Verstappen klasse apart in verrassende Braziliaanse Grand Prix
Het was een rustige middag in Sao Paulo, totdat de GP van Brazilië,
verreden over 71 ronden, van start ging. Met Max Verstappen vanaf
pole, Charles Leclerc naast hem en beide Aston Martin-coureurs op
de tweede startrij. Alhoewel... Leclerc kreeg nog in de opwarmronde
te maken met hydraulische problemen, gleed van de baan af en
crashte. Einde race voor de ongelukkige Ferrari-coureur. Omdat hij
zijn auto nog snel kon parkeren achter de vangrails, kon de race
gewoon van start gaan met een lege plek naast Verstappen. De
Nederlander wist logischerwijs zijn leiding te behouden bij het
ingaan van de eerste bocht, maar achter hem ontstond er chaos.
Beide Aston Martins kwamen voor geen meter weg, waardoor Lewis
Hamilton en Lando Norris meteen doorstootten naar P2 en P3. Sainz
op P7 had ook een poepstart, waardoor hij plekken verloor. Daar
weer achter ging het mis tussen de twee Haas-coureurs en Alex
Albon. Kevin Magnussen zat in de sandwich, waardoor hij samen met
Albon crashte. Na een oponthoud van zo'n 25 minuten ging de race
weer van start, met Verstappen op P1, Norris op P2, Hamilton op P3
en Alonso op P4. Oscar Piastri en Daniel Ricciardo, wiens auto's na
de startchaos gerepareerd moesten worden, sloten bij de herstart
achteraan het veld op een ronde achterstand aan. Verstappen kwam
wederom goed van de lijn en verdedigde zijn leidende positie,
Norris sloot aan op P2. De Brit had de smaak te pakken, bleef de
eerste ronden binnen DRS-afstand en plaatste bij het ingaan van
ronde acht een aanval op Verstappen. De Red Bull-coureur moest tot
twee maal toe verdedigen, maar bezweek niet. Het kostte de Brit
dusdanig veel van zijn banden, dat hij daarna snel weer terugviel
en twee seconden verloor. Check hieronder de herhaling van de
eerste start Het Braziliaanse stof trekt op Zodra alle kruitdampen
na de inleidende beschietingen waren opgetrokken, werd duidelijk
dat Mercedes net als op zaterdag totaal geen tempo had. De top drie
verdween aan de horizon, terwijl Lewis Hamilton en George Russell
op P4 en P5 de andere toppers achter zich ophielden. Het duurde 24
ronden lang voordat Checo zich van het Britse duo had ontdaan en de
achtervolging op Alonso en dus de jacht op het podium inzette. De
eerste pitstopronde volgde, zonder grote verrassingen. Verstappen
en Norris kozen hetzelfde moment om naar binnen te gaan en kwamen
met vijf seconden verschil weer terug de baan op, op de plekken één
en twee. Bij Mercedes ging het van kwaad tot erger, zij reden tot
wel twee seconden per ronde langzamer dan het duo vooraan het veld.
Ook Lance Stroll en Carlos Sainz ging aan hen voorbij en de teams
uit de achterhoede klopten op de deur. Niet veel later volgde ook
Pierre Gasly het voorbeeld. Russell viel zelfs uit met technische
problemen. Perez bijt zich stuk op Alonso Vooraan het veld reden
Verstappen en Norris rustig hun ronden, goed lettend op hun banden,
met een grote voorsprong op de rest. Perez zat tientallen ronden
vast achter de Aston Martin van Alonso en kwam er maar niet
voorbij. Ronde na ronde zat de Mexicaan in de DRS, zonder succes,
tot aan de voorlaatste ronde. Alonso pakte Checo echter in de
laatste ronde weer terug. De twee gingen zij aan zij op weg naar de
finishstreep, maar uiteindelijk pakte de Spanjaard met een verschil
van 0,053 de laatste podiumplek. Verstappen had zijn voorsprong in
de laatste twee stints stapje voor stapje uitgebreid, Norris kon
net als in de sprintrace op één aanval na geen vuist maken tegen de
Red Bull-coureur en zijn bolide. Uiteindelijk kwam Verstappen met
een mooie voorsprong van ruim acht seconden als winnaar over de
streep. Achter hen mocht Alonso mee naar het podium, wat betekende
dat Perez het moest doen met de vierde plek. Stroll completeerde de
top vijf, gevolgd door Sainz op P6, Gasly op P7 en de
teleurstellende Hamilton op P8. De laatste punten gingen naar
Tsunoda en Ocon.
verreden over 71 ronden, van start ging. Met Max Verstappen vanaf
pole, Charles Leclerc naast hem en beide Aston Martin-coureurs op
de tweede startrij. Alhoewel... Leclerc kreeg nog in de opwarmronde
te maken met hydraulische problemen, gleed van de baan af en
crashte. Einde race voor de ongelukkige Ferrari-coureur. Omdat hij
zijn auto nog snel kon parkeren achter de vangrails, kon de race
gewoon van start gaan met een lege plek naast Verstappen. De
Nederlander wist logischerwijs zijn leiding te behouden bij het
ingaan van de eerste bocht, maar achter hem ontstond er chaos.
Beide Aston Martins kwamen voor geen meter weg, waardoor Lewis
Hamilton en Lando Norris meteen doorstootten naar P2 en P3. Sainz
op P7 had ook een poepstart, waardoor hij plekken verloor. Daar
weer achter ging het mis tussen de twee Haas-coureurs en Alex
Albon. Kevin Magnussen zat in de sandwich, waardoor hij samen met
Albon crashte. Na een oponthoud van zo'n 25 minuten ging de race
weer van start, met Verstappen op P1, Norris op P2, Hamilton op P3
en Alonso op P4. Oscar Piastri en Daniel Ricciardo, wiens auto's na
de startchaos gerepareerd moesten worden, sloten bij de herstart
achteraan het veld op een ronde achterstand aan. Verstappen kwam
wederom goed van de lijn en verdedigde zijn leidende positie,
Norris sloot aan op P2. De Brit had de smaak te pakken, bleef de
eerste ronden binnen DRS-afstand en plaatste bij het ingaan van
ronde acht een aanval op Verstappen. De Red Bull-coureur moest tot
twee maal toe verdedigen, maar bezweek niet. Het kostte de Brit
dusdanig veel van zijn banden, dat hij daarna snel weer terugviel
en twee seconden verloor. Check hieronder de herhaling van de
eerste start Het Braziliaanse stof trekt op Zodra alle kruitdampen
na de inleidende beschietingen waren opgetrokken, werd duidelijk
dat Mercedes net als op zaterdag totaal geen tempo had. De top drie
verdween aan de horizon, terwijl Lewis Hamilton en George Russell
op P4 en P5 de andere toppers achter zich ophielden. Het duurde 24
ronden lang voordat Checo zich van het Britse duo had ontdaan en de
achtervolging op Alonso en dus de jacht op het podium inzette. De
eerste pitstopronde volgde, zonder grote verrassingen. Verstappen
en Norris kozen hetzelfde moment om naar binnen te gaan en kwamen
met vijf seconden verschil weer terug de baan op, op de plekken één
en twee. Bij Mercedes ging het van kwaad tot erger, zij reden tot
wel twee seconden per ronde langzamer dan het duo vooraan het veld.
Ook Lance Stroll en Carlos Sainz ging aan hen voorbij en de teams
uit de achterhoede klopten op de deur. Niet veel later volgde ook
Pierre Gasly het voorbeeld. Russell viel zelfs uit met technische
problemen. Perez bijt zich stuk op Alonso Vooraan het veld reden
Verstappen en Norris rustig hun ronden, goed lettend op hun banden,
met een grote voorsprong op de rest. Perez zat tientallen ronden
vast achter de Aston Martin van Alonso en kwam er maar niet
voorbij. Ronde na ronde zat de Mexicaan in de DRS, zonder succes,
tot aan de voorlaatste ronde. Alonso pakte Checo echter in de
laatste ronde weer terug. De twee gingen zij aan zij op weg naar de
finishstreep, maar uiteindelijk pakte de Spanjaard met een verschil
van 0,053 de laatste podiumplek. Verstappen had zijn voorsprong in
de laatste twee stints stapje voor stapje uitgebreid, Norris kon
net als in de sprintrace op één aanval na geen vuist maken tegen de
Red Bull-coureur en zijn bolide. Uiteindelijk kwam Verstappen met
een mooie voorsprong van ruim acht seconden als winnaar over de
streep. Achter hen mocht Alonso mee naar het podium, wat betekende
dat Perez het moest doen met de vierde plek. Stroll completeerde de
top vijf, gevolgd door Sainz op P6, Gasly op P7 en de
teleurstellende Hamilton op P8. De laatste punten gingen naar
Tsunoda en Ocon.
