Gooide de FIA de gefrustreerde Albon onterecht uit Q3?
Op vrijdag en zaterdagochtend (plaatselijke tijd) leek alles
rozenkleur en maneschijn voor Alex Albon. De Britse Thai kon als
een duveltje uit een doosje het tempo van Max Verstappen volgen en
eindigde tweemaal als tweede in de vrije trainingen. Williams leek
voor een daverende verrassing te gaan zorgen. In de kwalificatie
zag de wereld er weer heel anders uit. Albon en Logan Sargeant
waren flink in gevecht met hun bolides en hadden moeite om door Q1,
Sargeant werd zelfs laatste door die dekselse track limits, en Q2
te komen. Albon leek met een ultieme ronde toch nog naar Q3 te
gaan, maar werd daar op het laatste moment uit geschrapt omdat hij
de baan had afgestoken in bocht twee. Het was heel miniem, al koopt
niemand daar wat voor. Albon is geïrriteerd over het voorval, zo
vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365. "Ik denk niet dat
ik de baan heb verlaten. Er werd mij een beeld van het moment
getoond en het leek erop dat mijn achterwielen nog de witte lijn
raakten. Misschien heb ik het fout, en liever heb ik het ook fout,
want dan neemt mijn frustratie af." Albon baalt van de
wisselvalligheid Albon wijst ook naar de aanpassingen van de FIA.
De witte lijn in bocht twee was dikker gemaakt. "In principe vind
ik het dikker maken van de lijn een goed initiatief om de problemen
met track limits te stoppen. De FIA verplaatste alleen ook het
paaltje en op dat moment denk je als coureur dat je goed zit als je
het paaltje niet raakt. Nu was mijn auto half aan het vliegen en op
de foto zie je zelfs dat mijn achterkant de witte lijn nog raakt.
Je kan dus niet eens zeggen wat de witte lijn en wat de kerbstones
zijn." "Ik ben verder vooral gefrustreerd omdat we vier tot vijf
keer langzamer waren dan in de derde vrije training", vervolgt
Albon verbolgen zijn verhaal. "Ik heb geen idee waar het door kwam
dat ik zo weinig grip had, dus ik moet uitzoeken of meer coureurs
daar last van hadden. Er was gewoon geen grip aan de achterkant."
De 27-jarige coureur moest daardoor heel behoedzaam zijn in zijn
snelle ronden. "Je probeert te overcompenseren, waardoor het juist
fout gaat. Mijn kwalificatierondjes waren eigenlijk bestemd voor de
prullenbak, want ik moest veel managen om nog grip te hebben in de
derde sector. Daar moeten we naar gaan kijken. Ik had vorig jaar
namelijk hetzelfde probleem."
rozenkleur en maneschijn voor Alex Albon. De Britse Thai kon als
een duveltje uit een doosje het tempo van Max Verstappen volgen en
eindigde tweemaal als tweede in de vrije trainingen. Williams leek
voor een daverende verrassing te gaan zorgen. In de kwalificatie
zag de wereld er weer heel anders uit. Albon en Logan Sargeant
waren flink in gevecht met hun bolides en hadden moeite om door Q1,
Sargeant werd zelfs laatste door die dekselse track limits, en Q2
te komen. Albon leek met een ultieme ronde toch nog naar Q3 te
gaan, maar werd daar op het laatste moment uit geschrapt omdat hij
de baan had afgestoken in bocht twee. Het was heel miniem, al koopt
niemand daar wat voor. Albon is geïrriteerd over het voorval, zo
vertelt hij tegenover onder andere RacingNews365. "Ik denk niet dat
ik de baan heb verlaten. Er werd mij een beeld van het moment
getoond en het leek erop dat mijn achterwielen nog de witte lijn
raakten. Misschien heb ik het fout, en liever heb ik het ook fout,
want dan neemt mijn frustratie af." Albon baalt van de
wisselvalligheid Albon wijst ook naar de aanpassingen van de FIA.
De witte lijn in bocht twee was dikker gemaakt. "In principe vind
ik het dikker maken van de lijn een goed initiatief om de problemen
met track limits te stoppen. De FIA verplaatste alleen ook het
paaltje en op dat moment denk je als coureur dat je goed zit als je
het paaltje niet raakt. Nu was mijn auto half aan het vliegen en op
de foto zie je zelfs dat mijn achterkant de witte lijn nog raakt.
Je kan dus niet eens zeggen wat de witte lijn en wat de kerbstones
zijn." "Ik ben verder vooral gefrustreerd omdat we vier tot vijf
keer langzamer waren dan in de derde vrije training", vervolgt
Albon verbolgen zijn verhaal. "Ik heb geen idee waar het door kwam
dat ik zo weinig grip had, dus ik moet uitzoeken of meer coureurs
daar last van hadden. Er was gewoon geen grip aan de achterkant."
De 27-jarige coureur moest daardoor heel behoedzaam zijn in zijn
snelle ronden. "Je probeert te overcompenseren, waardoor het juist
fout gaat. Mijn kwalificatierondjes waren eigenlijk bestemd voor de
prullenbak, want ik moest veel managen om nog grip te hebben in de
derde sector. Daar moeten we naar gaan kijken. Ik had vorig jaar
namelijk hetzelfde probleem."
