Geschokte Verstappen dacht dat hij pole misliep: "What the hell gebeurde er?"

De kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië was spannend en
meeslepend. In de eerste twee sessies zat het ontzettend dicht bij
elkaar en leek Max Verstappen niet helemaal tevreden over de Red
Bull. De coureur noemde zijn auto zelfs een "stuiterende kangoeroe"
op de radio. In Q3 dook Verstappen meteen naar buiten om een ronde
neer te zetten, want er zat een flinke bak regen aan te komen. Op
het moment suprême reed de 26-jarige Nederlander de concurrentie op
een hoop en pakte hij op die manier poleposition voor de hoofdrace.
Zelf had Verstappen juist niet het idee dat zijn poging genoeg was,
want hij vloekte en tierde in zijn oortje dat hij ' zero f*cking
grip ' had. Verstappen komt er na de sessie op terug. "De wolken
waren gewoon zwart toen we naar buiten reden voor Q3", begint
Verstappen zijn verhaal tegenover onder andere RacingNews365. "Ik
had meteen het gevoel dat er veel water ging vallen als de regen
het circuit zou raken. Daarom was mijn outlap ook vrij snel, waarna
de eerste sector best goed aanvoelde. Vanaf dat moment was de rest
van de ronde dramatisch en vroeg ik me hardop via de radio af what
the hell er was gebeurd." Red Bull spoorde Verstappen aan
Verstappen vertelt dat het team hem tot actie maande. "Het team
riep dat ik moest blijven pushen, omdat de rest het ook zwaar had.
Ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat het weer zo'n invloed op de
balans had. De regen arriveerde nog niet, maar het begon wel heel
hard te waaien in de tweede sector. Daarom begon de auto te
glijden. Achteraf hebben we natuurlijk wel kunnen zien dat het vrij
extreem ging zijn." De drievoudig wereldkampioen zag dat de
verschillen heel erg klein waren en wijst daar ook een oorzaak voor
aan. "Iedereen zat dicht bij elkaar. In Q1 en Q2 gebruikte iedereen
veel nieuwe zachte banden en dat maakte het interessant. Uiteraard
kwam dat ook door het feit dat we maar één training hadden gereden.
Ikzelf had bijvoorbeeld nog helemaal niet de softs onder mijn auto
geschroefd. Normaal gesproken zit er wat marge in je rondetijd uit
Q1, maar nu vloog je eruit als je geen goede rondetijd neerzette."

Top Headlines

Oudere Top Headlines