Mogelijk grote F1-wijziging op komst na samenwerking F1 en Pirelli

Na de Grand Prix van Brazilië vroeg F1-journalist Tom Clarkson aan
Max Verstappen hoeveel rondes hij voluit reed tijdens de race.
"Geen één", antwoordde de Nederlander. "Geen één?", antwoordde
Clarkson verbaasd. "Geen één", herhaalde Verstappen. "Dat gaat
gewoon niet", zei Verstappen, refererend naar het feit dat het
Pirelli-rubber het begeeft wanneer een coureur voluit rijdt met een
volle tank. Sinds de komst van de 18-inch banden begin 2022 is de
klaagzang van de coureurs alleen maar heviger geworden. De banden
zouden te snel oververhitten, waardoor de coureurs conservatiever
moet rijden. Om dit probleem te verhelpen, zoekt de Formule 1 samen
met hofleverancier Pirelli naar een oplossing. Pirelli
Motorsport-baas Mario Isola begrijpt de coureurs. Hij stelt dat het
hoge percentage bandenslijtage voor spanning zorgt, maar dat het
niet de bedoeling is dat de meeste actie daardoor ontstaat. "Zonder
bandenslijtage is er geen noodzaak om twee pitstops te maken
tijdens een race", zegt hij tegenover Autosport. "Ik denk dat een
groot deel van de actie op de baan voortvloeit uit het hoge
percentage bandenslijtage en hoe je daar als coureur mee om kunt
gaan. Als we zorgen voor minder slijtage, is er een kans dat er een
trein van auto's ontstaat omdat iedere coureur dan voluit kan
gaan." Hij vervolgt: "Maar ik begrijp goed dat coureurs klagen
omdat ze meer willen kunnen pushen." Nieuw type banden op z'n
vroegst in 2025 ingezet Isola stelt dat Pirelli de komende weken
gaat analyseren hoe ze het probleem kunnen verhelpen. "We willen
begrijpen hoe we kunnen zorgen dat de banden minder hard slijten.
En dat is mogelijk. We zullen een band moeten ontwikkelen met een
ander niveau van slijtage en kunnen overwegen deze in de toekomst
in te zetten. Maar het is belangrijk om te weten te komen of er
onbedoelde bijkomstigheden zijn." Pirelli gaat samenwerken met de
Formule 1 en de teams om tot een optimaal resultaat te komen.
Pirelli's simulator heeft niet die juiste tools om in kaart te
brengen hoe de banden reageren wanneer een auto in verkeer (en
vuile lucht) rijdt; de F1-teams kunnen dit wél in beeld brengen.
Omdat de banden-regelgevingen voor 2024 al waterdicht zijn, zou de
nieuwe bandensoort pas in 2025 ingezet kunnen worden. Isola sluit
af: "Het is belangrijk dat we dit soort doelen in de toekomst
vooraf kortsluiten. We moeten begrijpen wat goed is voor de sport,
advies van derden meenemen en luisteren naar de reacties van de
coureurs. Dat voor het welzijn van de sport."

Top Headlines

Oudere Top Headlines