Leclerc en Sainz smeden plan om Verstappen achter hen te houden
Al bij de start van de GP van Mexico kan er actie verwacht worden.
De afstand van start/finish tot bocht 1 is ruim 800 meter. Tijd
genoeg om volop te strijden voor een goede uitgangspositie bij het
ingaan van bocht 1 en de daarop volgende chicane. Aan de op de
eerste startrij startende Ferrari-coureurs Charles Leclerc en
Carlos Sainz de taak om de van P3 vertrekkende Max Verstappen
achter zich te houden. Lukt dit, dan volgt de volgende uitdaging:
Verstappen verschalken in het verdere verloop van de race. Maar hoe
dit te doen? Leclerc wil daar niet teveel over kwijt. "Nou, ik ga
onze strategie niet aan de hele wereld vertellen, maar we zullen er
wel naar kijken. Het is duidelijk dat het een heel speciaal circuit
is voor de strategie, vooral met de hoge ligging. Het
bandenmanagement zal een enorm ding zijn, dus daar moeten we
bovenop zitten. En de strategie zullen we onderweg aanpassen om te
proberen de eerste plaats te behouden." Ook Sainz hult zich in
nevelen. "Hoe ga ik Max achter me houden? Dat zien we wel. Het is
natuurlijk ook een hele moeilijke persoon om achter je te houden
vanwege de racepace dat ze (Red Bull, red.) over 70 ronden hebben.
Normaal gesproken kunnen ze op de een of andere manier met een
strategie of gewoon door hun tempo te compenseren met
bandenvoordeel, voor ons eindigen. Het zijn morgen dus 71 ronden en
gezien de racepace zal hij op een gegeven moment een kans hebben om
ons in te halen. Ik denk dat het aan ons is hoe we de strategie en
de situatie managen om te proberen hem achter ons te houden." Niet
al teveel zorgen maken Dat de start enorm belangrijk is, beaamt
Leclerc. En dat P3, de plek van Verstappen, misschien wel de beste
startplek is? "Daar ben ik het mee eens. Maar ik kijk naar de
starts waar de eerste de eerste plaats ook behoudt en de eerste
bocht en concentreer me daar op. We hebben sinds het begin van het
seizoen een goede start gehad, dus daar maak ik me niet al te veel
zorgen over. Dan is er natuurlijk nog het spel van de slipstream op
weg naar de eerste bocht en dat proberen we in ons voordeel te
gebruiken." Sainz richt zijn blik in eerste instantie op een
podiumplek. Is winnen mogelijk? "Ik weet het niet. Ik denk dat het
onmogelijk is om dat te zeggen in Mexico. Het is duidelijk dat als
we rondjes rijden zoals in de kwalificatie, we kunnen mikken op het
podium of de overwinning. Maar om dat 71 ronden lang te doen met
onze auto is wat lastiger. Ook met ons bandenmanagement is het
lastiger en 71 ronden is normaal gesproken dat waar Red Bull het
verschil maakt. Maar samen met Charles zullen we proberen er alles
aan te doen om hem (Verstappen, red.) achter ons te houden en te
proberen die overwinning te pakken."
De afstand van start/finish tot bocht 1 is ruim 800 meter. Tijd
genoeg om volop te strijden voor een goede uitgangspositie bij het
ingaan van bocht 1 en de daarop volgende chicane. Aan de op de
eerste startrij startende Ferrari-coureurs Charles Leclerc en
Carlos Sainz de taak om de van P3 vertrekkende Max Verstappen
achter zich te houden. Lukt dit, dan volgt de volgende uitdaging:
Verstappen verschalken in het verdere verloop van de race. Maar hoe
dit te doen? Leclerc wil daar niet teveel over kwijt. "Nou, ik ga
onze strategie niet aan de hele wereld vertellen, maar we zullen er
wel naar kijken. Het is duidelijk dat het een heel speciaal circuit
is voor de strategie, vooral met de hoge ligging. Het
bandenmanagement zal een enorm ding zijn, dus daar moeten we
bovenop zitten. En de strategie zullen we onderweg aanpassen om te
proberen de eerste plaats te behouden." Ook Sainz hult zich in
nevelen. "Hoe ga ik Max achter me houden? Dat zien we wel. Het is
natuurlijk ook een hele moeilijke persoon om achter je te houden
vanwege de racepace dat ze (Red Bull, red.) over 70 ronden hebben.
Normaal gesproken kunnen ze op de een of andere manier met een
strategie of gewoon door hun tempo te compenseren met
bandenvoordeel, voor ons eindigen. Het zijn morgen dus 71 ronden en
gezien de racepace zal hij op een gegeven moment een kans hebben om
ons in te halen. Ik denk dat het aan ons is hoe we de strategie en
de situatie managen om te proberen hem achter ons te houden." Niet
al teveel zorgen maken Dat de start enorm belangrijk is, beaamt
Leclerc. En dat P3, de plek van Verstappen, misschien wel de beste
startplek is? "Daar ben ik het mee eens. Maar ik kijk naar de
starts waar de eerste de eerste plaats ook behoudt en de eerste
bocht en concentreer me daar op. We hebben sinds het begin van het
seizoen een goede start gehad, dus daar maak ik me niet al te veel
zorgen over. Dan is er natuurlijk nog het spel van de slipstream op
weg naar de eerste bocht en dat proberen we in ons voordeel te
gebruiken." Sainz richt zijn blik in eerste instantie op een
podiumplek. Is winnen mogelijk? "Ik weet het niet. Ik denk dat het
onmogelijk is om dat te zeggen in Mexico. Het is duidelijk dat als
we rondjes rijden zoals in de kwalificatie, we kunnen mikken op het
podium of de overwinning. Maar om dat 71 ronden lang te doen met
onze auto is wat lastiger. Ook met ons bandenmanagement is het
lastiger en 71 ronden is normaal gesproken dat waar Red Bull het
verschil maakt. Maar samen met Charles zullen we proberen er alles
aan te doen om hem (Verstappen, red.) achter ons te houden en te
proberen die overwinning te pakken."
