FIA reageert bijzonder op verbolgen F1-coureurs: "Dan moet je de regels niet overtreden"
Voor het GP-weekend in Austin maakte de FIA bekend dat het stelsel
omtrent de boetes op de schop gaat. Op dit moment kan een boete
maximaal 250.000 euro zijn, en als het aan de autosportfederatie
ligt, wordt dit in de nabije toekomst vier keer zoveel. Een
maximale boete van een miljoen euro dus, wat de straf voor Max
Verstappen na het aanraken van de achtervleugel van Lewis Hamilton
tijdens de GP van Brazilië '21 in een geheel ander perspectief
brengt. Coureurs reageerden verontwaardigd op dit plan van de FIA
en Verstappen verwees gelijk naar het persoonlijke incident uit
2021. "Als een achtervleugel van Lewis Hamilton aanraken 50.000
euro kost, ben ik wel benieuwd wat ons dan een miljoen euro gaat
kosten. Misschien kunnen we bij dinertjes van de FIA dan ook de
wijn sponsoren. Ik maak mezelf er klaar voor." De mannen met een
minder hoog salaris waren wat minder laconiek. Zo vindt Kevin
Magnussen het belachelijk, en zou hij er "alles aan doen om te
verdwijnen en nooit meer teruggevonden te worden" als hij een
miljoen euro boete zou moeten betalen. "Reglementen dateren uit
Jurassic Park" De FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem reageert nu
op de maximale boeteverhoging van 300 procent. Een aantal coureurs
zouden met hun huidige salaris deze boete namelijk niet eens kunnen
betalen. Ben Sulayem legt de gedachtegang van de FIA achter de
verhoging uit: "De prijs van alles is gestegen. De teams praten nu
over miljarden op het gebied van wat elk team waard is, en we
hebben nog steeds onze reglementen niet verbeterd, die dateren uit
het stenen tijdperk." Hij benadrukt bovendien dat dit plan dan ook
absoluut geen uitnodiging is: "We zeggen niet: 'ga betalen'. We
zeggen: 'zorg dat je deze onnodige overtredingen niet maakt'. Als
je het niet doet, krijg je de boete ook niet. Niemand zal je iets
opleggen als je je aan de regels houdt." "De regels zijn er om
gecontroleerd en toegepast te worden." De vraag is dan ook wanneer
een miljoen euro boete toegekend wordt. Moet een coureur dan een
moord plegen, wordt hem gekscherend gevraagd, maar hier reageerde
president als volgt op: "Het gaat niet om het geld, het gaat erom
dat je je aan de regels houdt. De federatie moet de macht hebben om
de regels te implementeren, om het bestuur te hebben. Als we geen
sterk bestuur hebben in onze sport, wat dan?" Het geïnde geld zal
vervolgens wel weer terug geïnvesteerd worden in de motorsport,
benadrukt de president. "We zijn bezig met governance, om ervoor te
zorgen dat als regels worden overtreden, de regels heel duidelijk
zijn. Houd je aan de regels en niemand zal iets zeggen, niemand zal
je iets aanrekenen. Mensen overdrijven hierover." Kortom, als een
coureur zich netjes gedraagt tijdens de race is er niets aan de
hand. "Ik hoop dat ze het leven van onze stewards makkelijker maken
door zich aan de regels te houden in plaats van zich te misdragen.
We willen natuurlijk niet dat ze die één miljoen euro bereiken, dus
zeggen we dat ze het niet moeten doen. De regels zijn er, ze zijn
transparant." "We hebben niets te verbergen. Maar ik kan je niet
vertellen wanneer de één miljoen zou worden geïmplementeerd. Dat is
aan de stewards, niet aan de voorzitter. De stewards zijn er, ze
hebben ervaring en ze weten wat ze moeten doen. En de coureurs zijn
erg intelligent. Ze kennen de regels voordat ze in de auto
stappen", zo sluit hij af.
omtrent de boetes op de schop gaat. Op dit moment kan een boete
maximaal 250.000 euro zijn, en als het aan de autosportfederatie
ligt, wordt dit in de nabije toekomst vier keer zoveel. Een
maximale boete van een miljoen euro dus, wat de straf voor Max
Verstappen na het aanraken van de achtervleugel van Lewis Hamilton
tijdens de GP van Brazilië '21 in een geheel ander perspectief
brengt. Coureurs reageerden verontwaardigd op dit plan van de FIA
en Verstappen verwees gelijk naar het persoonlijke incident uit
2021. "Als een achtervleugel van Lewis Hamilton aanraken 50.000
euro kost, ben ik wel benieuwd wat ons dan een miljoen euro gaat
kosten. Misschien kunnen we bij dinertjes van de FIA dan ook de
wijn sponsoren. Ik maak mezelf er klaar voor." De mannen met een
minder hoog salaris waren wat minder laconiek. Zo vindt Kevin
Magnussen het belachelijk, en zou hij er "alles aan doen om te
verdwijnen en nooit meer teruggevonden te worden" als hij een
miljoen euro boete zou moeten betalen. "Reglementen dateren uit
Jurassic Park" De FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem reageert nu
op de maximale boeteverhoging van 300 procent. Een aantal coureurs
zouden met hun huidige salaris deze boete namelijk niet eens kunnen
betalen. Ben Sulayem legt de gedachtegang van de FIA achter de
verhoging uit: "De prijs van alles is gestegen. De teams praten nu
over miljarden op het gebied van wat elk team waard is, en we
hebben nog steeds onze reglementen niet verbeterd, die dateren uit
het stenen tijdperk." Hij benadrukt bovendien dat dit plan dan ook
absoluut geen uitnodiging is: "We zeggen niet: 'ga betalen'. We
zeggen: 'zorg dat je deze onnodige overtredingen niet maakt'. Als
je het niet doet, krijg je de boete ook niet. Niemand zal je iets
opleggen als je je aan de regels houdt." "De regels zijn er om
gecontroleerd en toegepast te worden." De vraag is dan ook wanneer
een miljoen euro boete toegekend wordt. Moet een coureur dan een
moord plegen, wordt hem gekscherend gevraagd, maar hier reageerde
president als volgt op: "Het gaat niet om het geld, het gaat erom
dat je je aan de regels houdt. De federatie moet de macht hebben om
de regels te implementeren, om het bestuur te hebben. Als we geen
sterk bestuur hebben in onze sport, wat dan?" Het geïnde geld zal
vervolgens wel weer terug geïnvesteerd worden in de motorsport,
benadrukt de president. "We zijn bezig met governance, om ervoor te
zorgen dat als regels worden overtreden, de regels heel duidelijk
zijn. Houd je aan de regels en niemand zal iets zeggen, niemand zal
je iets aanrekenen. Mensen overdrijven hierover." Kortom, als een
coureur zich netjes gedraagt tijdens de race is er niets aan de
hand. "Ik hoop dat ze het leven van onze stewards makkelijker maken
door zich aan de regels te houden in plaats van zich te misdragen.
We willen natuurlijk niet dat ze die één miljoen euro bereiken, dus
zeggen we dat ze het niet moeten doen. De regels zijn er, ze zijn
transparant." "We hebben niets te verbergen. Maar ik kan je niet
vertellen wanneer de één miljoen zou worden geïmplementeerd. Dat is
aan de stewards, niet aan de voorzitter. De stewards zijn er, ze
hebben ervaring en ze weten wat ze moeten doen. En de coureurs zijn
erg intelligent. Ze kennen de regels voordat ze in de auto
stappen", zo sluit hij af.
