Deze 'nieuwe' bandenregel zien we in 2024 mogelijk terug in F1
De Formule 1 kijkt niet alleen altijd naar de veiligheid van de
sport, maar bekijkt ook hoe men de sport interessanter kan maken en
is druk bezig met het thema duurzaamheid. Met die laatste twee
aspecten in het achterhoofd werd er bedacht om de coureurs alle
drie de verschillende bandencompounds te laten gebruiken tijdens de
kwalificatie. Dit seizoen werd de opzet tijdens de Grands Prix van
Hongarije en Italië uitgeprobeerd, hard in Q1, medium in Q2 en soft
in Q3. Dat experiment lijkt succesvol te zijn verlopen. Daarom wil
men er een vaste regel van maken. Een deel van de paddock lijkt
namelijk enthousiast te zijn over de kwalificatieregel, niet alleen
omdat het een extra element geeft aan de kwalificatie, maar vooral
omdat het goed is voor de duurzaamheid van de sport. Tijdens de
Grand Prix van Abu Dhabi zal er een definitief besluit worden
genomen tijdens de vergadering van de F1 Commission die daar plaats
zal vinden. Normaal gesproken mogen er tijdens een Grand
Prix-weekend namelijk dertien sets droogweerbanden gebruikt worden.
Met de nieuwe opzet van de kwalificatie zou dit nummer verlaagd
worden naar elf sets. Dat spaart tijdens een GP-weekend al gauw
zo'n veertig sets banden uit, of 3840 banden per seizoen van 24
races. Een kostenbesparing, maar ook een goed teken voor de
duurzaamheid, want het betekent dat de Italiaanse bandenleverancier
minder banden rond de wereld hoeft te sturen. In de volgende tabel
kun je zien hoeveel banden er gebruikt worden in het gewenste
nieuwe systeem, in vergelijking met de huidige opzet. Het artikel
gaat daaronder verder . Een normaal raceweekend In de huidige opzet
houden de coureurs ieder nog zeven sets over voor de kwalificatie
en de race. Deze aantallen veranderen in de nieuwe opzet slechts,
waarbij we uitgaan van een 'normaal raceweekend' en dus geen
sprintweekend. Doordat de coureurs het weekend in de nieuwe opzet
met elf sets beginnen, houden ze na drie vrije trainingen nog zes
sets over. Precies genoeg om de kwalificatie en race uit te kunnen
voeren op twee sets harde banden, twee sets medium banden en twee
sets soft banden. Daardoor worden er banden uitgespaard en is er
nog steeds een duidelijk overzicht van wat er in de kwalificatie
gaande is. Ook voor de fan die niet alle trainingen en races volgt,
lijkt het systeem er overzichtelijk uit te zien. Het is echter wel
zo dat de kwalificatie in deze vorm wat van haar charme verliest,
doordat het in de kwalificatie moet gaan om de absolute snelheid.
Een coureur wil te allen tijde zijn snelle ronde afleggen op de
snelste band, en dus te allen tijde in actie kunnen komen op de
soft. Dat gaat in de gewenste opzet niet lukken, doordat alleen de
coureurs die in het Q3-gedeelte terecht komen gebruik kunnen maken
van de zachtste banden. Daar staat tegenover dat er een extra
element komt voor de coureurs en teams om de bolide zo goed
mogelijk af te stellen voor de verschillende compounds die
verplicht gebruikt moeten worden. Dat betekent dat men er gedurende
het weekend voor moet zorgen dat de bolide op iedere compound zo
goed mogelijk uit de voeten kan. Dit kan voor sommige teams een
voordeel of juist een nadeel zijn, doordat men bijvoorbeeld beter
voor de dag komt op de harde banden in vergelijking met andere
teams. Zo zagen we in Hongarije dat George Russell het bijvoorbeeld
heel lastig had op de harde banden toen hij in Q1 verplicht op de
harde banden moest rijden. Duurzaamheid Voor de Formule 1 en
Pirelli is het van belang dat er op het gebied van de duurzaamheid
een stap wordt gezet. De nieuwe opzet zou ervoor zorgen dat er
ieder weekend veertig sets banden worden uitgespaard, wat op
jaarbasis ervoor zorgt dat Pirelli 960 sets ofwel 3840 banden
minder de wereld over hoeft te sturen. Een gigantische besparing,
die perfect past in de strategie van de Formule 1 om de sport
duurzamer te maken. De coureurs zijn echter nog niet zo enthousiast
over de mogelijke opzet voor 2024. Tijdens de raceweekenden in
Hongarije en Monza spraken meerdere coureurs zich uit tegen de
opzet die tijdens die races werd uitgeprobeerd. Zo liet ook
drievoudig wereldkampioen Max Verstappen gedurende de Grand Prix
van Hongarije weten geen fan te zijn van de nieuwe opzet: "Helemaal
ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg
banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook
geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn
engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch
maar één set banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor
zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden
heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het
allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training,
dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legde hij
uit tegenover Viaplay . "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk
op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om
minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om
het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar
ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk
hij cynisch. Op dit moment is nog niet zeker of de nieuwe opzet
volgend seizoen daadwerkelijk vaste prik zal zijn. Hierover komt
tijdens of na de Grand Prix van Abu Dhabi meer duidelijkheid. Dan
zullen de verschillende betrokken partijen met elkaar in gesprek
gaan en zal er duidelijkheid komen over de invoering van de nieuwe
regels.
sport, maar bekijkt ook hoe men de sport interessanter kan maken en
is druk bezig met het thema duurzaamheid. Met die laatste twee
aspecten in het achterhoofd werd er bedacht om de coureurs alle
drie de verschillende bandencompounds te laten gebruiken tijdens de
kwalificatie. Dit seizoen werd de opzet tijdens de Grands Prix van
Hongarije en Italië uitgeprobeerd, hard in Q1, medium in Q2 en soft
in Q3. Dat experiment lijkt succesvol te zijn verlopen. Daarom wil
men er een vaste regel van maken. Een deel van de paddock lijkt
namelijk enthousiast te zijn over de kwalificatieregel, niet alleen
omdat het een extra element geeft aan de kwalificatie, maar vooral
omdat het goed is voor de duurzaamheid van de sport. Tijdens de
Grand Prix van Abu Dhabi zal er een definitief besluit worden
genomen tijdens de vergadering van de F1 Commission die daar plaats
zal vinden. Normaal gesproken mogen er tijdens een Grand
Prix-weekend namelijk dertien sets droogweerbanden gebruikt worden.
Met de nieuwe opzet van de kwalificatie zou dit nummer verlaagd
worden naar elf sets. Dat spaart tijdens een GP-weekend al gauw
zo'n veertig sets banden uit, of 3840 banden per seizoen van 24
races. Een kostenbesparing, maar ook een goed teken voor de
duurzaamheid, want het betekent dat de Italiaanse bandenleverancier
minder banden rond de wereld hoeft te sturen. In de volgende tabel
kun je zien hoeveel banden er gebruikt worden in het gewenste
nieuwe systeem, in vergelijking met de huidige opzet. Het artikel
gaat daaronder verder . Een normaal raceweekend In de huidige opzet
houden de coureurs ieder nog zeven sets over voor de kwalificatie
en de race. Deze aantallen veranderen in de nieuwe opzet slechts,
waarbij we uitgaan van een 'normaal raceweekend' en dus geen
sprintweekend. Doordat de coureurs het weekend in de nieuwe opzet
met elf sets beginnen, houden ze na drie vrije trainingen nog zes
sets over. Precies genoeg om de kwalificatie en race uit te kunnen
voeren op twee sets harde banden, twee sets medium banden en twee
sets soft banden. Daardoor worden er banden uitgespaard en is er
nog steeds een duidelijk overzicht van wat er in de kwalificatie
gaande is. Ook voor de fan die niet alle trainingen en races volgt,
lijkt het systeem er overzichtelijk uit te zien. Het is echter wel
zo dat de kwalificatie in deze vorm wat van haar charme verliest,
doordat het in de kwalificatie moet gaan om de absolute snelheid.
Een coureur wil te allen tijde zijn snelle ronde afleggen op de
snelste band, en dus te allen tijde in actie kunnen komen op de
soft. Dat gaat in de gewenste opzet niet lukken, doordat alleen de
coureurs die in het Q3-gedeelte terecht komen gebruik kunnen maken
van de zachtste banden. Daar staat tegenover dat er een extra
element komt voor de coureurs en teams om de bolide zo goed
mogelijk af te stellen voor de verschillende compounds die
verplicht gebruikt moeten worden. Dat betekent dat men er gedurende
het weekend voor moet zorgen dat de bolide op iedere compound zo
goed mogelijk uit de voeten kan. Dit kan voor sommige teams een
voordeel of juist een nadeel zijn, doordat men bijvoorbeeld beter
voor de dag komt op de harde banden in vergelijking met andere
teams. Zo zagen we in Hongarije dat George Russell het bijvoorbeeld
heel lastig had op de harde banden toen hij in Q1 verplicht op de
harde banden moest rijden. Duurzaamheid Voor de Formule 1 en
Pirelli is het van belang dat er op het gebied van de duurzaamheid
een stap wordt gezet. De nieuwe opzet zou ervoor zorgen dat er
ieder weekend veertig sets banden worden uitgespaard, wat op
jaarbasis ervoor zorgt dat Pirelli 960 sets ofwel 3840 banden
minder de wereld over hoeft te sturen. Een gigantische besparing,
die perfect past in de strategie van de Formule 1 om de sport
duurzamer te maken. De coureurs zijn echter nog niet zo enthousiast
over de mogelijke opzet voor 2024. Tijdens de raceweekenden in
Hongarije en Monza spraken meerdere coureurs zich uit tegen de
opzet die tijdens die races werd uitgeprobeerd. Zo liet ook
drievoudig wereldkampioen Max Verstappen gedurende de Grand Prix
van Hongarije weten geen fan te zijn van de nieuwe opzet: "Helemaal
ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg
banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook
geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn
engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch
maar één set banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor
zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden
heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het
allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training,
dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legde hij
uit tegenover Viaplay . "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk
op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om
minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om
het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar
ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk
hij cynisch. Op dit moment is nog niet zeker of de nieuwe opzet
volgend seizoen daadwerkelijk vaste prik zal zijn. Hierover komt
tijdens of na de Grand Prix van Abu Dhabi meer duidelijkheid. Dan
zullen de verschillende betrokken partijen met elkaar in gesprek
gaan en zal er duidelijkheid komen over de invoering van de nieuwe
regels.
