Waarom de Verstappen de schuld bij de FIA legt en de stewards hem gelijk geven
We kennen allemaal de beelden wel uit kwalificaties waarbij bij het
insturen van de laatste bocht auto's zich ophopen omdat de coureurs
allemaal op zoek zijn naar vrije ruimte voor zich om een snelle
ronde te rijden. Soms leidde dit tot gevaarlijke situaties vanwege
grote snelheidsverschillen. Daarom heeft de FIA eerder dit jaar een
maximum rondetijd in het leven geroepen, hetgeen betekent dat je
niet langer mag doen over een ronde dan rondetijd X die door de
organisatie is vastgesteld. Rijd je bewust langzaam om een gat te
creëren, dan loop je het risico die maximumtijd te overschrijden en
op de vingers getikt te worden. Mooi opgelost door de FIA, toch?
Ja, maar vooral ook nee. Want ophopingen op de baan zien we
weliswaar minder, maar het probleem heeft zich nu verplaatst naar
de pitstraat. Nu is het bij het uitrijden van de pitstraat dat de
coureurs inhouden, om vervolgens de marge die ze hebben laten
vallen de gehele outlap te handhaven. Dat is waarom bijvoorbeeld
Max Verstappen inhield in de pits op het Autodromo Hermanos
Rodriguez. Maar dat wist de FIA ook niet te waarderen, want zo zat
hij alsnog auto's achter hem in de weg en dus volgde er een
onderzoek. Verstappen snapte er niets van. De strekking van zijn
boodschap: "Ze creëren dit toch zelf?" Met andere woorden: waar
kunnen coureurs dan nog wél marges laten vallen? Stewards
accepteren pleidooi Verstappen kwam een kleine twee uur na de
kwalificatie met de schrik vrij toen hij te horen kreeg dat er geen
straf zou volgen. De stewards laten in hun oordeel weten dat ze
liever zien dat coureurs langzaam rijden bij het uitkomen van de
pitstraat dan dat ze dat daadwerkelijk op het circuit doen. Omdat
Verstappen en collega's goede bedoelingen hadden en de veiligheid
hun prioriteit was, zijn ze niet bestraft. Een belangrijke passage
in de uitleg van de stewards mag niet over het hoofd worden gezien
en die passage sluit aan bij wat Verstappen vol verontwaardiging al
opperde: "We merken op dat er tegenstrijdige regels van kracht
zijn. Enerzijds moeten de coureurs voldoen aan een maximum
rondetijd op de baan, waardoor ze gaten (in de pits, red.) moeten
laten vallen. Daar geldt echter de regel dat je te allen tijde moet
voorkomen dat je onnodig langzaam rijdt of zelf onnodig tot
stilstand komt." Het kan haast niet anders of hier wordt op korte
termijn naar gekeken, mogelijk met herzieningen van de regels tot
gevolg.
insturen van de laatste bocht auto's zich ophopen omdat de coureurs
allemaal op zoek zijn naar vrije ruimte voor zich om een snelle
ronde te rijden. Soms leidde dit tot gevaarlijke situaties vanwege
grote snelheidsverschillen. Daarom heeft de FIA eerder dit jaar een
maximum rondetijd in het leven geroepen, hetgeen betekent dat je
niet langer mag doen over een ronde dan rondetijd X die door de
organisatie is vastgesteld. Rijd je bewust langzaam om een gat te
creëren, dan loop je het risico die maximumtijd te overschrijden en
op de vingers getikt te worden. Mooi opgelost door de FIA, toch?
Ja, maar vooral ook nee. Want ophopingen op de baan zien we
weliswaar minder, maar het probleem heeft zich nu verplaatst naar
de pitstraat. Nu is het bij het uitrijden van de pitstraat dat de
coureurs inhouden, om vervolgens de marge die ze hebben laten
vallen de gehele outlap te handhaven. Dat is waarom bijvoorbeeld
Max Verstappen inhield in de pits op het Autodromo Hermanos
Rodriguez. Maar dat wist de FIA ook niet te waarderen, want zo zat
hij alsnog auto's achter hem in de weg en dus volgde er een
onderzoek. Verstappen snapte er niets van. De strekking van zijn
boodschap: "Ze creëren dit toch zelf?" Met andere woorden: waar
kunnen coureurs dan nog wél marges laten vallen? Stewards
accepteren pleidooi Verstappen kwam een kleine twee uur na de
kwalificatie met de schrik vrij toen hij te horen kreeg dat er geen
straf zou volgen. De stewards laten in hun oordeel weten dat ze
liever zien dat coureurs langzaam rijden bij het uitkomen van de
pitstraat dan dat ze dat daadwerkelijk op het circuit doen. Omdat
Verstappen en collega's goede bedoelingen hadden en de veiligheid
hun prioriteit was, zijn ze niet bestraft. Een belangrijke passage
in de uitleg van de stewards mag niet over het hoofd worden gezien
en die passage sluit aan bij wat Verstappen vol verontwaardiging al
opperde: "We merken op dat er tegenstrijdige regels van kracht
zijn. Enerzijds moeten de coureurs voldoen aan een maximum
rondetijd op de baan, waardoor ze gaten (in de pits, red.) moeten
laten vallen. Daar geldt echter de regel dat je te allen tijde moet
voorkomen dat je onnodig langzaam rijdt of zelf onnodig tot
stilstand komt." Het kan haast niet anders of hier wordt op korte
termijn naar gekeken, mogelijk met herzieningen van de regels tot
gevolg.
