Ricciardo gaat helemaal los op gebrekkige F1-regel': "Bedankt FIA"
Daniel Ricciardo kende een teleurstellend weekend in Brazilië. In
de sprintrace scoorde hij net geen punten en ook zijn zondag in Sao
Paulo verliep ongelukkig. Bij de start op zondag in Interlagos
ontstond een crash tussen Kevin Magnussen en Alex Albon, waarbij
ook Nico Hulkenberg en Oscar Piastri geraakt werden. Ricciardo wist
de malaise te ontwijken, maar kreeg een rondvliegend wiel op zijn
achtervleugel en had schade. In eerste instantie kwam de safety car
de baan op, waardoor Ricciardo en Piastri besloten de race te
staken en naar binnen te rijden, beide mannen hadden tenslotte
schade. Maar de safety car werd een ronde later omgezet in een rode
vlag, waardoor de race stilgelegd werd en het gehele veld naar de
pitstraat begeleid werd. Tijdens een rode vlag mag er aan de auto
gewerkt worden, en hierdoor hadden zowel de AlphaTauri- als de
McLaren-coureur nog een kans om de herstart aan te vangen. Er was
alleen één probleem: beide mannen waren een ronde voor de rode vlag
naar binnen gegaan, waardoor ze automatisch op een ronde
achterstand kwamen te staan bij de herstart én vanuit de pitstraat
moesten starten. Instinct kickte in De landgenoten reden vervolgens
de resterende race achter de feiten aan. Ze finishten ook achteraan
het veld, op de dertiende en veertiende positie. Het is dus ook
niet gek dat Ricciardo zijn welbekende glimlach ver te zoeken was
na de race in Brazilië. Een flink gedeelte van deze onvrede was al
over de boardradio na de race te horen: "Ik kan wel uitleggen hoe
fucking shit deze regels zijn, maar we weten het allemaal" en
"Bedankt FIA!". Na de race verklaart de AlphaTauri-coureur dat hij
schade had na de startcrash: "Ik zat erachter, dus ik zag de rook,
brokstukken en de chaos al vrij vroeg. Ik herinner me dat ik een
wiel zag, ik denk een band die van de velg af was, het was een net
als een soort frisbee die door de lucht vloog en dichterbij kwam."
Uit instinct boog de Australiër zijn hoofd naar beneden. "Ik voelde
niets, dus ik dacht: 'oké, cool'. En toen ik na de eerste bocht in
de spiegels keek, zag ik dat de band de vleugel had geraakt." "Ze
moeten wat ruimdenkender zijn" Nog extra frustrerend voor hem,
aangezien de AlphaTauri ontzettend competitief was in Brazilië. "We
waren uitzonderlijk snel vandaag. We konden het alleen niet altijd
laten zien omdat we een ronde achter laten en natuurlijk lag de
focus op het team; niet in de weg rijden van Yuki en zelfs van de
andere auto's om ons heen. Maar de keren dat we vrij baan hadden,
vooral tegen het einde, waren er een paar ronden waarin ik mijn
snelheid kon laten zien en ik was frustrerend snel. Dus ik voel mee
met het team." "Ik ben van mening dat het een fout in de
reglementen liet zien, wat ik had niet het gevoel dat we ooit een
raceronde hebben gereden en dan begin je de race vervolgens met een
ronde achterstand", zo legt Ricciardo uit aan de pers, onder wie
RacingNews365 . "Oscar en ik werden daar slachtoffer van. We waren
met z'n tweeën, maar als alle vijftien auto's schade hadden gehad
en hadden moeten doen wat wij gedaan hebben, gaan ze dan allemaal
starten met een ronde achterstand? Ik denk het niet. Ik ben van
mening dat ze wat ruimdenkender moeten zijn. Dus dat was
frustrerend. " AlphaTauri loopt bovendien kostbare punten mis in
het constructeurskampioenschap, waar ze maar zeven punten
verwijderd zijn van het team van Williams. De goedlachse coureur
baalt tot slot dat hij in Brazilië geen punten heeft kunnen scoren:
"Ik ben niet in de jacht op het kampioenschap, maar ik ben hier om
het team te helpen om zevende te worden in het kampioenschap en ik
had het gevoel dat ik daar vandaag een grote bijdrage aan had
kunnen leveren."
de sprintrace scoorde hij net geen punten en ook zijn zondag in Sao
Paulo verliep ongelukkig. Bij de start op zondag in Interlagos
ontstond een crash tussen Kevin Magnussen en Alex Albon, waarbij
ook Nico Hulkenberg en Oscar Piastri geraakt werden. Ricciardo wist
de malaise te ontwijken, maar kreeg een rondvliegend wiel op zijn
achtervleugel en had schade. In eerste instantie kwam de safety car
de baan op, waardoor Ricciardo en Piastri besloten de race te
staken en naar binnen te rijden, beide mannen hadden tenslotte
schade. Maar de safety car werd een ronde later omgezet in een rode
vlag, waardoor de race stilgelegd werd en het gehele veld naar de
pitstraat begeleid werd. Tijdens een rode vlag mag er aan de auto
gewerkt worden, en hierdoor hadden zowel de AlphaTauri- als de
McLaren-coureur nog een kans om de herstart aan te vangen. Er was
alleen één probleem: beide mannen waren een ronde voor de rode vlag
naar binnen gegaan, waardoor ze automatisch op een ronde
achterstand kwamen te staan bij de herstart én vanuit de pitstraat
moesten starten. Instinct kickte in De landgenoten reden vervolgens
de resterende race achter de feiten aan. Ze finishten ook achteraan
het veld, op de dertiende en veertiende positie. Het is dus ook
niet gek dat Ricciardo zijn welbekende glimlach ver te zoeken was
na de race in Brazilië. Een flink gedeelte van deze onvrede was al
over de boardradio na de race te horen: "Ik kan wel uitleggen hoe
fucking shit deze regels zijn, maar we weten het allemaal" en
"Bedankt FIA!". Na de race verklaart de AlphaTauri-coureur dat hij
schade had na de startcrash: "Ik zat erachter, dus ik zag de rook,
brokstukken en de chaos al vrij vroeg. Ik herinner me dat ik een
wiel zag, ik denk een band die van de velg af was, het was een net
als een soort frisbee die door de lucht vloog en dichterbij kwam."
Uit instinct boog de Australiër zijn hoofd naar beneden. "Ik voelde
niets, dus ik dacht: 'oké, cool'. En toen ik na de eerste bocht in
de spiegels keek, zag ik dat de band de vleugel had geraakt." "Ze
moeten wat ruimdenkender zijn" Nog extra frustrerend voor hem,
aangezien de AlphaTauri ontzettend competitief was in Brazilië. "We
waren uitzonderlijk snel vandaag. We konden het alleen niet altijd
laten zien omdat we een ronde achter laten en natuurlijk lag de
focus op het team; niet in de weg rijden van Yuki en zelfs van de
andere auto's om ons heen. Maar de keren dat we vrij baan hadden,
vooral tegen het einde, waren er een paar ronden waarin ik mijn
snelheid kon laten zien en ik was frustrerend snel. Dus ik voel mee
met het team." "Ik ben van mening dat het een fout in de
reglementen liet zien, wat ik had niet het gevoel dat we ooit een
raceronde hebben gereden en dan begin je de race vervolgens met een
ronde achterstand", zo legt Ricciardo uit aan de pers, onder wie
RacingNews365 . "Oscar en ik werden daar slachtoffer van. We waren
met z'n tweeën, maar als alle vijftien auto's schade hadden gehad
en hadden moeten doen wat wij gedaan hebben, gaan ze dan allemaal
starten met een ronde achterstand? Ik denk het niet. Ik ben van
mening dat ze wat ruimdenkender moeten zijn. Dus dat was
frustrerend. " AlphaTauri loopt bovendien kostbare punten mis in
het constructeurskampioenschap, waar ze maar zeven punten
verwijderd zijn van het team van Williams. De goedlachse coureur
baalt tot slot dat hij in Brazilië geen punten heeft kunnen scoren:
"Ik ben niet in de jacht op het kampioenschap, maar ik ben hier om
het team te helpen om zevende te worden in het kampioenschap en ik
had het gevoel dat ik daar vandaag een grote bijdrage aan had
kunnen leveren."
