Perez is hot in Mexico: "BOEM!, sinds Red Bull is Checo's populariteit mega"
Onlangs sprak onze eigen Aaron Deckers met Diego Meija, een bekende
Colombiaanse verslagever die voor onder andere Fox Sports Mexico
werkt. Hij weet als geen ander hoe men in Mexico tegen Sergio Perez
aankijkt, maar ook tegen de Formule 1 als geheel. Gevraagd of de F1
in Zuid- en Midden-Amerika net zo'n groei meemaakt als in de
Verenigde Staten, antwoordt de Colombiaanse Meija stellig met 'ja',
waarna hij zijn antwoord beargumenteert. "Zeker in Mexico. Dat is
met name sinds Checo (Sergio Perez, red.) een Red Bull-coureur is.
Zijn populariteit is enorm gestegen in de afgelopen jaren. Toen hij
bij Force India/Racing Point reed was hij een bekende sporter.
Inmiddels is hij een echte celebrity . Hij zit op hetzelfde niveau
als de meest bekende voetballers." Meija stelt tevens dat de komst
van Netflix-hit F1: Drive to Survive voor meer F1-bekendheid zorgde
in Mexico en omstreken. "Dat gaf een flinke boost aan de
populariteit van F1 in Latijns-Amerika en Mexico. Daarbij kregen we
juist op het moment dat de sport hier meer aantrok een coureur in
het beste team. BOEM!, Checo's populariteit was ineens mega. Als je
hier bent, dan merk je het pas. Je ziet overal billboards en
advertenties met hem, zowel lokaal als internationaal. De grootste
Mexicaanse merken willen zich aan hem binden. Ze zien hem als de
perfecte ambassadeur voor Mexico. Hij is echt een ster in dit land.
Het is vergelijkbaar met de fanbase die een voetbalteam heeft. Ze
blijven hem steunen, ongeacht zijn prestaties." Die hard Checo-fans
vs. afvalligen 'Ongeacht zijn prestaties'. Het valt niet te
ontkennen dat de prestaties sinds het veelbelovende begin van het
seizoen minder goed zijn geworden. Hoe wordt daar dan op
gereageerd? "Er zijn diehard Checo-fans, die zullen hem nooit
afvallen, wat er ook gebeurt. Die zullen eerst andere factoren
ergens de schuld van geven, voordat ze bij hem uitkomen. Er zullen
echter ook fans zijn die hem de rug hebben toegekeerd, vanaf het
moment dat na dat veelbelovende begin de dingen minder goed gingen.
En dan is er nog de groep die niet eens zozeer fan is van Checo als
wel van de Formule 1 zelf." "Maar de meer toegewijde fans zullen
altijd wat harder juichen en die ga je dan ook wel horen dit
weekend", zo vervolgt Meija, die in zijn rol ook regelmatig spreekt
met Perez, zoals Nederlandse journalisten doorgaans vaker om de
tafel zitten met Max Verstappen. Wat maakt hij op uit dat soort
gesprekken? "Aan het begin van het seizoen had hij het gevoel dat
de auto bij hem paste en dat hij daar het maximale uit kon halen.
Hij had het gevoel dat hij met Verstappen kon vechten en misschien
kon vechten voor het kampioenschap. Maar vóór het seizoen vertelde
hij me dat hij meer constant wilde zijn en dat is helaas niet
gelukt." Kan hij zijn topniveau weer halen? "Als je écht mee wil
doen om het kampioenschap, moet je constant zijn. Je mindere dagen
kunnen geen belabberde dagen zijn. Maar het slechte nieuws voor hem
is dat zijn mindere dagen écht belabberd waren. Maar hij is de
eerste om toe geven dat hij zijn eigen doel niet heeft behaald."
"Het kan er mee te maken hebben dat de auto met de diverse
ontwikkelingen wat verder van hem af is komen te staan, maar
uiteindelijk moet een coureur zich daaraan aan weten te passen.
Checo heeft die switch niet kunnen maken." Waar de crux hem volgens
Meija zit en waarom hij soortgelijke problemen eerder bij Force
India/Racing Point niet had? "Uit die tijd weet ik dat hij de
achterkant van de bolide zo stabiel mogelijk wil hebben om echt
snel te kunnen zijn en om goed met de banden om te kunnen gaan in
de race. Dat soort zaken." "Zo was hij op dat vlak altijd sterk,
maar bij Red Bull gaat het nog niet zoals vroeger. Ik dacht dat hij
daar dit jaar misschien iets op zou hebben gevonden, maar het
blijkt toch een muur te zijn waar hij steeds weer tegenaan loopt.
De races in Azië voor de race in de VS waren misschien wel zijn
slechtste races bij Red Bull, maar hij wist terug te komen in
Austin, waar hij een cleane race reed zonder fouten. Hopelijk is
dat het fundament en kan hij zich gaan herpakken."
Colombiaanse verslagever die voor onder andere Fox Sports Mexico
werkt. Hij weet als geen ander hoe men in Mexico tegen Sergio Perez
aankijkt, maar ook tegen de Formule 1 als geheel. Gevraagd of de F1
in Zuid- en Midden-Amerika net zo'n groei meemaakt als in de
Verenigde Staten, antwoordt de Colombiaanse Meija stellig met 'ja',
waarna hij zijn antwoord beargumenteert. "Zeker in Mexico. Dat is
met name sinds Checo (Sergio Perez, red.) een Red Bull-coureur is.
Zijn populariteit is enorm gestegen in de afgelopen jaren. Toen hij
bij Force India/Racing Point reed was hij een bekende sporter.
Inmiddels is hij een echte celebrity . Hij zit op hetzelfde niveau
als de meest bekende voetballers." Meija stelt tevens dat de komst
van Netflix-hit F1: Drive to Survive voor meer F1-bekendheid zorgde
in Mexico en omstreken. "Dat gaf een flinke boost aan de
populariteit van F1 in Latijns-Amerika en Mexico. Daarbij kregen we
juist op het moment dat de sport hier meer aantrok een coureur in
het beste team. BOEM!, Checo's populariteit was ineens mega. Als je
hier bent, dan merk je het pas. Je ziet overal billboards en
advertenties met hem, zowel lokaal als internationaal. De grootste
Mexicaanse merken willen zich aan hem binden. Ze zien hem als de
perfecte ambassadeur voor Mexico. Hij is echt een ster in dit land.
Het is vergelijkbaar met de fanbase die een voetbalteam heeft. Ze
blijven hem steunen, ongeacht zijn prestaties." Die hard Checo-fans
vs. afvalligen 'Ongeacht zijn prestaties'. Het valt niet te
ontkennen dat de prestaties sinds het veelbelovende begin van het
seizoen minder goed zijn geworden. Hoe wordt daar dan op
gereageerd? "Er zijn diehard Checo-fans, die zullen hem nooit
afvallen, wat er ook gebeurt. Die zullen eerst andere factoren
ergens de schuld van geven, voordat ze bij hem uitkomen. Er zullen
echter ook fans zijn die hem de rug hebben toegekeerd, vanaf het
moment dat na dat veelbelovende begin de dingen minder goed gingen.
En dan is er nog de groep die niet eens zozeer fan is van Checo als
wel van de Formule 1 zelf." "Maar de meer toegewijde fans zullen
altijd wat harder juichen en die ga je dan ook wel horen dit
weekend", zo vervolgt Meija, die in zijn rol ook regelmatig spreekt
met Perez, zoals Nederlandse journalisten doorgaans vaker om de
tafel zitten met Max Verstappen. Wat maakt hij op uit dat soort
gesprekken? "Aan het begin van het seizoen had hij het gevoel dat
de auto bij hem paste en dat hij daar het maximale uit kon halen.
Hij had het gevoel dat hij met Verstappen kon vechten en misschien
kon vechten voor het kampioenschap. Maar vóór het seizoen vertelde
hij me dat hij meer constant wilde zijn en dat is helaas niet
gelukt." Kan hij zijn topniveau weer halen? "Als je écht mee wil
doen om het kampioenschap, moet je constant zijn. Je mindere dagen
kunnen geen belabberde dagen zijn. Maar het slechte nieuws voor hem
is dat zijn mindere dagen écht belabberd waren. Maar hij is de
eerste om toe geven dat hij zijn eigen doel niet heeft behaald."
"Het kan er mee te maken hebben dat de auto met de diverse
ontwikkelingen wat verder van hem af is komen te staan, maar
uiteindelijk moet een coureur zich daaraan aan weten te passen.
Checo heeft die switch niet kunnen maken." Waar de crux hem volgens
Meija zit en waarom hij soortgelijke problemen eerder bij Force
India/Racing Point niet had? "Uit die tijd weet ik dat hij de
achterkant van de bolide zo stabiel mogelijk wil hebben om echt
snel te kunnen zijn en om goed met de banden om te kunnen gaan in
de race. Dat soort zaken." "Zo was hij op dat vlak altijd sterk,
maar bij Red Bull gaat het nog niet zoals vroeger. Ik dacht dat hij
daar dit jaar misschien iets op zou hebben gevonden, maar het
blijkt toch een muur te zijn waar hij steeds weer tegenaan loopt.
De races in Azië voor de race in de VS waren misschien wel zijn
slechtste races bij Red Bull, maar hij wist terug te komen in
Austin, waar hij een cleane race reed zonder fouten. Hopelijk is
dat het fundament en kan hij zich gaan herpakken."
