Lambiase onthult sleutel tot successamenwerking met Verstappen: "Anders is het een verloren zaak"
Tijdens de Formule 1-races horen we Gianpiero Lambiase veelvuldig
over de boordradio communiceren met Max Verstappen. Hij is immers
de schakel tussen de coureur en het team. De twee zijn als sinds de
eerste Red Bull-meters van Verstappen in 2016 tot elkaar
veroordeeld en inmiddels zouden beiden niet anders meer willen.
Verstappen gaf al ooit aan dat als Lambiase zou stoppen hij zelf
ook zijn biezen zou pakken, maar dat gelooft Lambiase niet
helemaal. "Het is mooi dat hij dat zegt, maar no way dat zijn
F1-carrière erop zit als ik hier morgen de deur uit zou lopen",
aldus Lambiase in gesprek met De Telegraaf . Andersom is dat naar
eigen zeggen wel het geval en hij onderbouwt dat statement. "Als
wij niet meer samen zouden werken, ga ik een andere uitdaging aan.
Het zou niet fair zijn om met een nieuwe coureur te proberen na te
bootsen wat ik sinds 2016 met Max heb gedaan. Dit is voor mij iets
heel speciaals en dat gaat niet nog eens gebeuren." Eerlijkheid is
alles Mooie woorden over en weer, maar die woorden zijn over de
boordradio niet altijd net zo fraai. Verstappen kan pislink zijn
als Red Bull in zijn ogen steken laat vallen en Lambiase lijkt het
op zijn beurt niet altijd te kunnen waarderen als Verstappen zich
met zijn taken bemoeit. Dan kunnen er harde woorden vallen, maar
dat is volgens Lambiase juist een vitaal onderdeel van die
succesvolle samenwerking. "Hij wil het zelf ook niet anders. Hij is
to the point , zo is hij grootgebracht. En hij is er ook helemaal
niet op uit om over je heen te lopen", vervolgt Lambiase, die dus
tegengas geeft: "Eerlijkheid en jezelf zijn is cruciaal om
productief en efficiënt te werk te gaan. Als je je af gaat vragen
of je iets wel moet zeggen, omdat hij anders misschien wel boos kan
worden, dan ben je bezig aan een verloren zaak." "Je moet elkaar
blind kunnen vertrouwen en ook oog houden voor het mentale en
emotionele aspect. Het draait niet alleen om de auto, maar ook om
hoe iemand met zijn talent en emoties omgaat." En met name op dat
vlak is Max Verstappen de laatste jaren gegroeid. 2017 en 2018
waarin daarin volgens Lambiase sleuteljaren: "In die jaren heeft
hij veel geleerd van de moeilijke momenten, tot het punt waarop hij
in 2021 (het jaar van zijn eerste titel, red.) heel goed doorhad
dat hij vooral races moest zien te finishen en dat hij zich geen
DNF's kon veroorloven. En met die titel op zak, kan hij
tegenwoordig goed inschatten hoeveel risico's hij moet nemen. Hij
weet nu ook dat hij niet altijd de 105 procent-versie van zichzelf
hoeft te zijn."
over de boordradio communiceren met Max Verstappen. Hij is immers
de schakel tussen de coureur en het team. De twee zijn als sinds de
eerste Red Bull-meters van Verstappen in 2016 tot elkaar
veroordeeld en inmiddels zouden beiden niet anders meer willen.
Verstappen gaf al ooit aan dat als Lambiase zou stoppen hij zelf
ook zijn biezen zou pakken, maar dat gelooft Lambiase niet
helemaal. "Het is mooi dat hij dat zegt, maar no way dat zijn
F1-carrière erop zit als ik hier morgen de deur uit zou lopen",
aldus Lambiase in gesprek met De Telegraaf . Andersom is dat naar
eigen zeggen wel het geval en hij onderbouwt dat statement. "Als
wij niet meer samen zouden werken, ga ik een andere uitdaging aan.
Het zou niet fair zijn om met een nieuwe coureur te proberen na te
bootsen wat ik sinds 2016 met Max heb gedaan. Dit is voor mij iets
heel speciaals en dat gaat niet nog eens gebeuren." Eerlijkheid is
alles Mooie woorden over en weer, maar die woorden zijn over de
boordradio niet altijd net zo fraai. Verstappen kan pislink zijn
als Red Bull in zijn ogen steken laat vallen en Lambiase lijkt het
op zijn beurt niet altijd te kunnen waarderen als Verstappen zich
met zijn taken bemoeit. Dan kunnen er harde woorden vallen, maar
dat is volgens Lambiase juist een vitaal onderdeel van die
succesvolle samenwerking. "Hij wil het zelf ook niet anders. Hij is
to the point , zo is hij grootgebracht. En hij is er ook helemaal
niet op uit om over je heen te lopen", vervolgt Lambiase, die dus
tegengas geeft: "Eerlijkheid en jezelf zijn is cruciaal om
productief en efficiënt te werk te gaan. Als je je af gaat vragen
of je iets wel moet zeggen, omdat hij anders misschien wel boos kan
worden, dan ben je bezig aan een verloren zaak." "Je moet elkaar
blind kunnen vertrouwen en ook oog houden voor het mentale en
emotionele aspect. Het draait niet alleen om de auto, maar ook om
hoe iemand met zijn talent en emoties omgaat." En met name op dat
vlak is Max Verstappen de laatste jaren gegroeid. 2017 en 2018
waarin daarin volgens Lambiase sleuteljaren: "In die jaren heeft
hij veel geleerd van de moeilijke momenten, tot het punt waarop hij
in 2021 (het jaar van zijn eerste titel, red.) heel goed doorhad
dat hij vooral races moest zien te finishen en dat hij zich geen
DNF's kon veroorloven. En met die titel op zak, kan hij
tegenwoordig goed inschatten hoeveel risico's hij moet nemen. Hij
weet nu ook dat hij niet altijd de 105 procent-versie van zichzelf
hoeft te zijn."
