een maximale rondetijd moesten houden.
Daarom reden ze langzaam bij het uitkomen van de pitstraat. De
stewards laten in hun oordeel weten dat ze liever zien dat coureurs
langzaam rijden bij het uitkomen van de pitstraat dan als ze
daadwerkelijk op het circuit zijn. Omdat Verstappen en collega's
goede bedoelingen hadden en de veiligheid hun prioriteit was, zijn
ze niet bestraft. Check hieronder het moment van Verstappen. Het
artikel gaat daarna verder. Negeren van gele vlaggen Een tweetal
coureurs, Lewis Hamilton en Logan Sargeant, hield zich, eveneens in
de slotfase van Q1, mogelijk niet aan de regels. Het waren de
laatste momenten van het eerste deel van de kwalificatie, iedereen
zocht naar verbetering en een plekje in Q2. Zo ook Alonso, die een
groot moment kende in bocht drie, spinde en net naast de kerbstones
stil kwam te staan. Gele vlaggen werden gezwaaid: de andere
coureurs die langs de plek des onheils reden moesten gas terug
nemen, want er dreigde gevaar. Hamilton en Sargeant deden dat dus
mogelijk niet (genoeg). Een tripje naar de stewards volgde. In het
geval van de Mercedes-coureur was het voor het niet gas terug
nemen, voor Sargeant ook, maar in het proces haalde hij tevens een
concurrent in. Daarom zijn de vergrijpen niet (helemaal) hetzelfde
en zou er uiteindelijk ook een ander oordeel komen in beide zaken.
Het oordeel van de stewards : Hamilton negeerde geen gele vlaggen,
want hij kreeg volgens de stewards groene lichten te zien op de
panelen langs de baan. Sargeant haalde daarentegen Tsunoda in en
werd heel zwaar bestraft. Op papier dan, want hij kreeg tien
plekken straf. Aangezien hij al laatste was in de kwalificatie,
heeft het in de praktijk weinig tot geen gevolgen. Check hieronder
de momenten van Hamilton en Sargeant die worden onderzocht. Het
artikel gaat daarna verder . Het niet respecteren van de maximale
rondetijd De afgelopen races stelt de wedstrijdleider elke Grand
Prix een maximale rondetijd vast. 'Een maximale rondetijd?', horen
we je zeggen en denken? Inderdaad. Een coureur mag niet te langzaam
rondrijden tijdens bijvoorbeeld het koelen van de banden in de
ronde voordat hij aan gaat zetten. Om dat te voorkomen mogen de
coureurs in Mexico bijvoorbeeld maximaal een tijd van 1 minuut en
36 seconden noteren tussen de twee safety car-lijnen. George
Russell, Lando Norris en Guanyu Zhou zijn echter over die maximale
tijd heengegaan tijdens de kwalificatie. Dat gebeurde allemaal in
Q1, toen het zo verschrikkelijk druk was op de baan. De afgelopen
races moeten er zich elke keer opnieuw coureurs melden voor dit
vergrijp, maar tot op heden werd er geen straf voor uitgedeeld. Het
oordeel van de stewards : ook dit keer werd er niemand bestraft,
omdat alle verdachte coureurs volgens de stewards netjes aan de
kant en van het gas gingen om collega coureurs zodoende niet in de
weg te zitten. Daarom zaten zij boven de maximale tijd en die reden
is voor de stewards meer dan goed genoeg om geen straffen uit te
delen. Het laten staan van materiaal in de pitstraat Wederom het
einde van Q1! Yuki Tsunoda rijdt zijn AlphTauri-pitbox uit, maar in
het proces rijdt hij een krik omver van de pitbox rechts naast hem.
Het was een krik van het Williams-team. Er was geen schade en er
raakte ook niemand gewond, maar toch stuurde de FIA de zaak even
door naar de stewards. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er
materiaal blijft rondslingeren in de pitstraat en al helemaal niet
in de mogelijke baan van een F1-bolide. Een boete leek dan ook
aannemelijk. Het oordeel van de stewards : Williams heeft inderdaad
een boete gekregen, van 20.000 euro, waarvan 10.000 euro
voorwaardelijk. Als het team binnen twaalf maanden nog eens over de
schreef gaat, zullen ze die andere 10.000 euro ook neer moeten
leggen. De stewards namen het het team uit Grove kwalijk dat ze een
krik onbemand hadden achtergelaten. Check hieronder het moment van
Tsunoda en de Williams-krik (achteraan de video) . Bonus : Guanyu
Zhou kreeg in alle heisa ook nog een boete. Hij moet 500 euro
neerleggen omdat hij 4.1 kilometer te hard reed in de pitstraat.
voor de GP van Mexico een lange rij voor het kantoortje van de
FIA-stewards. Daar waar de consument op Black Friday wil profiteren
van de beste koopjes, zo hoopten meerdere F1-coureurs en de
vertegenwoordigers van hun teams zichzelf juist onder een straf uit
te praten. Hoe dat afliep? We sommen het voor je op. Welke
onderzoeken lopen er? Voor vier verschillende soorten vergrijpen
moesten zich coureurs of teams melden. Hieronder een overzicht. Het
blokkeren van andere coureurs in de pitstraat Verstappen, Russell,
Alonso Negeren van gele vlaggen Sargeant, Hamilton Het niet
respecteren van de maximale rondetijd Russell, Norris, Zhou Het
laten staan van materiaal in de pitstraat Williams Blokkeren van
andere coureurs in de pitstraat Max Verstappen, George Russell en
Fernando Alonso moesten zich verantwoorden vanwege het zogenaamd
blokkeren van hun collega's in de pitstraat. Deze incidenten vonden
allemaal plaats in de slotfase van Q1. Met nog 20 coureurs in de
running voor pole, was het druk toen iedereen op ongeveer hetzelfde
moment het asfalt op ging om zich op te maken voor de laatste
snelle ronde van het eerste deel van de kwalificatie. Om een gat te
creëren naar de coureurs voor hen, kwamen Verstappen, Russell en
Alonso allemaal tergend langzaam de pitstraat uit. De FIA vond dat
niet leuk en verwees de driedubbele zaak naar de stewards. Het
oordeel van de stewards : Verstappen, Russell en Alonso reden zo
traag, omdat zij zich aan een maximale rondetijd moesten houden.
Daarom reden ze langzaam bij het uitkomen van de pitstraat. De
stewards laten in hun oordeel weten dat ze liever zien dat coureurs
langzaam rijden bij het uitkomen van de pitstraat dan als ze
daadwerkelijk op het circuit zijn. Omdat Verstappen en collega's
goede bedoelingen hadden en de veiligheid hun prioriteit was, zijn
ze niet bestraft. Check hieronder het moment van Verstappen. Het
artikel gaat daarna verder. Negeren van gele vlaggen Een tweetal
coureurs, Lewis Hamilton en Logan Sargeant, hield zich, eveneens in
de slotfase van Q1, mogelijk niet aan de regels. Het waren de
laatste momenten van het eerste deel van de kwalificatie, iedereen
zocht naar verbetering en een plekje in Q2. Zo ook Alonso, die een
groot moment kende in bocht drie, spinde en net naast de kerbstones
stil kwam te staan. Gele vlaggen werden gezwaaid: de andere
coureurs die langs de plek des onheils reden moesten gas terug
nemen, want er dreigde gevaar. Hamilton en Sargeant deden dat dus
mogelijk niet (genoeg). Een tripje naar de stewards volgde. In het
geval van de Mercedes-coureur was het voor het niet gas terug
nemen, voor Sargeant ook, maar in het proces haalde hij tevens een
concurrent in. Daarom zijn de vergrijpen niet (helemaal) hetzelfde
en zou er uiteindelijk ook een ander oordeel komen in beide zaken.
Het oordeel van de stewards : Hamilton negeerde geen gele vlaggen,
want hij kreeg volgens de stewards groene lichten te zien op de
panelen langs de baan. Sargeant haalde daarentegen Tsunoda in en
werd heel zwaar bestraft. Op papier dan, want hij kreeg tien
plekken straf. Aangezien hij al laatste was in de kwalificatie,
heeft het in de praktijk weinig tot geen gevolgen. Check hieronder
de momenten van Hamilton en Sargeant die worden onderzocht. Het
artikel gaat daarna verder . Het niet respecteren van de maximale
rondetijd De afgelopen races stelt de wedstrijdleider elke Grand
Prix een maximale rondetijd vast. 'Een maximale rondetijd?', horen
we je zeggen en denken? Inderdaad. Een coureur mag niet te langzaam
rondrijden tijdens bijvoorbeeld het koelen van de banden in de
ronde voordat hij aan gaat zetten. Om dat te voorkomen mogen de
coureurs in Mexico bijvoorbeeld maximaal een tijd van 1 minuut en
36 seconden noteren tussen de twee safety car-lijnen. George
Russell, Lando Norris en Guanyu Zhou zijn echter over die maximale
tijd heengegaan tijdens de kwalificatie. Dat gebeurde allemaal in
Q1, toen het zo verschrikkelijk druk was op de baan. De afgelopen
races moeten er zich elke keer opnieuw coureurs melden voor dit
vergrijp, maar tot op heden werd er geen straf voor uitgedeeld. Het
oordeel van de stewards : ook dit keer werd er niemand bestraft,
omdat alle verdachte coureurs volgens de stewards netjes aan de
kant en van het gas gingen om collega coureurs zodoende niet in de
weg te zitten. Daarom zaten zij boven de maximale tijd en die reden
is voor de stewards meer dan goed genoeg om geen straffen uit te
delen. Het laten staan van materiaal in de pitstraat Wederom het
einde van Q1! Yuki Tsunoda rijdt zijn AlphTauri-pitbox uit, maar in
het proces rijdt hij een krik omver van de pitbox rechts naast hem.
Het was een krik van het Williams-team. Er was geen schade en er
raakte ook niemand gewond, maar toch stuurde de FIA de zaak even
door naar de stewards. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er
materiaal blijft rondslingeren in de pitstraat en al helemaal niet
in de mogelijke baan van een F1-bolide. Een boete leek dan ook
aannemelijk. Het oordeel van de stewards : Williams heeft inderdaad
een boete gekregen, van 20.000 euro, waarvan 10.000 euro
voorwaardelijk. Als het team binnen twaalf maanden nog eens over de
schreef gaat, zullen ze die andere 10.000 euro ook neer moeten
leggen. De stewards namen het het team uit Grove kwalijk dat ze een
krik onbemand hadden achtergelaten. Check hieronder het moment van
Tsunoda en de Williams-krik (achteraan de video) . Bonus : Guanyu
Zhou kreeg in alle heisa ook nog een boete. Hij moet 500 euro
neerleggen omdat hij 4.1 kilometer te hard reed in de pitstraat.
