Exclusief: Waarom Massa een van Hamiltons zeven F1-titels af wil pakken

Felipe Massa is duidelijk over het resultaat dat hij wil bereiken
met zijn rechtszaak over het wereldkampioenschap van 2008. Hij is
niet geïnteresseerd in geld, maar wil dat de resultaten worden
gewijzigd om zichzelf officieel uit te kunnen roepen tot
wereldkampioen van 2008, vijftien jaar na de beroemde finish, op 2
november op zijn thuiscircuit in Interlagos. Massa's actie is
aangewakkerd door opmerkingen van voormalig F1-opperhoofd Bernie
Ecclestone, die beweerde dat hij, samen met toenmalig
wedstrijdleider Charlie Whiting en toenmalig FIA-voorzitter Max
Mosley, nog tijdens het seizoen 2008 op de hoogte was van Renaults
illegale praktijken in Singapore en ervoor koos om het stil te
houden om het merk F1 te beschermen. De volgende belangrijke
deadline in de rechtszaak is 15 november, wanneer de FIA en Formula
One Management (FOM) een laatste deadline krijgen om documenten te
overhandigen aan Massa's juridische team. Massa's team wil weten
wat Ecclestone, Whiting en Mosley destijds wisten en wanneer ze dat
precies wisten. Massa: Mijn zaak werd gemanipuleerd Massa racet
vandaag de dag in het Braziliaanse stockcar-kampioenschap, nadat
hij eind 2017 uit de F1 verdween. Als RacingNews365 contact met hem
opneemt wil hij graag een grote misvatting de wereld uit helpen. We
vragen hem in een exclusief interview namelijk naar zijn zaak en of
de uitkomst mogelijk een rol kan spelen in andere controversiële
titels, zoals die in 1994, of die van 2021. "Het enige verschil
tussen al deze kampioenschappen is misschien dat er een fout werd
gemaakt door de officials. Mijn zaak heeft echter te maken met
manipulatie, sabotage en dat is een compleet andere situatie. Dus
voordat je zegt 'oh, als Felipe de zaak wint, zal elk kampioenschap
met grijze gebieden veranderen', moet je daar rekening mee houden."
"Mijn zaak betreft een compleet andere situatie (dan 1994 of 2021,
red.). Mijn zaak werd onderzocht omdat de race in Singapore werd
gemanipuleerd. Dat gebeurde een jaar later en helaas was er een
regel die zei dat als het niet in hetzelfde jaar was, de uitslag
van het kampioenschap niet kon worden veranderd. "Maar na 15 jaar
horen we dat Bernie Ecclestone in 2008 zei dat hij op de hoogte was
(van crashgate), horen we dat voormalig wedstrijdleider Charlie
Whiting het in 2008 wist en dat ze om het merk F1 niet in gevaar te
brengen, niet hebben ingegrepen. Mijn zaak is dus een
manipulatiezaak en niet sportief, technisch of iets anders. Je moet
het verschil zien tussen mijn zaak en alle andere zaken. Ik denk
dat mensen soms niet het verschil begrijpen tussen wat er in mijn
geval in 2008 is gebeurd en de andere gevallen (zoals 1994 of
2021)." Massa's eerste verdenkingen Wat later bekend zou komen te
staan als 'Crashgate', kwam voor het eerst naar buiten tijdens de
Grand Prix van België in 2009, nadat Piquet Jr was ontslagen door
het Renault-team. Toenmalig FIA-president Mosley zorgde er
vervolgens voor dat hooggeplaatst teampersoneel werd geïnterviewd
in de paddock van Spa. Maar Massa zegt dat zijn eerste vermoedens
over de ware aard van wat er was gebeurd veel eerder in het jaar
kwamen. "Ik begon er over na te denken, omdat mensen begonnen te
praten en, weet je, ik begon wat geruchten te horen dat wat er in
Singapore gebeurde misschien gemanipuleerd was," zegt hij. "Dat was
misschien in maart of april 2009, dus ik sprak met Nelson Piquet en
vroeg het hem. De manier waarop hij antwoord gaf, gaf me de
zekerheid dat hij niet de waarheid sprak. Hij zei: 'Nee, dat zou ik
nooit doen, ben je gek?', maar ik voelde dat hij geen gelijk had,
dat hij niet serieus was en dat het niet klopte wat hij zei. "Toen
hadden we de race in Bahrein aan het begin van 2009. Ik was in
Dubai en naast mijn hotel was Flavio Briatore aan het lunchen met
Jean Alesi. Omdat ik Jean kende, zat ik daar een tijdje met mijn
manager Nicholas Todt, en ik vroeg het aan Flavio. Door de manier
waarop hij antwoord gaf, wist ik zeker dat hij loog." "Ik wist dat
er misschien dingen niet klopten en ik heb altijd geprobeerd om met
de advocaten van Ferrari te praten, ik heb altijd geprobeerd om ze
onder druk te zetten om te zeggen dat wat er is gebeurd niet goed
was voor ons, dat het niet klopt, maar ze drukten me altijd met
mijn neus op de regels, waarin stond dat het kampioenschap niet kon
worden aangepast." "Dus ik vertrouwde ze, want ik ben niet
juridisch onderlegd, maar nadat Bernie dit jaar zei wat hij heeft
gezegd, hebben we het juridische team aan het werk gezet en eerlijk
gezegd is het hele team zeer gemotiveerd over de zaak en we geloven
zeker dat we kunnen vechten om het resultaat te veranderen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines