Moet F1 sprint-evenementen schrappen?
De F1 gaat het laatste sprint-evenement van het seizoen in tijdens
de Grand Prix van Brazilië, waarbij de sport nog steeds niet
overtuigd is van het succes van het format. Tijdens drie Grand
Prix-weekenden in 2021 testte de organisatie met het eerste
spintrace-format. Inmiddels ken het format een andere structuur en
zijn er meer Sprintraces gedurende het seizoen. Zullen de
sprintraces na drie jaar van 'proberen', blijven of gaan? De
positieve punten Het lijdt geen twijfel dat het sprintformat in
theorie meer opwinding met zich meebrengt dan een normaal weekend.
Twee trainingen worden vervangen door twee aparte
kwalificatiesessies, gevolgd door een race van 100 km op
zaterdagmiddag, wat natuurlijk veel aantrekkelijker is voor de
toeschouwers. Een cruciale verandering dit seizoen was de
introductie van de tweede kwalificatiesessie - de Sprint Shootout -
om een zaterdag te creëren die losstaat van de Grand Prix. Deze
beslissing zorgde ervoor dat de uitslag van de sprintrace geen
invloed heeft op de startopstelling van de Grand Prix. Op sommige
circuits is de Sprint succesvol geweest - Qatar bood een waar
spektakelstuk. In Brazilië keert het Sprint-format voor het derde
jaar op rij terug en ook dat is niet zonder reden. Het is echter
niet allemaal rozengeur en maneschijn voor het format... Tekst gaat
verder onder afbeelding. De minpunten Andere evenementen hadden
nogal matige sprintraces. Een voorbeeld daarvan was de
slaapverwekkende sprint op het Circuit of the Americas in Texas
twee weken geleden. In deze races lijkt het alsof er een grote
aanwijzing wordt gegeven over hoe de auto's zullen presteren op de
lange runs voorafgaand aan de Grand Prix. Jammer, want juist de
vraag hoe de F1-bolides op de zondag presteren zorgt voor spanning.
Dan is er nog het aloude argument of er kunstmatig spanning wordt
opgewekt en hoewel dit op beide manieren kan worden beargumenteerd,
zal de meest hardcore-fan dit altijd tegen het format gebruiken.
Wat niet helpt is het feit dat Max Verstappen dit seizoen zijn
titel veiligstelde op een zaterdag, wat voor velen een zure nasmaak
achterliet. Teams gebruiken de trainingen om hun auto's af te
stellen voor optimale prestaties in de kwalificatie en de race. Dat
zorgt voor spanning, gezien de kleine gaten tussen de teams op het
gebied van prestaties. Maar met maar één trainingsuur in een
Sprint-weekend worden er vaak set-up-fouten gemaakt en dat kan
leiden tot grote gaten tussen de teams, wat alleen maar bijdraagt
aan saaiere races in plaats van dat het spannend wordt - daarom
wordt er gepleit voor versoepeling van de parc fermé-regels. De
meningen zijn erg verdeeld over de structuur, sommige coureurs
steunen het format en anderen - met name Verstappen - zijn er fel
tegen. Maar uiteindelijk, zoals Red Bull-teambaas Christian Horner
aangaf in Austin, was het doel van de Sprints om het kijkerspubliek
te stimuleren. Hij oordeelt dat het aan de fans moet worden
overgelaten of het format volgend seizoen moet worden voortgezet of
dat er verdere wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Wat vind jij?
de Grand Prix van Brazilië, waarbij de sport nog steeds niet
overtuigd is van het succes van het format. Tijdens drie Grand
Prix-weekenden in 2021 testte de organisatie met het eerste
spintrace-format. Inmiddels ken het format een andere structuur en
zijn er meer Sprintraces gedurende het seizoen. Zullen de
sprintraces na drie jaar van 'proberen', blijven of gaan? De
positieve punten Het lijdt geen twijfel dat het sprintformat in
theorie meer opwinding met zich meebrengt dan een normaal weekend.
Twee trainingen worden vervangen door twee aparte
kwalificatiesessies, gevolgd door een race van 100 km op
zaterdagmiddag, wat natuurlijk veel aantrekkelijker is voor de
toeschouwers. Een cruciale verandering dit seizoen was de
introductie van de tweede kwalificatiesessie - de Sprint Shootout -
om een zaterdag te creëren die losstaat van de Grand Prix. Deze
beslissing zorgde ervoor dat de uitslag van de sprintrace geen
invloed heeft op de startopstelling van de Grand Prix. Op sommige
circuits is de Sprint succesvol geweest - Qatar bood een waar
spektakelstuk. In Brazilië keert het Sprint-format voor het derde
jaar op rij terug en ook dat is niet zonder reden. Het is echter
niet allemaal rozengeur en maneschijn voor het format... Tekst gaat
verder onder afbeelding. De minpunten Andere evenementen hadden
nogal matige sprintraces. Een voorbeeld daarvan was de
slaapverwekkende sprint op het Circuit of the Americas in Texas
twee weken geleden. In deze races lijkt het alsof er een grote
aanwijzing wordt gegeven over hoe de auto's zullen presteren op de
lange runs voorafgaand aan de Grand Prix. Jammer, want juist de
vraag hoe de F1-bolides op de zondag presteren zorgt voor spanning.
Dan is er nog het aloude argument of er kunstmatig spanning wordt
opgewekt en hoewel dit op beide manieren kan worden beargumenteerd,
zal de meest hardcore-fan dit altijd tegen het format gebruiken.
Wat niet helpt is het feit dat Max Verstappen dit seizoen zijn
titel veiligstelde op een zaterdag, wat voor velen een zure nasmaak
achterliet. Teams gebruiken de trainingen om hun auto's af te
stellen voor optimale prestaties in de kwalificatie en de race. Dat
zorgt voor spanning, gezien de kleine gaten tussen de teams op het
gebied van prestaties. Maar met maar één trainingsuur in een
Sprint-weekend worden er vaak set-up-fouten gemaakt en dat kan
leiden tot grote gaten tussen de teams, wat alleen maar bijdraagt
aan saaiere races in plaats van dat het spannend wordt - daarom
wordt er gepleit voor versoepeling van de parc fermé-regels. De
meningen zijn erg verdeeld over de structuur, sommige coureurs
steunen het format en anderen - met name Verstappen - zijn er fel
tegen. Maar uiteindelijk, zoals Red Bull-teambaas Christian Horner
aangaf in Austin, was het doel van de Sprints om het kijkerspubliek
te stimuleren. Hij oordeelt dat het aan de fans moet worden
overgelaten of het format volgend seizoen moet worden voortgezet of
dat er verdere wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Wat vind jij?
