Waarom het Haas-protest tegen Red Bull en de rest nagenoeg kansloos is
Twee weken na de GP van de Verenigde Staten kwam tijdens het
raceweekend in Brazilië het nieuws naar buiten dat Haas in protest
gaat tegen de uitslag. Men heeft een zogeheten Right of Review
aangevraagd, letterlijk vertaald het 'recht op herziening'. Waarom
kan Haas dat nog zo lang na de race doen en wat houdt het proces
in? Heeft het kans van slagen? We leggen het voor je uit. Waarom
gaat Haas in protest Haas wil dat er opnieuw wordt gekeken naar de
GP van de Verenigde Staten. Coureurs Nico Hulkenberg en Kevin
Magnussen finishten op P11 en P14, net buiten de punten. Tijdens
het raceweekend was er veel te doen om de track limits op het
Circuit of the Americas. Zo werd bijvoorbeeld de poleronde van Max
Verstappen afgepakt en daarom moest hij vanaf P6 de race aanvangen.
Op zaterdag werden de track limits na de kwalificatie wat
aangepast. De lijnen in sommige bochten werden dikker gemaakt,
zodat de coureurs een beter referentiepunt hadden vanuit hun
cockpit. Daardoor verbeterde de situatie wat. De acht geschrapte
rondetijden op de kwalificatie van vrijdag, werden gevolgd door één
overtreding in de Sprint Shootout op zaterdag. In de sprint- en
hoofdrace gingen de F1-coureurs echter vrolijk verder waar ze in de
kwalificatie op vrijdag waren gebleven. In de sprintrace waren er
17 track limit-overtredingen, in de hoofdrace maar liefst 35. Maar
volgens Haas waren dat er dus niet genoeg. In de race op zondag
hadden de geschrapte rondetijden betrekking op track
limit-overschrijdingen in bochten 1, 6, 9, 11, 12, 13, 19 en 20.
Wonderbaarlijk genoeg vermeldt de FIA er op zondag niet bij om
welke bocht welke overtreding ging, terwijl men dat op zaterdag
tijdens de sprint wel deed. Haas heeft nu dus een Right of Review
aangevraagd, waarbij men het heeft gemunt op Red Bull, Aston Martin
en Williams, wiens coureurs mogelijk meer track limits aan de laars
hebben gelapt. In het protest wordt niet duidelijk om welke
coureurs het gaat, maar het zou naar verluidt om in ieder geval
Perez, Albon en Stroll gaan. In het bijzonder gaat het om bocht
zes. Deze bocht werd door de FIA wel gemonitord, maar Albon kreeg
twee weken geleden na een onderzoek geen straf. "De stewards
bepalen dat - alhoewel er een indicatie is dat er mogelijk track
limits zijn overtreden in bocht zes - het beschikbare bewijs niet
genoeg is om op accurate en consistente wijze te concluderen dat er
overtredingen hebben plaatsgevonden", luidde het oordeel twee weken
geleden. Right of Review Haas heeft dus een Right of Review
aangevraagd. Dat kan, binnen twee weken na de uitslag van een race
nog worden gedaan. De FIA heeft namelijk in haar International
Sporting Code opgenomen dat de teams recht hebben op een Right of
Review. Oftewel, het team heeft er recht op dat de situatie nog
eens wordt bekeken. Er zijn echter wel wat voorwaarden die daar aan
hangen, want de situatie moet ten opzichte van twee weken geleden
wel veranderen. Als Haas haar Right of Review met succes wil
gebruiken, dan zal men namelijk met nieuwe bewijzen moeten komen,
zo stelt artikel 14.1.1 van de International Sporting Code van de
mondiale autosportbond. "Als er in een FIA-kampioenschap een
significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat ten tijde
van de initiële beslissing niet bij de partijen bekend was, dan
kunnen de stewards mogelijk hun beslissing opnieuw onder de loep
nemen." "In dat geval moeten de stewards elkaar ontmoeten (in
persoon of online) op een samen te bepalen datum, moeten ze de
betrokken partij of partijen oproepen om uitleg te komen geven en
moeten ze een oordeel vellen aan de hand van de nieuwe elementen",
aldus het document van de autosportbond. De vraag is dus of Haas
met nieuwe, nog niet eerder vertoonde en bovendien significante
bewijzen kan komen. In de originele uitspraak vermelden de stewards
dat ze alle 'beschikbare beelden' hadden bekeken, 'maar niet de
CCTV-beelden'. Mogelijk dat Haas met die CCTV-beelden de stewards
nog wil overtuigen. Een nieuwe camerahoek, die de stewards
misschien nog niet hadden gezien, hoeft echter niet per se
significant bewijs te zijn. De stewards beslissen bij een aanvraag
of het bewijs relevant is en als zij daar over hebben besloten, kan
daar niet meer in beroep worden gegaan. Kans van slagen klein De
afgelopen jaren zijn er meerdere keren Right of Reviews aangevraagd
door verschillende teams. In 2019, toen Sebastian Vettel een straf
kreeg omdat hij in Canada in gevecht met Hamilton van de baan
raakte en volgens de stewards op gevaarlijke wijze terugkwam. Hij
verloor door een vijf seconden straf de zege. In 2021 vroeg Red
Bull na de GP van Groot-Brittannië een Right of Review aan, nadat
Hamilton Verstappen van de baan tikte. De Brit kreeg tien seconden
straf, won de race alsnog en Red Bull wilde achteraf een zwaardere
straf zien. Als 'nieuw' bewijs lieten zij zelfs Alex Albon tijdens
een 'filmdag' de lijnen van Verstappen op Silverstone nabootsen, om
zo aan te tonen dat Hamilton het anders had kunnen doen. Later dat
jaar deed Mercedes andersom hetzelfde. In Brazilië vochten
Verstappen en Hamilton opnieuw een verhitte strijd uit, waarbij de
Nederlander op het randje van het toelaatbare balanceerde met zijn
acties op de baan. Een straf kreeg hij tijdens de race niet, maar
Toto Wolff en consorten hoopten daar na afloop nog verandering in
te brengen. Vorig jaar vroeg Haas, eveneens in de VS, een Right of
Review aan, omdat Alonso met een onveilige Alpine zou hebben
rondgereden na zijn bijzondere clash met Lance Stroll. Eerder dit
jaar wilde Ferrari dat de uitslag van de GP van Australië werd
aangepast, nadat een late safety car ervoor zorgde dat een vijf
seconden straf voor Sainz hem heel erg pijn deed. Wat al deze
bovenstaande zaken met elkaar in gemeen hebben? Ze werden stuk voor
stuk afgewezen. In sommige zaken werd er geoordeeld dat er
inderdaad nieuwe bewijzen boven tafel waren gekomen, maar
significant werden deze bewijzen niet bevonden. Dat dat dit keer
wel gaat gebeuren, lijkt zeer onwaarschijnlijk. Het protest legt
vooral een groot probleem bloot dat de FIA op moet gaan lossen:
track limits. Het kan niet zo zijn dat er twee weken na een race
nog onduidelijkheid heerst over een race omdat iemand net wel of
net niet buiten de lijntjes heeft gekleurd. Werk aan de winkel voor
het veiligheidsorgaan, want dit is eigenlijk een beetje beschamend.
raceweekend in Brazilië het nieuws naar buiten dat Haas in protest
gaat tegen de uitslag. Men heeft een zogeheten Right of Review
aangevraagd, letterlijk vertaald het 'recht op herziening'. Waarom
kan Haas dat nog zo lang na de race doen en wat houdt het proces
in? Heeft het kans van slagen? We leggen het voor je uit. Waarom
gaat Haas in protest Haas wil dat er opnieuw wordt gekeken naar de
GP van de Verenigde Staten. Coureurs Nico Hulkenberg en Kevin
Magnussen finishten op P11 en P14, net buiten de punten. Tijdens
het raceweekend was er veel te doen om de track limits op het
Circuit of the Americas. Zo werd bijvoorbeeld de poleronde van Max
Verstappen afgepakt en daarom moest hij vanaf P6 de race aanvangen.
Op zaterdag werden de track limits na de kwalificatie wat
aangepast. De lijnen in sommige bochten werden dikker gemaakt,
zodat de coureurs een beter referentiepunt hadden vanuit hun
cockpit. Daardoor verbeterde de situatie wat. De acht geschrapte
rondetijden op de kwalificatie van vrijdag, werden gevolgd door één
overtreding in de Sprint Shootout op zaterdag. In de sprint- en
hoofdrace gingen de F1-coureurs echter vrolijk verder waar ze in de
kwalificatie op vrijdag waren gebleven. In de sprintrace waren er
17 track limit-overtredingen, in de hoofdrace maar liefst 35. Maar
volgens Haas waren dat er dus niet genoeg. In de race op zondag
hadden de geschrapte rondetijden betrekking op track
limit-overschrijdingen in bochten 1, 6, 9, 11, 12, 13, 19 en 20.
Wonderbaarlijk genoeg vermeldt de FIA er op zondag niet bij om
welke bocht welke overtreding ging, terwijl men dat op zaterdag
tijdens de sprint wel deed. Haas heeft nu dus een Right of Review
aangevraagd, waarbij men het heeft gemunt op Red Bull, Aston Martin
en Williams, wiens coureurs mogelijk meer track limits aan de laars
hebben gelapt. In het protest wordt niet duidelijk om welke
coureurs het gaat, maar het zou naar verluidt om in ieder geval
Perez, Albon en Stroll gaan. In het bijzonder gaat het om bocht
zes. Deze bocht werd door de FIA wel gemonitord, maar Albon kreeg
twee weken geleden na een onderzoek geen straf. "De stewards
bepalen dat - alhoewel er een indicatie is dat er mogelijk track
limits zijn overtreden in bocht zes - het beschikbare bewijs niet
genoeg is om op accurate en consistente wijze te concluderen dat er
overtredingen hebben plaatsgevonden", luidde het oordeel twee weken
geleden. Right of Review Haas heeft dus een Right of Review
aangevraagd. Dat kan, binnen twee weken na de uitslag van een race
nog worden gedaan. De FIA heeft namelijk in haar International
Sporting Code opgenomen dat de teams recht hebben op een Right of
Review. Oftewel, het team heeft er recht op dat de situatie nog
eens wordt bekeken. Er zijn echter wel wat voorwaarden die daar aan
hangen, want de situatie moet ten opzichte van twee weken geleden
wel veranderen. Als Haas haar Right of Review met succes wil
gebruiken, dan zal men namelijk met nieuwe bewijzen moeten komen,
zo stelt artikel 14.1.1 van de International Sporting Code van de
mondiale autosportbond. "Als er in een FIA-kampioenschap een
significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat ten tijde
van de initiële beslissing niet bij de partijen bekend was, dan
kunnen de stewards mogelijk hun beslissing opnieuw onder de loep
nemen." "In dat geval moeten de stewards elkaar ontmoeten (in
persoon of online) op een samen te bepalen datum, moeten ze de
betrokken partij of partijen oproepen om uitleg te komen geven en
moeten ze een oordeel vellen aan de hand van de nieuwe elementen",
aldus het document van de autosportbond. De vraag is dus of Haas
met nieuwe, nog niet eerder vertoonde en bovendien significante
bewijzen kan komen. In de originele uitspraak vermelden de stewards
dat ze alle 'beschikbare beelden' hadden bekeken, 'maar niet de
CCTV-beelden'. Mogelijk dat Haas met die CCTV-beelden de stewards
nog wil overtuigen. Een nieuwe camerahoek, die de stewards
misschien nog niet hadden gezien, hoeft echter niet per se
significant bewijs te zijn. De stewards beslissen bij een aanvraag
of het bewijs relevant is en als zij daar over hebben besloten, kan
daar niet meer in beroep worden gegaan. Kans van slagen klein De
afgelopen jaren zijn er meerdere keren Right of Reviews aangevraagd
door verschillende teams. In 2019, toen Sebastian Vettel een straf
kreeg omdat hij in Canada in gevecht met Hamilton van de baan
raakte en volgens de stewards op gevaarlijke wijze terugkwam. Hij
verloor door een vijf seconden straf de zege. In 2021 vroeg Red
Bull na de GP van Groot-Brittannië een Right of Review aan, nadat
Hamilton Verstappen van de baan tikte. De Brit kreeg tien seconden
straf, won de race alsnog en Red Bull wilde achteraf een zwaardere
straf zien. Als 'nieuw' bewijs lieten zij zelfs Alex Albon tijdens
een 'filmdag' de lijnen van Verstappen op Silverstone nabootsen, om
zo aan te tonen dat Hamilton het anders had kunnen doen. Later dat
jaar deed Mercedes andersom hetzelfde. In Brazilië vochten
Verstappen en Hamilton opnieuw een verhitte strijd uit, waarbij de
Nederlander op het randje van het toelaatbare balanceerde met zijn
acties op de baan. Een straf kreeg hij tijdens de race niet, maar
Toto Wolff en consorten hoopten daar na afloop nog verandering in
te brengen. Vorig jaar vroeg Haas, eveneens in de VS, een Right of
Review aan, omdat Alonso met een onveilige Alpine zou hebben
rondgereden na zijn bijzondere clash met Lance Stroll. Eerder dit
jaar wilde Ferrari dat de uitslag van de GP van Australië werd
aangepast, nadat een late safety car ervoor zorgde dat een vijf
seconden straf voor Sainz hem heel erg pijn deed. Wat al deze
bovenstaande zaken met elkaar in gemeen hebben? Ze werden stuk voor
stuk afgewezen. In sommige zaken werd er geoordeeld dat er
inderdaad nieuwe bewijzen boven tafel waren gekomen, maar
significant werden deze bewijzen niet bevonden. Dat dat dit keer
wel gaat gebeuren, lijkt zeer onwaarschijnlijk. Het protest legt
vooral een groot probleem bloot dat de FIA op moet gaan lossen:
track limits. Het kan niet zo zijn dat er twee weken na een race
nog onduidelijkheid heerst over een race omdat iemand net wel of
net niet buiten de lijntjes heeft gekleurd. Werk aan de winkel voor
het veiligheidsorgaan, want dit is eigenlijk een beetje beschamend.
