De ideale strategie voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië volgens Pirelli
Op de zaterdag zagen we in de sprintrace voor de Formule 1 Grand
Prix van Brazilië dat de coureurs moeite hadden met het in leven
houden van de banden. Het asfalt is ruw, het asfalt is na de storm
en de vele regen op vrijdag ook nog altijd vrij groen en de
supportklassen dragen er weinig aan bij dat de baan lekker wordt
ingereden met een goede rubberlaag voor extra grip. Het zijn
ingrediënten die maken dat Pirelli zelfs een driestopper niet
uitsluit. Zacht - medium - zacht - zacht. "Het is een strategie die
in theorie maar zo'n drie tot vier seconden langzamer zou zijn dan
een tweestopper", zo verklaart Simone Berra ten overstaan van onder
andere RacingNews365 de verrassing in onderstaande tabel. Hij legt
tevens uit waarom de C2-band, in Brazilië de harde band, nauwelijks
in dit overzicht voorkomt: "De slijtage van die C2-band blijft
binnen de perken, maar is alsnog te aanwezig om een éénstopper echt
te laten slagen. Dan moet je de stint echt oprekken (en de banden
extra sparen, red.) dat je zomaar tot negen seconden langzamer
bent." De opties van Verstappen in Brazilië Veel stops en weinig
harde banden dus, zo verwacht Pirelli. Gaan we kijken naar welke
banden de coureurs nog tot hun beschikking hebben, dan zien we dat
met name in het achterveld enkele coureurs meerdere sets nieuwe
softs achter de hand hebben. Dat is logisch, want die hebben ze uit
kunnen sparen door niet alle kwalificatie-segmenten te rijden.
Verstappen kan genoeg setjes softs aanspreken, maar slechts één
daarvan is hagelnieuw. Van de medium banden heeft hij twee nieuwe
sets klaarstaan en van de harde banden één set. Wat ze bij Red Bull
ook gaan kiezen, een gokje valt niet uit te sluiten. In Mexico
gingen ze al voor een afwijkende tweestopper, die uiteindelijk
teniet werd gedaan door de crash van Kevin Magnussen. Christian
Horner haalde daarbij het motto van de vorig jaar overleden Red
Bull-topman Dietrich Mateschitz aan: "zonder risico's, geen lol".
Kom maar op dan!
Prix van Brazilië dat de coureurs moeite hadden met het in leven
houden van de banden. Het asfalt is ruw, het asfalt is na de storm
en de vele regen op vrijdag ook nog altijd vrij groen en de
supportklassen dragen er weinig aan bij dat de baan lekker wordt
ingereden met een goede rubberlaag voor extra grip. Het zijn
ingrediënten die maken dat Pirelli zelfs een driestopper niet
uitsluit. Zacht - medium - zacht - zacht. "Het is een strategie die
in theorie maar zo'n drie tot vier seconden langzamer zou zijn dan
een tweestopper", zo verklaart Simone Berra ten overstaan van onder
andere RacingNews365 de verrassing in onderstaande tabel. Hij legt
tevens uit waarom de C2-band, in Brazilië de harde band, nauwelijks
in dit overzicht voorkomt: "De slijtage van die C2-band blijft
binnen de perken, maar is alsnog te aanwezig om een éénstopper echt
te laten slagen. Dan moet je de stint echt oprekken (en de banden
extra sparen, red.) dat je zomaar tot negen seconden langzamer
bent." De opties van Verstappen in Brazilië Veel stops en weinig
harde banden dus, zo verwacht Pirelli. Gaan we kijken naar welke
banden de coureurs nog tot hun beschikking hebben, dan zien we dat
met name in het achterveld enkele coureurs meerdere sets nieuwe
softs achter de hand hebben. Dat is logisch, want die hebben ze uit
kunnen sparen door niet alle kwalificatie-segmenten te rijden.
Verstappen kan genoeg setjes softs aanspreken, maar slechts één
daarvan is hagelnieuw. Van de medium banden heeft hij twee nieuwe
sets klaarstaan en van de harde banden één set. Wat ze bij Red Bull
ook gaan kiezen, een gokje valt niet uit te sluiten. In Mexico
gingen ze al voor een afwijkende tweestopper, die uiteindelijk
teniet werd gedaan door de crash van Kevin Magnussen. Christian
Horner haalde daarbij het motto van de vorig jaar overleden Red
Bull-topman Dietrich Mateschitz aan: "zonder risico's, geen lol".
Kom maar op dan!
