'Het is duidelijk: het sprintformat moét op de schop'

In Brazilië vond het zesde en tevens laatste sprintevenement van
het jaar plaats. Martin Brundle, voormalig F1-coureur en analist
bij Sky Sports , concludeert dat sprintevenementen een toevoeging
zijn voor de sport, maar er nog heel veel verbeterd dient te worden
om het format tot een echt succes te maken. "Tussen de storm van
vrijdag en de veertigste editie van de Braziliaanse Grand Prix op
zondag hadden we een hele zaterdag vol met (sprint, red.) actie.
Omdat de baan gedurende de hele dag droog was, waren de twee
startopstellingen totaal anders. Dat kwam met name doordat Lando
Norris op zaterdag liet zien wat hij op vrijdag niét liet zien."
Brundle vervolgt: "Maar de chronologie van de sprintevenementen is
verwarrend. Dat komt met name door de afwijkende zaterdag ten
opzichte van de vrijdag en de zondag, de verschillende
sessieformats en de diverse bandenreglementen. Daarnaast mag men
maar twaalf sets banden gebruiken in plaats van dertien. Maar
minder banden met mèèr betekenisvolle sessies (lees: een
sprint(kwalificatie) weegt zwaarder dan een vrije training, red.)
dwingt de teams tot verschillende benaderingen van het
bandengebruik. Afgelopen weekend was dat helemaal het geval, omdat
de harde band gewoon niet werkte in Brazilië." "Max Verstappen
deelt die mening" De voormalig F1-coureur gaat verder: "Ik zie op
sociale media en als ik praat met fans, vrienden en de media dat
veel mensen het sprintformat helemaal niet leuk vinden. Max
Verstappen deelt die mening, en dat ondanks dat hij een pure racer
is en al veel sprints heeft gewonnen." "En dat zijn allemaal
belangrijke meningen", vervolgt Brundle. "Maar de kijkcijfers met
betrekking tot het nieuwe format liegen niet. De slechtste
sprintrace zal altijd nog beter zijn dan de beste tweede vrije
training. Dat komt omdat er in de vrije trainingen niets wordt
beslist, de teams de auto's goed uit elkaar moeten houden en ze zo
weinig mogelijk banden en motorlevensduur willen gebruiken. Maar de
sprints moeten gewoon vermakelijker zijn voor de fans die die er
hun zuurverdiende geld aan uitgeven." "Voor volgend jaar wordt het
sprintformat weer aangepast. Ik vermoed dat de kwalificatie voor de
Grand Prix weer op zaterdagmiddag plaats zal vinden. Daardoor zou
het een zeer spannende dag kunnen worden; je hebt dan op
zaterdagochtend de sprintrace en op zaterdagmiddag de kwalificatie.
Wel zullen de teams zich zorgen gaan maken. Het valt niet mee om
nog vòòr de kwalificatie begint de eventuele schade die 's ochtends
is veroorzaakt te repareren." Brundle beschrijft ideale
sprintformat "Vrijdag zal er dan één training zijn in de ochtend,
welke negentig minuten moet zijn, denk ik. De Sprint Shootout vindt
dan plaats in de middag. Op die manier verloopt de chronologie
logischer. Daarnaast moet het aantal banden dat toegewezen wordt
ieder weekend gewoon hetzelfde zijn. Ook zullen de Parc
Fermé-tijden moeten worden verruimd. Het heeft totaal geen zin dat
teams vastzitten aan een slechte set-up tijdens een compleet
weekend, zeker wanneer de enige vrije training nat en/of ingekort
is." Brundle stelt dat er tevens meer punten uitgedeeld moeten
worden tijdens een sprintrace. "Ik denk dat er tot en met de tiende
plaats punten uitgedeeld moeten worden. Daarnaast moeten
sprintraces alleen plaatsvinden op circuits die van nature veel
inhaalmogelijkheden bieden, zoals Interlagos. Omgekeerde startgrids
hebben geen zin; deze zullen er enkel voor zorgen dat men in de
kwalificatie langzamer zal rijden. Als je de startgrid omkeert op
basis van bijvoorbeeld kampioenschapsposities, dan heb je helemaal
geen kwalificatie meer, ondanks dat het waarschijnlijk voor een
spannende race zorgt." En een los sprintkampioenschap? Ook dat is
een absolute no-go, stelt de analist. "Dan zal een groot deel van
het veld weten dat ze geen kans hebben om punten te scoren,
waardoor ze gaan cruisen om schade, motorkilometers en banden te
sparen." "Kortom: het hele format moet aan worden gescherpt.
Wellicht kan het dan op meerdere circuits werken. We zullen zien
wat de F1 bedenkt na hun vergadering in Abu Dhabi (aan het einde
van het seizoen, red.)"

Top Headlines

Oudere Top Headlines