Had de megacrash van Magnussen voorkomen kunnen worden? "Ja, we waren te laat"

"We hebben niets veranderd aan de auto na de crash", zo begint
Haas-teambaas Guenther Steiner op donderdag in Brazilië zijn
verhaal. Enkele dagen eerder vloog zijn coureur, Kevin Magnussen,
namelijk verschrikkelijk hard de muur in tijdens de GP van Mexico.
De reden? Zijn remmen waren oververhit, waardoor de ophanging
oververhit raakte en afbrak. "We moeten in het vervolg
voorzichtiger zijn, zorgen dat we meer afremmen op de motor, of
gewoon liften en coasten. Het was ongelukkig, want als de
temperatuur oploopt, dan stoppen de sensoren door de hitte en dan
weet je niet meer wat er precies gebeurt. Toen brak de ophanging."
"Zodra de ophanging ging, was het heel snel gebeurd. De remmen
waren wat heet en plots waren alle sensoren kapot. Vervolgens brak
de ophanging af..." Haas te laat? Slechts enkele momenten voor de
zware crash deelde de engineer van Magnussen de coureur mede dat
hij zijn remtemperaturen moest gaan managen. "Ja, dat was te laat",
geeft de Italiaan toe. "Als je geen sensoren meer hebt, dan ga je
meteen van het slechtst mogelijke scenario uit. In dit geval kwam
dat scenario uit. We waren net wat te laat..." "We hebben hiervan
geleerd. Als de sensoren stuk gaan, dan is het te warm! Dat is best
een goede waarschuwing", aldus de teambaas, die gelukkig ook goed
nieuws heeft. De wagen van Magnussen was namelijk relatief
makkelijk op te lappen. "De auto is al klaar! Het chassis had
slechts minimale schade, er moest alleen een onderdeel gelijmd
worden, maar het chassis heeft het overleefd. De monteurs zijn goed
voorbereid op dit soort situaties, zo lang je de reserveonderdelen
maar beschikbaar hebt. Daarom heeft niemand bij het opbouwen van de
wagens hier in Brazilië over moeten werken. Vandaag de dag zijn we
echt een geoliede machine."

Top Headlines

Oudere Top Headlines