Onschuldig slachtoffer Piastri toch hard voor zichzelf: "Breng mezelf in gevaar"
De chaos in Brazilië was al voor de aanvang van de Grand Prix
begonnen, toen Charles Leclerc tijdens de formatieronde de controle
over zijn Ferrari verloor en in de bandenstapel belandde. De race
kon vervolgens gewoon van start, maar werd snel daarna
geneutraliseerd vanwege een startcrash. Alex Albon werd geraakt
door de Haas van Kevin Magnussen ,en nam daarin Nico Hulkenberg in
mee. Oscar Piastri werd aangetikt en Daniel Ricciardo liep schade
op door rondvliegend puin. Zowel Ricciardo als Piastri gingen
tijdens de safety car naar binnen, nog voordat de rode vlag
gezwaaid werd. Hierdoor konden de twee wel weer de race na
reparaties aanvangen, maar omdat ze een ronde eerder al naar binnen
waren gegaan, kwamen ze gelijk op een ronde achterstand te staan
bij de herstart. "Ik remde voor bocht één en keek toen in de
spiegel. Ik zag iemand zijn band door de lucht vliegen en dacht:
'Dit ziet er niet goed uit'. Daarna kreeg ik natuurlijk die klap,
en dat was jammer. Maar er was niets dat ik had kunnen doen", zo
legt de Australiër de mate van zijn betrokkenheid bij de startcrash
uit aan de pers, waaronder RacingNews365 . 'Je maakt je eigen
geluk' Maar de schuld ligt volgens de McLaren-coureur al bij zijn
slechte kwalificatie op vrijdag: "Als je je op dat soort posities
kwalificeert, loop je veel meer risico op dat soort dingen. Het
begint allemaal op vrijdag, helaas. Vervolgens probeerde ik
(gedurende de race) gewoon in de hoofdronde te blijven." Hij ziet
het dan ook als een oefening: "En verder, zoveel mogelijk leren.
Het is niet het makkelijkste weekend geweest." De tegenvallende
prestaties komen onder andere door het hebben van pech, erkent ook
Piastri: "Er is veel ongeluk geweest. Maar aan de andere kant ben
ik ook van mening dat het gezegde 'je maakt je eigen geluk' ook erg
waar is. Vrijdag hebben we niet zo goed uitgevoerd als we zouden
moeten en daardoor stond ik als 10e op de grid, waarmee ik mezelf
in meer gevaar breng door dit soort gebeurtenissen." Als hij zich
hoger had gekwalificeerd, was hij tenslotte buiten de malaise van
de start gebleven: "Als ik op de plek van Lando Norris of nog hoger
had gekwalificeerd, dan was ik niet betrokken geweest bij deze
crash. Dus je moet jezelf in de beste positie mogelijk proberen te
krijgen. Het is nutteloos om het op ongeluk af te schuiven en niet
te reflecteren op wat je kan verbeteren." Tot slot bedankt de jonge
rookie zijn team nog voor het repareren van de auto gedurende de
rode vlag: "Dankzij de geweldige inspanning van iedereen om de auto
in 20 minuten weer in elkaar te krijgen, wat geen gemakkelijke
opgave was, heb ik nu 70 extra ronden kunnen rijden die ik anders
niet zou hebben. Dus ik heb veel geleerd, gewoon in het algemeen,
maar ook als ik volgend jaar terugkom", zo sluit hij af.
begonnen, toen Charles Leclerc tijdens de formatieronde de controle
over zijn Ferrari verloor en in de bandenstapel belandde. De race
kon vervolgens gewoon van start, maar werd snel daarna
geneutraliseerd vanwege een startcrash. Alex Albon werd geraakt
door de Haas van Kevin Magnussen ,en nam daarin Nico Hulkenberg in
mee. Oscar Piastri werd aangetikt en Daniel Ricciardo liep schade
op door rondvliegend puin. Zowel Ricciardo als Piastri gingen
tijdens de safety car naar binnen, nog voordat de rode vlag
gezwaaid werd. Hierdoor konden de twee wel weer de race na
reparaties aanvangen, maar omdat ze een ronde eerder al naar binnen
waren gegaan, kwamen ze gelijk op een ronde achterstand te staan
bij de herstart. "Ik remde voor bocht één en keek toen in de
spiegel. Ik zag iemand zijn band door de lucht vliegen en dacht:
'Dit ziet er niet goed uit'. Daarna kreeg ik natuurlijk die klap,
en dat was jammer. Maar er was niets dat ik had kunnen doen", zo
legt de Australiër de mate van zijn betrokkenheid bij de startcrash
uit aan de pers, waaronder RacingNews365 . 'Je maakt je eigen
geluk' Maar de schuld ligt volgens de McLaren-coureur al bij zijn
slechte kwalificatie op vrijdag: "Als je je op dat soort posities
kwalificeert, loop je veel meer risico op dat soort dingen. Het
begint allemaal op vrijdag, helaas. Vervolgens probeerde ik
(gedurende de race) gewoon in de hoofdronde te blijven." Hij ziet
het dan ook als een oefening: "En verder, zoveel mogelijk leren.
Het is niet het makkelijkste weekend geweest." De tegenvallende
prestaties komen onder andere door het hebben van pech, erkent ook
Piastri: "Er is veel ongeluk geweest. Maar aan de andere kant ben
ik ook van mening dat het gezegde 'je maakt je eigen geluk' ook erg
waar is. Vrijdag hebben we niet zo goed uitgevoerd als we zouden
moeten en daardoor stond ik als 10e op de grid, waarmee ik mezelf
in meer gevaar breng door dit soort gebeurtenissen." Als hij zich
hoger had gekwalificeerd, was hij tenslotte buiten de malaise van
de start gebleven: "Als ik op de plek van Lando Norris of nog hoger
had gekwalificeerd, dan was ik niet betrokken geweest bij deze
crash. Dus je moet jezelf in de beste positie mogelijk proberen te
krijgen. Het is nutteloos om het op ongeluk af te schuiven en niet
te reflecteren op wat je kan verbeteren." Tot slot bedankt de jonge
rookie zijn team nog voor het repareren van de auto gedurende de
rode vlag: "Dankzij de geweldige inspanning van iedereen om de auto
in 20 minuten weer in elkaar te krijgen, wat geen gemakkelijke
opgave was, heb ik nu 70 extra ronden kunnen rijden die ik anders
niet zou hebben. Dus ik heb veel geleerd, gewoon in het algemeen,
maar ook als ik volgend jaar terugkom", zo sluit hij af.
