De winnaars en verliezers van de Formule 1 GP Brazilië 2023
Was de Grand Prix van Brazilië het leukste sprintweekend van het
jaar? Misschien wel. Op alle drie de racedagen gebeurde er veel,
heel veel. Je zou door alle actie bijna vergeten dat de
kwalificatie vroegtijdig werd afgevlagd vanwege een arriverende
storm, terwijl de sprint- en hoofdrace bol stonden van het
spektakel. Een iemand liet zich niet afleiden door alle zaken: Max
Verstappen. De ongenaakbare Nederlander pakte poleposition en won
op dominante wijze de beide races, maar achter hem lieten
verschillende coureurs en teams zich van hun beste en slechtste
kant zien. De winnaars Lando Norris De onbetwiste nummer twee van
het GP-weekend op Interlagos. Na de kwalificatie baalde Lando
Norris nog als een stekker, want hij had het gevoel dat hij op de
eerste startpositie had moeten staan. Het verdict was echter een
zesde plaats na een straf voor George Russell. Norris bleef
stoïcijns, pakte poleposition voor de sprintrace en wist na een
mindere start als tweede over de streep te komen achter Verstappen.
Mooie punten in de tas, op naar zondag. Stiekem was de hoofdrace
van Norris misschien nog wel beter. De McLaren-coureur kende een
raketstart en sprong meteen naar de tweede plaats. In de
openingsfase bleek Norris zelfs in staat om Verstappen een
speldenprikje uit te delen, al moest hij daarna wel meer en meer
tijd toegeven, vooral in de tweede stint op de mediums.
Uiteindelijk passeerde hij acht seconden na de Nederlander de
finishlijn. Met een verdiende glimlach en een sterke prestatie, dat
wel. Fernando Alonso (en Sergio Perez) Fernando Alonso is alleen al
een winnaar vanwege zijn comeback op het podium, maar de manier
waarop hij dat voor elkaar kreeg verdient een extra applausje. De
sluwe Spanjaard hield lange tijd op fenomenale wijze Sergio Perez
achter zich in de strijd om de derde plaats. Alonso kreeg het voor
elkaar om dertig rondjes lang in de laatste bocht genoeg weg te
trekken bij de Red Bull-coureur, die daardoor geen inhaalactie kon
plaatsen op de rechte stukken. Toch leek het nog mis te gaan...
Perez zat in de voorlaatste ronde ineens wél op de staart van
Alonso en pakte de podiumplaats af in de eerste bocht. Kans
verkeken, zo dacht Alonso zelf ook, maar niets bleek minder waar.
De Aston Martin-coureur counterde in de laatste ronde en hield
Perez uiteindelijk 53 duizendsten achter zich in een drag race naar
de streep. Voor Alonso was het na een moeilijke periode zijn eerste
podium sinds de Grand Prix van Nederland. Hij zal zoet smaken.
Pierre Gasly In het middenveld was het Pierre Gasly die erg sterk
op kwam zetten. De Alpine-coureur startte na een mindere
kwalificatie en een gridstraf vanaf de vijftiende plaats en werkte
zich gestaag op naar voren. Dat is nog vrij zacht uitgedrukt, want
Gasly kreeg het op een gegeven moment voor elkaar om de Mercedessen
van Lewis Hamilton en George Russell op de baan te passeren. Het
resulteerde in een knappe zevende plaats in het door Gasly geliefde
Brazilië. In 2019 pakte de coureur namens Toro Rosso zijn eerste
podium in Sao Paulo, nu was de zevende plek een knappe prestatie.
De verliezers Mercedes Wat was er toch allemaal aan de hand met de
Mercedessen? De Zilverpijlen pakten vorig jaar een een-tweetje op
Interlagos en reisden met daardoor met hoge verwachtingen af naar
de GP van Brazilië. Hamilton was een week eerder tweede geworden in
Mexico, wat toch deed vermoeden dat hij Verstappen uit kon dagen in
het land van zijn held Ayrton Senna. Het zat er geen moment in. De
W14 had een waardeloze topsnelheid in de race en vrat ook nog eens
de banden op. Russell, in 2022 de winnaar, moest zijn bolide
vroegtijdig parkeren door problemen met de olietemperatuur en
Hamilton kwam niet verder dan de achtste plaats. Teambaas Toto
Wolff sprak zelfs van "de slechtste race in dertien jaar". Toch
kwam het team uit Brackley goed weg... Charles Leclerc Want ai, wat
had Charles Leclerc een pech. De Monegask kwalificeerde zich in
stormachtige omstandigheden knap als tweede en sprak na afloop over
een kans om Verstappen aan te vallen in de eerste bocht. Leclerc
zou daar nooit arriveren, want zijn Ferrari gaf al de geest in de
opwarmronde. Mechanische problemen zorgden ervoor dat zijn
achterwielen volledig blokkeerden in bocht zes, waardoor Leclerc in
de muur terecht kwam. Ferrari zag Carlos Sainz als zesde finishen
en liep daardoor maar twee puntjes in op Mercedes in het
constructeurskampioenschap, terwijl er een mooie kans lag om de
strijd om de tweede plaats volledig te openen. Het mocht niet zo
zijn... Alfa Romeo Op het moment dat Alonso en Perez in gevecht
waren om de derde plaats, was Alfa Romeo de biezen al aan het
pakken. Guanyu Zhou en vooral Valtteri Bottas lagen op puntenkoers,
maar moesten al snel naar binnen om de onbetrouwbare auto in de
garage te parkeren. Het Italiaanse team zag op die manier
AlphaTauri, dat met Yuki Tsunoda vijf punten scoorde in de sprint-
en hoofdrace, verder uitlopen in het constructeurskampioenschap. De
achtste plaats raakt steeds verder uit het zicht...
jaar? Misschien wel. Op alle drie de racedagen gebeurde er veel,
heel veel. Je zou door alle actie bijna vergeten dat de
kwalificatie vroegtijdig werd afgevlagd vanwege een arriverende
storm, terwijl de sprint- en hoofdrace bol stonden van het
spektakel. Een iemand liet zich niet afleiden door alle zaken: Max
Verstappen. De ongenaakbare Nederlander pakte poleposition en won
op dominante wijze de beide races, maar achter hem lieten
verschillende coureurs en teams zich van hun beste en slechtste
kant zien. De winnaars Lando Norris De onbetwiste nummer twee van
het GP-weekend op Interlagos. Na de kwalificatie baalde Lando
Norris nog als een stekker, want hij had het gevoel dat hij op de
eerste startpositie had moeten staan. Het verdict was echter een
zesde plaats na een straf voor George Russell. Norris bleef
stoïcijns, pakte poleposition voor de sprintrace en wist na een
mindere start als tweede over de streep te komen achter Verstappen.
Mooie punten in de tas, op naar zondag. Stiekem was de hoofdrace
van Norris misschien nog wel beter. De McLaren-coureur kende een
raketstart en sprong meteen naar de tweede plaats. In de
openingsfase bleek Norris zelfs in staat om Verstappen een
speldenprikje uit te delen, al moest hij daarna wel meer en meer
tijd toegeven, vooral in de tweede stint op de mediums.
Uiteindelijk passeerde hij acht seconden na de Nederlander de
finishlijn. Met een verdiende glimlach en een sterke prestatie, dat
wel. Fernando Alonso (en Sergio Perez) Fernando Alonso is alleen al
een winnaar vanwege zijn comeback op het podium, maar de manier
waarop hij dat voor elkaar kreeg verdient een extra applausje. De
sluwe Spanjaard hield lange tijd op fenomenale wijze Sergio Perez
achter zich in de strijd om de derde plaats. Alonso kreeg het voor
elkaar om dertig rondjes lang in de laatste bocht genoeg weg te
trekken bij de Red Bull-coureur, die daardoor geen inhaalactie kon
plaatsen op de rechte stukken. Toch leek het nog mis te gaan...
Perez zat in de voorlaatste ronde ineens wél op de staart van
Alonso en pakte de podiumplaats af in de eerste bocht. Kans
verkeken, zo dacht Alonso zelf ook, maar niets bleek minder waar.
De Aston Martin-coureur counterde in de laatste ronde en hield
Perez uiteindelijk 53 duizendsten achter zich in een drag race naar
de streep. Voor Alonso was het na een moeilijke periode zijn eerste
podium sinds de Grand Prix van Nederland. Hij zal zoet smaken.
Pierre Gasly In het middenveld was het Pierre Gasly die erg sterk
op kwam zetten. De Alpine-coureur startte na een mindere
kwalificatie en een gridstraf vanaf de vijftiende plaats en werkte
zich gestaag op naar voren. Dat is nog vrij zacht uitgedrukt, want
Gasly kreeg het op een gegeven moment voor elkaar om de Mercedessen
van Lewis Hamilton en George Russell op de baan te passeren. Het
resulteerde in een knappe zevende plaats in het door Gasly geliefde
Brazilië. In 2019 pakte de coureur namens Toro Rosso zijn eerste
podium in Sao Paulo, nu was de zevende plek een knappe prestatie.
De verliezers Mercedes Wat was er toch allemaal aan de hand met de
Mercedessen? De Zilverpijlen pakten vorig jaar een een-tweetje op
Interlagos en reisden met daardoor met hoge verwachtingen af naar
de GP van Brazilië. Hamilton was een week eerder tweede geworden in
Mexico, wat toch deed vermoeden dat hij Verstappen uit kon dagen in
het land van zijn held Ayrton Senna. Het zat er geen moment in. De
W14 had een waardeloze topsnelheid in de race en vrat ook nog eens
de banden op. Russell, in 2022 de winnaar, moest zijn bolide
vroegtijdig parkeren door problemen met de olietemperatuur en
Hamilton kwam niet verder dan de achtste plaats. Teambaas Toto
Wolff sprak zelfs van "de slechtste race in dertien jaar". Toch
kwam het team uit Brackley goed weg... Charles Leclerc Want ai, wat
had Charles Leclerc een pech. De Monegask kwalificeerde zich in
stormachtige omstandigheden knap als tweede en sprak na afloop over
een kans om Verstappen aan te vallen in de eerste bocht. Leclerc
zou daar nooit arriveren, want zijn Ferrari gaf al de geest in de
opwarmronde. Mechanische problemen zorgden ervoor dat zijn
achterwielen volledig blokkeerden in bocht zes, waardoor Leclerc in
de muur terecht kwam. Ferrari zag Carlos Sainz als zesde finishen
en liep daardoor maar twee puntjes in op Mercedes in het
constructeurskampioenschap, terwijl er een mooie kans lag om de
strijd om de tweede plaats volledig te openen. Het mocht niet zo
zijn... Alfa Romeo Op het moment dat Alonso en Perez in gevecht
waren om de derde plaats, was Alfa Romeo de biezen al aan het
pakken. Guanyu Zhou en vooral Valtteri Bottas lagen op puntenkoers,
maar moesten al snel naar binnen om de onbetrouwbare auto in de
garage te parkeren. Het Italiaanse team zag op die manier
AlphaTauri, dat met Yuki Tsunoda vijf punten scoorde in de sprint-
en hoofdrace, verder uitlopen in het constructeurskampioenschap. De
achtste plaats raakt steeds verder uit het zicht...
