Zege voor Verstappen in Brazilië al zo goed als binnen
Het was zelfs op de vrijdag nog dat Lando Norris baalde van zijn
kwalificatie, omdat hij naar eigen zeggen met de snelste auto van
het veld sowieso Red Bull en Max Verstappen had kunnen verslaan in
de strijd om poleposition. Een dag later maakte hij dat stoer waar
in de Sprint Shootout, maar in de race hield hij nog geen paar
honderd meter stand tegen de wereldkampioen. Hij leek lange tijd in
het spoor te kunnen blijven van Verstappen, maar toen Verstappen
echt aanzette, reed hij in 8 ronden tijd zo'n 3 seconden bij de
Brit weg, wat gelijk zou staan aan 25 seconden in de totale
hoofdrace. Bovendien, de mannen die hem dus enige tijd bij leken te
kunnen houden, Lando Norris, maar ook Sergio Perez, starten vandaag
respectievelijk als 7e en 9e. Daar heeft hij dus al geen omkijken
naar. Kijkt hij wél om, dan ziet hij de Ferrari van Charles Leclerc
en twee Aston Martins achter zich staan. De zaterdag wees uit dat
de racepace van hen geen bedreiging zal vormen voor Verstappen en
hetzelfde geldt voor de Mercedessen van Lewis Hamilton en George
Russell, die vanaf de derde startrij vertrekken. Hamilton viel in
de sprintrace met afgetrapte banden als een baksteen terug, daar
waar Verstappen nog iets van leven in zijn banden wist te houden.
En Verstappen hield zijn banden in leven, omdat hij marges in kon
bouwen, terwijl de concurrenten veel meer met het mes tussen de
tanden reden om ook maar bij de kop in de buurt te blijven.
Verstappen bouwde die marges ook bewust in, met in het achterhoofd
de race van vorig jaar. "Toen hadden we in de sprintrace al heel
erg veel last van slijtage en daarom was ik vandaag wat
voorzichtiger", zo legt de Nederlander uit aan onder andere
RacingNews365. "En dat pakte goed, ook al voelden de banden geen
moment echt geweldig aan. Maar met het management dat we deden
pakte het goed uit." Verliezen in 2022 vs. winnen in 2023 Hoop op
een succesje tegen Red Bull werd natuurlijk ingegeven door het feit
dat Mercedes hier vorig jaar wist te winnen, omdat Red Bull steken
liet vallen. Maar de geleerde lessen van vorig jaar hebben Red Bull
dit jaar in het zadel geholpen, zo bevestigt ook teambaas Christian
Horner tegenover onder andere RacingNews365. "Vorig jaar zaten we
verkeerd met de setup. Met maar één training was het heel lastig om
dat in één keer goed te krijgen en de achterstand die we daardoor
opliepen, bleek kostbaar. We hebben daar echter van geleerd en
hebben die lessen hier in de praktijk gebracht, waardoor we wederom
een sprintrace hebben weten te winnen." "De setup die we hebben
gevonden, geeft ons bovendien vertrouwen voor de race van zondag,
zeker ook nu wat net wat meer informatie hebben over de slijtage
van de banden bij de verschillende teams." Natuurlijk moet de auto
van Red Bull heel blijven en mag Max Verstappen geen persoonlijke
fouten maken, maar zonder dat soort calamiteiten moeten Verstappen
en Red Bull de klus kunnen klaren.
kwalificatie, omdat hij naar eigen zeggen met de snelste auto van
het veld sowieso Red Bull en Max Verstappen had kunnen verslaan in
de strijd om poleposition. Een dag later maakte hij dat stoer waar
in de Sprint Shootout, maar in de race hield hij nog geen paar
honderd meter stand tegen de wereldkampioen. Hij leek lange tijd in
het spoor te kunnen blijven van Verstappen, maar toen Verstappen
echt aanzette, reed hij in 8 ronden tijd zo'n 3 seconden bij de
Brit weg, wat gelijk zou staan aan 25 seconden in de totale
hoofdrace. Bovendien, de mannen die hem dus enige tijd bij leken te
kunnen houden, Lando Norris, maar ook Sergio Perez, starten vandaag
respectievelijk als 7e en 9e. Daar heeft hij dus al geen omkijken
naar. Kijkt hij wél om, dan ziet hij de Ferrari van Charles Leclerc
en twee Aston Martins achter zich staan. De zaterdag wees uit dat
de racepace van hen geen bedreiging zal vormen voor Verstappen en
hetzelfde geldt voor de Mercedessen van Lewis Hamilton en George
Russell, die vanaf de derde startrij vertrekken. Hamilton viel in
de sprintrace met afgetrapte banden als een baksteen terug, daar
waar Verstappen nog iets van leven in zijn banden wist te houden.
En Verstappen hield zijn banden in leven, omdat hij marges in kon
bouwen, terwijl de concurrenten veel meer met het mes tussen de
tanden reden om ook maar bij de kop in de buurt te blijven.
Verstappen bouwde die marges ook bewust in, met in het achterhoofd
de race van vorig jaar. "Toen hadden we in de sprintrace al heel
erg veel last van slijtage en daarom was ik vandaag wat
voorzichtiger", zo legt de Nederlander uit aan onder andere
RacingNews365. "En dat pakte goed, ook al voelden de banden geen
moment echt geweldig aan. Maar met het management dat we deden
pakte het goed uit." Verliezen in 2022 vs. winnen in 2023 Hoop op
een succesje tegen Red Bull werd natuurlijk ingegeven door het feit
dat Mercedes hier vorig jaar wist te winnen, omdat Red Bull steken
liet vallen. Maar de geleerde lessen van vorig jaar hebben Red Bull
dit jaar in het zadel geholpen, zo bevestigt ook teambaas Christian
Horner tegenover onder andere RacingNews365. "Vorig jaar zaten we
verkeerd met de setup. Met maar één training was het heel lastig om
dat in één keer goed te krijgen en de achterstand die we daardoor
opliepen, bleek kostbaar. We hebben daar echter van geleerd en
hebben die lessen hier in de praktijk gebracht, waardoor we wederom
een sprintrace hebben weten te winnen." "De setup die we hebben
gevonden, geeft ons bovendien vertrouwen voor de race van zondag,
zeker ook nu wat net wat meer informatie hebben over de slijtage
van de banden bij de verschillende teams." Natuurlijk moet de auto
van Red Bull heel blijven en mag Max Verstappen geen persoonlijke
fouten maken, maar zonder dat soort calamiteiten moeten Verstappen
en Red Bull de klus kunnen klaren.
