Toen Verstappen een Formule E-taakstraf kreeg van de FIA

Vol goede moed reist Max Verstappen in 2018 af naar Sao Paulo voor
de GP van Brazilië. De vorige race, de GP van Mexico, won hij en de
Nederlander voelt zich goed. In de kwalificatie rijdt de Red
Bull-coureur de vijfde tijd, waardoor hij vanaf de derde startrij
begint aan de GP op zondag. Lewis Hamilton start van pole, met
achter hem Sebastian Vettel, Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen.
Verstappen begint furieus aan de race en in ronde 4 rijdt hij al op
de derde plek, om in ronde 10 ook Bottas in te halen en alleen nog
Hamilton voor zich te zien rijden. De Brit duikt in ronde 20 de
pits in, waardoor Verstappen de leiding van de wedstrijd in zijn
schoot krijgt geworpen. De Nederlander moet zelf nog wel een keer
naar binnen voor een bandenwissel. Dit is in ronde 36, maar vier
rondes later haalt Verstappen Hamilton alweer in en lijkt hij
onbedreigd naar zijn eerste zege in de GP van Brazilië te rijden.
Maar dan ineens laten de camera's in ronde 44 een beeld zien van
Verstappen die stilstaat naast de baan en zijn weg hervat. Wat is
er gebeurd? Het blijkt dat Esteban Ocon zichzelf probeerde te
ontdoen van een ronde achterstand. In de Senna S (bocht 1 en 2)
gaan de twee zij aan zij, waarna ze elkaar raken. Door de spin
wordt Verstappen ingehaald door Hamilton, die wint. In zijn Red
Bull wordt Verstappen wel tweede, maar hij is na de race furieus.
"What a *** idiot", roept Verstappen over de boardradio. "Ik hoop
dat ik hem niet kan vinden in de paddock." In het interview direct
na de race zegt Verstappen nog: "Zo'n idioot. Ik ben tevreden met
de tweede plek, maar we hadden moeten winnen." Stom antwoord
Daarmee is de kous nog lang niet af. Tijdens de race krijgt Ocon
een tien seconden tijdstraf. Hij wordt door de stewards gezien als
de schuldige van de botsing. Na de race komen de twee elkaar toch
tegen, als ze zich laten wegen. De camera staat er bovenop en we
zien Verstappen diverse keren Ocon een por geven. De Fransman komt
daarna met zijn kijk op het hele gebeuren. "Ik ging buitenom, Hij
gaf mij duidelijk niet genoeg ruimte en ik kon niet verdwijnen",
zegt Ocon. "Ik was zeer verbaasd over zijn gedrag na de race. Hij
begint me te duwen en wilde me slaan. Dat was niet professioneel.
Hij mag boos zijn, maar als je de race leidt, moet je ook
controleren. We gingen zij aan zij de bocht in, maar het was mijn
bocht." De discussie spitste zich er ook op toe of je op zo'n
moment mag proberen te ontdoen van een ronde achterstand.
Verstappen: "Je mag jezelf proberen te ontdoen van een ronde
achterstand, maar je moet wel voorzichtig zijn. Hij deed dat niet
en kreeg er een straf voor. Dat zegt genoeg." En over het duwen van
Ocon: "Hij gaf een stom antwoord. We zijn allemaal gepassioneerd en
dan gebeurt dat." Taakstraf in de Formule E Beide coureurs moesten
op het matje komen bij de stewards. Niet voor het incident tijdens
de race, dat was al beoordeeld. Wel voor de duw van Verstappen aan
Ocon. "De stewards begrepen van Max Verstappen dat hij extreem
overstuur was door het incident op de baan tijdens de race en
accepteerden zijn uitleg dat het niet zijn oorspronkelijke
bedoeling was om Ocon te raken, maar dat hij "getriggerd" werd en
dat ervoor zorgde dat hij zijn geduld verloor", stond te lezen in
de officiële uitspraak van de stewards. Maar daarmee kwam
Verstappen niet onder een straf uit. "Hoewel de stewards begrip
hebben voor de passie van Verstappen, hebben ze vastgesteld dat het
de plicht is van sporters op dit niveau om zich gepast en als
rolmodel voor andere coureurs op alle niveaus te gedragen en ze
hebben vastgesteld dat Verstappen in dit opzicht gefaald heeft."
Verstappen kreeg een taakstraf opgelegd. die hij uiteindelijk in
januari 2019 vervulde. Hij moest twee dagen meelopen met de
stewards tijdens een Formule E-race in Marrakech. Bekijk hieronder
de clash tussen Verstappen en Ocon.

Top Headlines

Oudere Top Headlines