Zo wist Red Bull een herhaling van de 2022-teleurstelling te voorkomen in Brazilië
Wat voor verschil een jaar kan maken. In 2022 draaide de Grand Prix
van Brazilië, ook door een relletje rond teamorders, nog uit op een
deceptie voor Max Verstappen en Sergio Perez, nu was de Red Bull
ontzettend snel. Verstappen pakte poleposition en schreef de
sprint- en hoofdrace op zijn naam, terwijl zijn Mexicaanse
teamgenoot na een felle strijd met Fernando Alonso maar net het
podium misliep. Wat het geheim is? Paul Monaghan legt uit. "Je zou
naar foto's moeten kijken om de verschillen tussen de auto van nu
en vorig jaar te zien", begint Monaghan zijn verhaal tegenover
onder meer RacingNews365. "Het is allereerst interessant om te zien
dat de teams verschillende set-ups gebruikten. Onze veranderingen
zaten hem vooral in het gebruik van de banden en gek genoeg zijn
die niet heel groot. Het is niet zo dat we compleet opnieuw zijn
begonnen na vorig jaar. Wel is het vanuit een technisch oogpunt
fijn om te zien dat onze conclusies in 2022 juist bleken te zijn.
Onze sprintrace ging bijvoorbeeld al veel beter dan vorig jaar."
Monaghan relativeert de snelheid van McLaren en looft Verstappen
Lando Norris maakte het Verstappen in de beide races toch nog vrij
lastig. De Brit finishte bijvoorbeeld vier seconden achter de
wereldkampioen tijdens de sprintrace, maar volgens Monaghan ging
Verstappen niet voluit. "Max reed in de beginfase een conservatieve
sprintrace en dat zorgde ervoor dat Lando redelijk in de buurt kon
blijven. Max is echter een koning in het managen van de banden,
waardoor ik tot de conclusie kom dat hij in die fase net genoeg
deed om Lando achter zich te houden." Red Bull kreeg in 2022 een
straf voor het overschrijden van de budgetlimiet. Die is inmiddels
verlopen, al stelt Monaghan wel dat het team onder beperkingen moet
blijven werken. "We krijgen nog steeds de minste uren in de
windtunnel door onze wereldtitel bij de constructeurs. Dat, in
combinatie met de straf, dwong ons om opnieuw te kijken naar de
efficiëntie van de tests in de windtunnel en de computersimulaties.
Wel blijven we volgend jaar normaal gesproken voortborduren op het
huidige concept van de auto."
van Brazilië, ook door een relletje rond teamorders, nog uit op een
deceptie voor Max Verstappen en Sergio Perez, nu was de Red Bull
ontzettend snel. Verstappen pakte poleposition en schreef de
sprint- en hoofdrace op zijn naam, terwijl zijn Mexicaanse
teamgenoot na een felle strijd met Fernando Alonso maar net het
podium misliep. Wat het geheim is? Paul Monaghan legt uit. "Je zou
naar foto's moeten kijken om de verschillen tussen de auto van nu
en vorig jaar te zien", begint Monaghan zijn verhaal tegenover
onder meer RacingNews365. "Het is allereerst interessant om te zien
dat de teams verschillende set-ups gebruikten. Onze veranderingen
zaten hem vooral in het gebruik van de banden en gek genoeg zijn
die niet heel groot. Het is niet zo dat we compleet opnieuw zijn
begonnen na vorig jaar. Wel is het vanuit een technisch oogpunt
fijn om te zien dat onze conclusies in 2022 juist bleken te zijn.
Onze sprintrace ging bijvoorbeeld al veel beter dan vorig jaar."
Monaghan relativeert de snelheid van McLaren en looft Verstappen
Lando Norris maakte het Verstappen in de beide races toch nog vrij
lastig. De Brit finishte bijvoorbeeld vier seconden achter de
wereldkampioen tijdens de sprintrace, maar volgens Monaghan ging
Verstappen niet voluit. "Max reed in de beginfase een conservatieve
sprintrace en dat zorgde ervoor dat Lando redelijk in de buurt kon
blijven. Max is echter een koning in het managen van de banden,
waardoor ik tot de conclusie kom dat hij in die fase net genoeg
deed om Lando achter zich te houden." Red Bull kreeg in 2022 een
straf voor het overschrijden van de budgetlimiet. Die is inmiddels
verlopen, al stelt Monaghan wel dat het team onder beperkingen moet
blijven werken. "We krijgen nog steeds de minste uren in de
windtunnel door onze wereldtitel bij de constructeurs. Dat, in
combinatie met de straf, dwong ons om opnieuw te kijken naar de
efficiëntie van de tests in de windtunnel en de computersimulaties.
Wel blijven we volgend jaar normaal gesproken voortborduren op het
huidige concept van de auto."
