Lawson in onzekerheid: "Weet niet of ik ooit nog in een F1-auto rijd"
Als reservecoureur moet je altijd klaarstaan als er onverwachte
dingen gebeuren. Liam Lawson was aanwezig bij de Grand Prix van
Nederland en zag Daniel Ricciardo uit het niets zijn
middenhandsbeentje breken in de tweede vrije training. De
voormalige Formule 2-coureur werd meteen opgetrommeld om in te
stappen, waarna hij uiteindelijk vijf races voor AlphaTauri zou
rijden. Daarin liet Lawson een sterke en volwassen indruk achter,
met als hoogtepunt de negende plaats in het bloedhete Singapore.
Het riep gelijk vragen op of Lawson een zitje voor 2024 verdiende.
Die geruchten werden door Red Bull teniet gedaan, want de 21-jarige
Nieuw-Zeelander tekende vroegtijdig een nieuw contract als
reservecoureur voor de hoofdmacht en zusterteam AlphaTauri. Zo liep
Lawson, ondanks zijn goede prestaties, een fulltime zitje mis voor
2024. In de podcast F1: Beyond the Grid laat Lawson zijn frustratie
gematigd blijken. "Het is frustrerend dat ik volgend jaar niet in
de Formule 1 rijd", vertelt Lawson. "Tegelijkertijd begrijp ik het
tijdstip van het besluit wel. AlphaTauri had het lastig en je kunt
dan kiezen tussen twee opties: een rookie of een ervaren coureur
(Ricciardo, red.). Ik blijf als reservecoureur betrokken bij de
Formule 1 en ga daar alles uithalen. Als ik ooit nog de kans krijg,
is het een reële mogelijkheid dat dat met Red Bull gebeurt." Lawson
heeft geen idee wat hij in 2024 gaat doen Toch heeft Lawson op dit
moment geen sprankje zekerheid. "Ik weet niet of ik ooit nog in een
Formule 1-auto rijd en als het gebeurt, wanneer dat plaatsvindt.
Bovendien lijkt het erop dat ik me volgend jaar volledig ga
focussen op mijn rol als reservecoureur. Ik heb al veel raceklassen
afgewerkt, dus ik kan niet deelnemen aan de Formule 2 en ook de
Super Formula, waar ik dit jaar in actief was, heeft niet zoveel
zin. Waarschijnlijk ga ik veel simulatorwerk verrichten." De
coureur onthult dat hij op een gek moment nieuws kreeg over zijn
toekomst. "Ik kwam er voor de kwalificatie in Singapore achter dat
ik geen zitje zou hebben in 2024. De timing was niet fantastisch.
We werkten daarna een goede kwalificatie en race af, waardoor de
media, die van niks af wisten, suggereerden dat mijn eerste punten
mijn kansen op een zitje zouden vergroten. Ik wist alleen al dat ik
volgend jaar niet in de Formule 1 zou rijden, dus dat haalde het
fijne gevoel wel een beetje weg." "Het heeft mijn motivatie niet
beïnvloed", vervolgt Lawson stellig zijn betoog. "Als je in de
Formule 1 op je best presteert, heb je alle motivatie van de
wereld. Ik was alleen gefrustreerd en had last van de positieve
reacties. Het deed me extra realiseren wat er ging gebeuren."
dingen gebeuren. Liam Lawson was aanwezig bij de Grand Prix van
Nederland en zag Daniel Ricciardo uit het niets zijn
middenhandsbeentje breken in de tweede vrije training. De
voormalige Formule 2-coureur werd meteen opgetrommeld om in te
stappen, waarna hij uiteindelijk vijf races voor AlphaTauri zou
rijden. Daarin liet Lawson een sterke en volwassen indruk achter,
met als hoogtepunt de negende plaats in het bloedhete Singapore.
Het riep gelijk vragen op of Lawson een zitje voor 2024 verdiende.
Die geruchten werden door Red Bull teniet gedaan, want de 21-jarige
Nieuw-Zeelander tekende vroegtijdig een nieuw contract als
reservecoureur voor de hoofdmacht en zusterteam AlphaTauri. Zo liep
Lawson, ondanks zijn goede prestaties, een fulltime zitje mis voor
2024. In de podcast F1: Beyond the Grid laat Lawson zijn frustratie
gematigd blijken. "Het is frustrerend dat ik volgend jaar niet in
de Formule 1 rijd", vertelt Lawson. "Tegelijkertijd begrijp ik het
tijdstip van het besluit wel. AlphaTauri had het lastig en je kunt
dan kiezen tussen twee opties: een rookie of een ervaren coureur
(Ricciardo, red.). Ik blijf als reservecoureur betrokken bij de
Formule 1 en ga daar alles uithalen. Als ik ooit nog de kans krijg,
is het een reële mogelijkheid dat dat met Red Bull gebeurt." Lawson
heeft geen idee wat hij in 2024 gaat doen Toch heeft Lawson op dit
moment geen sprankje zekerheid. "Ik weet niet of ik ooit nog in een
Formule 1-auto rijd en als het gebeurt, wanneer dat plaatsvindt.
Bovendien lijkt het erop dat ik me volgend jaar volledig ga
focussen op mijn rol als reservecoureur. Ik heb al veel raceklassen
afgewerkt, dus ik kan niet deelnemen aan de Formule 2 en ook de
Super Formula, waar ik dit jaar in actief was, heeft niet zoveel
zin. Waarschijnlijk ga ik veel simulatorwerk verrichten." De
coureur onthult dat hij op een gek moment nieuws kreeg over zijn
toekomst. "Ik kwam er voor de kwalificatie in Singapore achter dat
ik geen zitje zou hebben in 2024. De timing was niet fantastisch.
We werkten daarna een goede kwalificatie en race af, waardoor de
media, die van niks af wisten, suggereerden dat mijn eerste punten
mijn kansen op een zitje zouden vergroten. Ik wist alleen al dat ik
volgend jaar niet in de Formule 1 zou rijden, dus dat haalde het
fijne gevoel wel een beetje weg." "Het heeft mijn motivatie niet
beïnvloed", vervolgt Lawson stellig zijn betoog. "Als je in de
Formule 1 op je best presteert, heb je alle motivatie van de
wereld. Ik was alleen gefrustreerd en had last van de positieve
reacties. Het deed me extra realiseren wat er ging gebeuren."
