Waarom Verstappen nooit kon laten zien wat hij wilde in GP Mexico

Pirelli gaf voor aanvang van de race aan dat een éénstopper op
papier de snelste route naar de finish was. Een tweestopper kon
ook, maar dan toch wel met twee keer medium en één keer hard. Red
Bull had voor Max Verstappen echter een afwijkende strategie op het
oog. Een tweestopper, waarbij twee keer de hardste compound werd
aangesproken. Daar leek men vanaf het vroegste begin van het
weekend op in te zetten, aangezien men aan de kant van Verstappen
de witte banden tot aan de race volledig links liet liggen. Die
keuze maakte dat Verstappen als eerste van de toppers naar binnen
ging, iets wat we dit seizoen zelden zien. Hij gaf daarbij track
position op, een risicootje dus: "Dietrich Mateschitz heeft ons
altijd het volgende op het hart gedrukt: 'zonder risico's, geen
plezier'. Maar ten opzichte van vorig jaar waren de banden allemaal
een slag zachter en toen was het al marginaal", zo vertelt Horner
in gesprek met Sky Sports F1 . "Daarom gingen we voor twee stints
op harde banden. We gingen maar gewoon voor die tweestopper om te
zien of dat kon werken, ook als dat betekende dat we track position
verloren. We dachten echter dat we de pace hadden om terug te komen
en dat die strategie juist heel competitief kon zijn, maar de kans
om dat te laten zien werd tenietgedaan door de rode vlag." En toen
werd het nog even billen knijpen voor Red Bull. Want wat als
Ferrari voor de herstart de medium banden onder de auto's zou
hebben gelegd? Dan was Verstappen kwetsbaar geweest in de run naar
de eerste bocht: "Ik was opgelucht en verbaasd toen ze voor de
harde banden bleken te gaan." Verstappen en Marko balen licht van
rode vlag Verstappen zelf had graag laten zien wat hij waard was
geweest op die harde banden. Ja, die sprak hij uiteindelijk aan na
de rode vlag, maar van een strategische meesterzet kon toen al geen
sprake meer zijn, aangezien iedereen van banden kon wisselen. Voor
de Nederlander was een goede start, die hij daadwerkelijk maakte,
van cruciaal belang: "Het gaf die extra paar seconden die nodig
waren om die tweestopper er echt goed uit te laten zien", aldus de
drievoudig wereldkampioen Formule 1 wereldkampioen tegenover onder
ander RacingNews365. "Het was hier lastig om de banden te managen,
maar ik had een goede pace te pakken. Toen besloten we om eerder te
stoppen, waarna ik op de harde banden het gat voor een groot deel
weer dicht wist te rijden. Het zou interessant zijn geweest om te
zien hoeveel sneller ik had kunnen zijn op weer een nieuwe set
harde baden. De strategie zag er op papier geweldig uit, maar de
rode vlag maakte dat we alles in de prullenbak konden gooien en
overnieuw moesten beginnen." Helmut Marko deelt in gesprek met Sky
Deutschland het sentiment van Verstappen dat het jammer is dat men
niet heeft kunnen laten zien hoe die tweestopper had kunnen en
moeten werken: "Dan hadden we nóg soevereiner gewonnen en met nóg
grotere marges."

Top Headlines

Oudere Top Headlines