Red Bull twijfelt: "Hebben volledige impact van onze straf nog niet gezien"
In 2022 ontstond er een heuse rel rondom Red Bull. Het team uit
Milton Keynes had een jaar eerder, in het eerste kampioensjaar van
Max Verstappen, de budgetlimiet overschreden en kreeg een fikse
straf van de FIA. Red Bull moest zeven miljoen dollar neertellen én
kreeg 10% minder tijd in de windtunnel en voor computersimulaties.
Op 26 oktober 2023 was de straf voorbij, maar volgens teambaas
Christian Horner is het nog een vraagteken in hoeverre het probleem
ook daadwerkelijk voorbij is. "We hebben de volledige impact van de
straf nog niet gezien", begint Horner zijn verhaal tegenover onder
andere RacingNews365. "Het heeft duidelijk invloed gehad op de
ontwikkelingstijd die we dit jaar hebben kunnen inzetten. Gelukkig
begonnen we met een sterke auto aan het seizoen en konden we het
overgrote deel van de tijd in volgend seizoen steken." Horner looft
de werkwijze van de FIA Horner is blij met hoe de regels rondom de
budgetlimiet nu worden gehanteerd. "Ik denk dat de regel evolueert.
Het blijft een ingewikkeld verhaal, maar de mate van nauwkeurigheid
van de FIA is fenomenaal. Ze hebben ons de gehele zomer gescreend
en gecontroleerd en ik denk dat de FIA daar ook weer lering uit
heeft getrokken." Waar de FIA vooral wat van opsteekt? "Elke
bedrijfsstructuur is anders, waardoor het controleren van de regels
nog complexer wordt. Het is ook van invloed of je bijvoorbeeld een
dochteronderneming hebt. Toch blijf ik vinden dat de FIA goed werk
heeft geleverd in de afgelopen twaalf maanden", sluit Horner af.
Milton Keynes had een jaar eerder, in het eerste kampioensjaar van
Max Verstappen, de budgetlimiet overschreden en kreeg een fikse
straf van de FIA. Red Bull moest zeven miljoen dollar neertellen én
kreeg 10% minder tijd in de windtunnel en voor computersimulaties.
Op 26 oktober 2023 was de straf voorbij, maar volgens teambaas
Christian Horner is het nog een vraagteken in hoeverre het probleem
ook daadwerkelijk voorbij is. "We hebben de volledige impact van de
straf nog niet gezien", begint Horner zijn verhaal tegenover onder
andere RacingNews365. "Het heeft duidelijk invloed gehad op de
ontwikkelingstijd die we dit jaar hebben kunnen inzetten. Gelukkig
begonnen we met een sterke auto aan het seizoen en konden we het
overgrote deel van de tijd in volgend seizoen steken." Horner looft
de werkwijze van de FIA Horner is blij met hoe de regels rondom de
budgetlimiet nu worden gehanteerd. "Ik denk dat de regel evolueert.
Het blijft een ingewikkeld verhaal, maar de mate van nauwkeurigheid
van de FIA is fenomenaal. Ze hebben ons de gehele zomer gescreend
en gecontroleerd en ik denk dat de FIA daar ook weer lering uit
heeft getrokken." Waar de FIA vooral wat van opsteekt? "Elke
bedrijfsstructuur is anders, waardoor het controleren van de regels
nog complexer wordt. Het is ook van invloed of je bijvoorbeeld een
dochteronderneming hebt. Toch blijf ik vinden dat de FIA goed werk
heeft geleverd in de afgelopen twaalf maanden", sluit Horner af.
