Marko klaar met banale regels: "Dit is een miljardensport"
Twee wagens werden gediskwalificeerd na de GP van de Verenigde
Staten vanwege een te ver afgesleten vloerplank. Max Verstappen
liep daar poleposition mis vanwege het overschrijden van track
limits en ook in Qatar waren track limits het gesprek van de dag,
met de verhoogde kerbstones daar. Red Bull-adviseur Helmut Marko is
niet te spreken over al die regels. Te beginnen met de
vloerplanken. Slechts vier wagens werden gecontroleerd, waaronder
die van Max Verstappen, die werd goedgekeurd. "We moeten de
meetprocedure hiervoor aanpassen, maar daarvoor moeten de regels
aangepast worden zodat het makkelijker wordt", zegt Marko bij
Motorsport Magazine . "Dan kan men tegelijkertijd ook naar die
witte lijnen kijken, de track limits. Dit is een miljardensport en
dan zijn er veel van die onbegrijpelijke dingen die in de weg
staan." Ook de straf die meestal wordt uitgedeeld voor het
overschrijden van de track limits, vijf seconden tijdstraf, kan
niet op goedkeuring van Marko rekenen. "Je krijgt vijf seconden,
maar je rijdt wel meer dan vijf seconden weg van de andere coureur.
Dat zijn van die banale dingen." Om het overschrijden van track
limits tegen te gaan, werden in Qatar bijvoorbeeld de kerbstones
verhoogd. "Bij enkele wagens hebben die het chassis geruïneerd."
Als het aan Marko ligt ie er een eenvoudige oplossing. "Laten we
gewoon de volledige baan gebruiken", dus geen track limits. "Op een
gegeven moment gaan de coureurs toch langzamer als ze te ver
zitten."
Staten vanwege een te ver afgesleten vloerplank. Max Verstappen
liep daar poleposition mis vanwege het overschrijden van track
limits en ook in Qatar waren track limits het gesprek van de dag,
met de verhoogde kerbstones daar. Red Bull-adviseur Helmut Marko is
niet te spreken over al die regels. Te beginnen met de
vloerplanken. Slechts vier wagens werden gecontroleerd, waaronder
die van Max Verstappen, die werd goedgekeurd. "We moeten de
meetprocedure hiervoor aanpassen, maar daarvoor moeten de regels
aangepast worden zodat het makkelijker wordt", zegt Marko bij
Motorsport Magazine . "Dan kan men tegelijkertijd ook naar die
witte lijnen kijken, de track limits. Dit is een miljardensport en
dan zijn er veel van die onbegrijpelijke dingen die in de weg
staan." Ook de straf die meestal wordt uitgedeeld voor het
overschrijden van de track limits, vijf seconden tijdstraf, kan
niet op goedkeuring van Marko rekenen. "Je krijgt vijf seconden,
maar je rijdt wel meer dan vijf seconden weg van de andere coureur.
Dat zijn van die banale dingen." Om het overschrijden van track
limits tegen te gaan, werden in Qatar bijvoorbeeld de kerbstones
verhoogd. "Bij enkele wagens hebben die het chassis geruïneerd."
Als het aan Marko ligt ie er een eenvoudige oplossing. "Laten we
gewoon de volledige baan gebruiken", dus geen track limits. "Op een
gegeven moment gaan de coureurs toch langzamer als ze te ver
zitten."
