Waarom AlphaTauri verrassend snel was in Mexico
De keren dat AlphaTauri dit seizoen punten scoorde waren
voorafgaand aan de GP van Mexico op één hand te tellen. Yuki
Tsunoda sprokkelde in Australië, Azerbeidzjan, België en de
Verenigde Staten acht puntjes bij elkaar, reservecoureur Liam
Lawson hengelde twee punten binnen in Singapore. Er zijn twee
hoofdfactoren die ervoor zorgen dat AlphaTauri niet op het gewenste
niveau zit. Eén reden is de voortdurende wisseling van coureurs
binnen de Italiaanse renstal. Nyck de Vries werd na slechts tien
races de deur gewezen, waarna oude bekende Daniel Ricciardo de
plaats van de Nederlander innam. Ricciardo brak in pas zijn derde
raceweekend zijn hand, waardoor hij vijf races vanaf de zijlijn
moest bekijken en Liam Lawson zijn F1-debuut kon maken. Tijdens het
Amerikaanse Grand Prix weekend keerde Ricciardo terug op de grid,
naast teamgenoot Yuki Tsunoda. Reden nummer twee is simpelweg een
ondermaats presterende AT04. De AlphaTauri-bolide was - met name de
eerste seizoenshelft - niet opgewassen tegen haar directe
concurrenten. Ineens competitief In Mexico-Stad toonde AlphaTauri
ineens representatieve snelheid. Dat niet alleen tijdens de
kwalificatie, maar ook tijdens de race. Daniel Ricciardo
kwalificeerde zich als vierde, voor de Red Bull Sergio Perez en de
Mercedes van George Russell. Op de zondag kwam de Australiër als
zevende over de finish, wat hem een zestal punten opleverde.
Teamgenoot Yuki Tsunoda startte achteraan de grid wegens een straf,
maar baande zich knap een weg naar voren gedurende de Grand Prix.
De Japanner reed lange tijd in de punten, maar een touché met
McLaren-coureur Oscar Piastri gooide roet in het eten. Maar hoe
komt het dat AlphaTauri ineens competitief was op het Autodromo
Hermanos Rodriguez? Honda-krachtbron in zijn nopjes in Mexico Het
Autodromo Hermanos Rodriguez ligt circa 2,2 kilometer boven de
zeespiegel en dat zorgt voor een lagere luchtdichtheid. Iedere
F1-krachtbron reageert anders op die lage luchtdichtheid. Al met al
zorgt ijle lucht voor minder vermogen, omdat de turbocompressor van
een auto harder moet werken om de luchtdruk in de motor constant te
houden. Maar juist de turbocompressor van de Honda-motor gaat dat
beter af dan die van haar concurrenten, blijkt uit meerdere
databronnen. Jonathan Eddolls, Chief Race Engineer bij AlphaTauri,
bevestigt dat tegenover onder andere RacingNews365 . "We weten dat
de Honda-motor sterk is en een goede driveability heeft. En ik denk
dat hij goed overweg kan met deze hoogtes, terwijl andere teams in
Mexico wat prestatieverlies lijden ten opzichte van de Grand
Prix-weekenden die plaatsvinden op normale hoogte." Ricciardo
klokte in zijn AlphaTauri een topsnelheid van 353,8 kilometer per
uur tijdens de snelheidsmetingen gedurende de zaterdag in Mexico.
De Australiër stond daarmee stijf bovenaan de lijst met
topsnelheden. Kleinere koelopening Veel teams maakten op het
circuit in Midden-Amerika gebruik van grotere koelopeningen. Dit om
de lage luchtdichtheid in Mexico-Stad te compenseren en zo
oververhitting te voorkomen. In tegenstelling tot haar concurrenten
had AlphaTauri in Mexico een veel kleinere koelopening. Hoe kleiner
de koelopening, hoe minder verlies van downforce. Een risico dat
goed uitpakte voor het Italiaanse team. Tekst gaat verder onder
afbeelding. Optimale set-up Eddolls legt tevens uit dat zijn team
het gewoonweg goed voor elkaar had met de set-up in het laatste
weekend van oktober. "We kijken altijd naar de karakteristieken van
het circuit", zegt hij. "En dat doen we elke week, voor elk
evenement, maar er zijn bepaalde evenementen waar we met een soort
een basis set-up komen die een beetje anders is dan normaal. Dus
een Monaco, een Singapore of Bakoe in het bijzonder." "Het is er
door de jaren heen op gaan lijken dat onze auto in Mexico
mechanisch erg goed is. Iedereen worstelt met grip, dus als je een
goede auto hebt, mechanisch gezien, helpt dat. En zoals ik al zei,
past ons aeropakket gewoon goed bij dit circuit, ook al hebben we
niet de efficiëntie die onze concurrenten normaliter hebben." Kan
AlphaTauri de stijgende lijn doortrekken? Dankzij Ricciardo's
punten springt AlphaTauri van de laatste naar de achtste plaats
binnen het constructeurskampioenschap. Het team uit Faenza heeft
momenteel zestien punten, evenals Alfa Romeo, dat op de negende
plaats staat. Haas is hekkensluiter met twaalf punten. Weet
AlphaTauri deze vorm vast te houden, of was het een eenmalig
hoogtepunt? De tijd zal het leren.
voorafgaand aan de GP van Mexico op één hand te tellen. Yuki
Tsunoda sprokkelde in Australië, Azerbeidzjan, België en de
Verenigde Staten acht puntjes bij elkaar, reservecoureur Liam
Lawson hengelde twee punten binnen in Singapore. Er zijn twee
hoofdfactoren die ervoor zorgen dat AlphaTauri niet op het gewenste
niveau zit. Eén reden is de voortdurende wisseling van coureurs
binnen de Italiaanse renstal. Nyck de Vries werd na slechts tien
races de deur gewezen, waarna oude bekende Daniel Ricciardo de
plaats van de Nederlander innam. Ricciardo brak in pas zijn derde
raceweekend zijn hand, waardoor hij vijf races vanaf de zijlijn
moest bekijken en Liam Lawson zijn F1-debuut kon maken. Tijdens het
Amerikaanse Grand Prix weekend keerde Ricciardo terug op de grid,
naast teamgenoot Yuki Tsunoda. Reden nummer twee is simpelweg een
ondermaats presterende AT04. De AlphaTauri-bolide was - met name de
eerste seizoenshelft - niet opgewassen tegen haar directe
concurrenten. Ineens competitief In Mexico-Stad toonde AlphaTauri
ineens representatieve snelheid. Dat niet alleen tijdens de
kwalificatie, maar ook tijdens de race. Daniel Ricciardo
kwalificeerde zich als vierde, voor de Red Bull Sergio Perez en de
Mercedes van George Russell. Op de zondag kwam de Australiër als
zevende over de finish, wat hem een zestal punten opleverde.
Teamgenoot Yuki Tsunoda startte achteraan de grid wegens een straf,
maar baande zich knap een weg naar voren gedurende de Grand Prix.
De Japanner reed lange tijd in de punten, maar een touché met
McLaren-coureur Oscar Piastri gooide roet in het eten. Maar hoe
komt het dat AlphaTauri ineens competitief was op het Autodromo
Hermanos Rodriguez? Honda-krachtbron in zijn nopjes in Mexico Het
Autodromo Hermanos Rodriguez ligt circa 2,2 kilometer boven de
zeespiegel en dat zorgt voor een lagere luchtdichtheid. Iedere
F1-krachtbron reageert anders op die lage luchtdichtheid. Al met al
zorgt ijle lucht voor minder vermogen, omdat de turbocompressor van
een auto harder moet werken om de luchtdruk in de motor constant te
houden. Maar juist de turbocompressor van de Honda-motor gaat dat
beter af dan die van haar concurrenten, blijkt uit meerdere
databronnen. Jonathan Eddolls, Chief Race Engineer bij AlphaTauri,
bevestigt dat tegenover onder andere RacingNews365 . "We weten dat
de Honda-motor sterk is en een goede driveability heeft. En ik denk
dat hij goed overweg kan met deze hoogtes, terwijl andere teams in
Mexico wat prestatieverlies lijden ten opzichte van de Grand
Prix-weekenden die plaatsvinden op normale hoogte." Ricciardo
klokte in zijn AlphaTauri een topsnelheid van 353,8 kilometer per
uur tijdens de snelheidsmetingen gedurende de zaterdag in Mexico.
De Australiër stond daarmee stijf bovenaan de lijst met
topsnelheden. Kleinere koelopening Veel teams maakten op het
circuit in Midden-Amerika gebruik van grotere koelopeningen. Dit om
de lage luchtdichtheid in Mexico-Stad te compenseren en zo
oververhitting te voorkomen. In tegenstelling tot haar concurrenten
had AlphaTauri in Mexico een veel kleinere koelopening. Hoe kleiner
de koelopening, hoe minder verlies van downforce. Een risico dat
goed uitpakte voor het Italiaanse team. Tekst gaat verder onder
afbeelding. Optimale set-up Eddolls legt tevens uit dat zijn team
het gewoonweg goed voor elkaar had met de set-up in het laatste
weekend van oktober. "We kijken altijd naar de karakteristieken van
het circuit", zegt hij. "En dat doen we elke week, voor elk
evenement, maar er zijn bepaalde evenementen waar we met een soort
een basis set-up komen die een beetje anders is dan normaal. Dus
een Monaco, een Singapore of Bakoe in het bijzonder." "Het is er
door de jaren heen op gaan lijken dat onze auto in Mexico
mechanisch erg goed is. Iedereen worstelt met grip, dus als je een
goede auto hebt, mechanisch gezien, helpt dat. En zoals ik al zei,
past ons aeropakket gewoon goed bij dit circuit, ook al hebben we
niet de efficiëntie die onze concurrenten normaliter hebben." Kan
AlphaTauri de stijgende lijn doortrekken? Dankzij Ricciardo's
punten springt AlphaTauri van de laatste naar de achtste plaats
binnen het constructeurskampioenschap. Het team uit Faenza heeft
momenteel zestien punten, evenals Alfa Romeo, dat op de negende
plaats staat. Haas is hekkensluiter met twaalf punten. Weet
AlphaTauri deze vorm vast te houden, of was het een eenmalig
hoogtepunt? De tijd zal het leren.
