Red Bull geeft de FIA ongevraagd advies na tirade Verstappen
Sinds de Grand Prix van Italië wordt in de Formule 1 voor elk
raceweekend een maximale rondetijd ingesteld tijdens de
kwalificatie. Coureurs mogen niet te langzaam rijden tijdens hun
opwarm- of afkoelronden, anders riskeren ze een straf. Deze regel
is ingevoerd om de chaos in de laatste sector van de kwalificatie
te voorkomen, aangezien coureurs daar vaak traag reden om ruimte te
creëren. Deze regel bracht echter een nieuw probleem met zich mee.
Nu coureurs niet meer langzaam mogen rijden om ruimte te creëren in
de kwalificatie, doen ze dit al bij het verlaten van de pitstraat.
In Singapore bijvoorbeeld stopte Max Verstappen voor het groene
stoplicht om ruimte te creëren, wat andere coureurs hinderde en tot
een onderzoek leidde, maar uiteindelijk onbestraft bleef. In Mexico
gebeurde iets vergelijkbaars toen Verstappen en twee andere
coureurs opnieuw deze tactiek toepasten. Naar aanleiding hiervan
greep de wedstrijdleiding in voorafgaand aan het Braziliaanse
GP-weekend en voerde een nieuwe regel in. Coureurs mogen nu niet
meer stilstaan in de pitstraat wanneer het stoplicht op groen
staat. Ze kunnen nog steeds ruimte creëren bij het verlaten van de
pitstraat, maar moeten zo ver mogelijk naar links rijden om andere
coureurs de kans te geven om hen eventueel in te halen. En ook die
regel heeft tot dusver weinig positieve invloed gehad op het
verloop van de kwalificatiesessie. Max Verstappen en zijn teambaas
Christian Horner geven hun ongezouten mening tegenover onder andere
RacingNews365. "Pak het probleem bij de wortels aan, pleisters
plakken is zinloos" Gevraagd naar de nieuwe regel, laat Max
Verstappen duidelijk zijn ongenoegen merken. Als deze regel in de
toekomst ook op andere circuits wordt toegepast, voorziet de
drievoudig Formule 1-kampioen problematische situaties. "Dit is
vreselijk. Op dit circuit in Brazilië is de uitrit van de pitstraat
erg lang en er staan muren. Als je dit op andere circuits invoert,
kunnen coureurs soms langzaam rijden terwijl andere auto's met meer
dan 300 kilometer per uur voorbij razen. Dat maakt het extreem
gevaarlijk," bekritiseert hij. De onvrede van de topcoureur blijft
bij teambaas Christian Horner niet onopgemerkt. De Brit heeft
advies paraat voor de mondiale autosportbond die de regels opstelt.
"We maken het allemaal veel te moeilijk. Er is een regel voor het
verlaten van de pitbox, het rijden in de pitstraat, het uitrijden
van de pitstraat... We moeten terug naar de basis." "Waarom moeten
die outlaps zo gedetailleerd worden uitgevoerd? Ligt het aan de
bandendruk, de bandentemperatuur of iets anders? We hebben dit
probleem in vijftig jaar Formule 1 nooit gehad. Waarom is het nu
een probleem? Het probleem moet bij de wortels worden aangepakt,
het heeft geen zin om pleisters te blijven plakken", aldus het Red
Bull-kopstuk. Horner stelt dat die verantwoording niet bij de teams
ligt. Het is aan andere partijen om het probleem op te lossen. "Er
zijn heel veel slimme engineers (binnen de sport, red.) die weten
wat ze doen en altijd alles optimaliseren. Banden zijn daarin een
beetje het buitenbeentje. Het is gewoon heel moeilijk om een band
in optimale staat te krijgen en een band is zó'n groot onderdeel
van de prestaties van de auto."
raceweekend een maximale rondetijd ingesteld tijdens de
kwalificatie. Coureurs mogen niet te langzaam rijden tijdens hun
opwarm- of afkoelronden, anders riskeren ze een straf. Deze regel
is ingevoerd om de chaos in de laatste sector van de kwalificatie
te voorkomen, aangezien coureurs daar vaak traag reden om ruimte te
creëren. Deze regel bracht echter een nieuw probleem met zich mee.
Nu coureurs niet meer langzaam mogen rijden om ruimte te creëren in
de kwalificatie, doen ze dit al bij het verlaten van de pitstraat.
In Singapore bijvoorbeeld stopte Max Verstappen voor het groene
stoplicht om ruimte te creëren, wat andere coureurs hinderde en tot
een onderzoek leidde, maar uiteindelijk onbestraft bleef. In Mexico
gebeurde iets vergelijkbaars toen Verstappen en twee andere
coureurs opnieuw deze tactiek toepasten. Naar aanleiding hiervan
greep de wedstrijdleiding in voorafgaand aan het Braziliaanse
GP-weekend en voerde een nieuwe regel in. Coureurs mogen nu niet
meer stilstaan in de pitstraat wanneer het stoplicht op groen
staat. Ze kunnen nog steeds ruimte creëren bij het verlaten van de
pitstraat, maar moeten zo ver mogelijk naar links rijden om andere
coureurs de kans te geven om hen eventueel in te halen. En ook die
regel heeft tot dusver weinig positieve invloed gehad op het
verloop van de kwalificatiesessie. Max Verstappen en zijn teambaas
Christian Horner geven hun ongezouten mening tegenover onder andere
RacingNews365. "Pak het probleem bij de wortels aan, pleisters
plakken is zinloos" Gevraagd naar de nieuwe regel, laat Max
Verstappen duidelijk zijn ongenoegen merken. Als deze regel in de
toekomst ook op andere circuits wordt toegepast, voorziet de
drievoudig Formule 1-kampioen problematische situaties. "Dit is
vreselijk. Op dit circuit in Brazilië is de uitrit van de pitstraat
erg lang en er staan muren. Als je dit op andere circuits invoert,
kunnen coureurs soms langzaam rijden terwijl andere auto's met meer
dan 300 kilometer per uur voorbij razen. Dat maakt het extreem
gevaarlijk," bekritiseert hij. De onvrede van de topcoureur blijft
bij teambaas Christian Horner niet onopgemerkt. De Brit heeft
advies paraat voor de mondiale autosportbond die de regels opstelt.
"We maken het allemaal veel te moeilijk. Er is een regel voor het
verlaten van de pitbox, het rijden in de pitstraat, het uitrijden
van de pitstraat... We moeten terug naar de basis." "Waarom moeten
die outlaps zo gedetailleerd worden uitgevoerd? Ligt het aan de
bandendruk, de bandentemperatuur of iets anders? We hebben dit
probleem in vijftig jaar Formule 1 nooit gehad. Waarom is het nu
een probleem? Het probleem moet bij de wortels worden aangepakt,
het heeft geen zin om pleisters te blijven plakken", aldus het Red
Bull-kopstuk. Horner stelt dat die verantwoording niet bij de teams
ligt. Het is aan andere partijen om het probleem op te lossen. "Er
zijn heel veel slimme engineers (binnen de sport, red.) die weten
wat ze doen en altijd alles optimaliseren. Banden zijn daarin een
beetje het buitenbeentje. Het is gewoon heel moeilijk om een band
in optimale staat te krijgen en een band is zó'n groot onderdeel
van de prestaties van de auto."
