Waardeloos weekend Mercedes bewijst wat het team al dacht
Waar Mercedes in de Verenigde Staten nog flinke snelheid toonde en
ook in Mexico redelijk competitief was, kon het team uit Brackley
in Sao Paulo geen potten breken. In de sprintrace zakten Lewis
Hamilton en George Russell al snel door hun banden heen. Op de
zondag werd Hamilton ingehaald door verscheidene auto's en moest
ploegmaat Russell de wedstrijd staken wegens een motorprobleem. Als
teambaas Toto Wolff na afloop van de Grand Prix gevraagd wordt hoe
lang de inconsistente prestaties van de Duitse renstal voort
blijven duren, geeft hij een lang, maar duidelijk antwoord
tegenover onder meer RacingNews365 . "Het ontwikkelen van deze auto
slaat vooral op pleisters plakken", trapt de Oostenrijker af. "De
auto is zó onvoorspelbaar. Als we nét wat verkeerd aanpassen, werkt
niets meer en zitten we er zeven á acht tienden vanaf." Pitstraat
start? "Dat hebben we overwogen" Op de vraag of het voor Mercedes
zinvol was geweest om met één auto's uit de pitstraat te starten,
antwoordt Wolff: "Ja, daar hebben we over nagedacht. Maar het
probleem is fundamenteel en we hebben geen idee waar we het moeten
zoeken. Dit leek ons de beste manier om punten maximale punten te
scoren." Het Mercedes-kopstuk vertelt dat de W15 er heel anders uit
gaat zien dan de huidige bolide van de zilverpijlen. "We gaan heel
veel veranderen. Dat wordt onze route. De auto van volgend jaar
wordt fundamenteel anders. Vandaag is bevestigd dat dat de enige
optie is." Wolff stelt dat niet alleen zijn team problemen ervaart
met de complexiteit van de huidige generatie F1-auto's. "Red Bull
heeft het niet vaak fout, maar was niet competitief in Singapore.
Aston Martin gaat van een race zonder punten naar een solide
podiumfinish. McLaren kwam aan het begin van het seizoen niet eens
uit Q1. Onze auto is zo onvoorspelbaar als maar zijn kan." "Ik ben
in dertien jaar F1 nooit optimistisch geweest" Toch is Wolff
enigszins blij dat het probleem aan de W14 fundamenteel lijkt te
zijn. "Daardoor weten we dat we de complete filosofie van de auto
aan moeten passen. We kijken uit naar het nieuwe seizoen en willen
ons gaan concentreren op de nieuwe auto." Als Wolff de vraag
voorgelegd krijgt of de problematiek van dit seizoen voor
duidelijkheid zorgt en dat dat vertrouwen en optimisme schept,
reageert hij stellig. In Brazilië is in ieder geval duidelijk
geworden dat hetgeen dat Wolff en consorten dachten inderdaad moet
gebeuren: de Mercedes-bolide moet fundamenteel worden aangepast.
Gelukkig is dat ook al even het plan voor volgend jaar. "Weet je,
ik ben in dertien jaar Formule 1 nog nooit optimistisch of vol
vertrouwen geweest. Maar dat is misschien meer mijn probleem. In
mijn hoofd is het glas altijd halfleeg. Wat we weten is dat we de
auto compleet moeten veranderen. We slaan gewoon de plank mis ten
opzichte van de acht jaar dat we vooraan reden."
ook in Mexico redelijk competitief was, kon het team uit Brackley
in Sao Paulo geen potten breken. In de sprintrace zakten Lewis
Hamilton en George Russell al snel door hun banden heen. Op de
zondag werd Hamilton ingehaald door verscheidene auto's en moest
ploegmaat Russell de wedstrijd staken wegens een motorprobleem. Als
teambaas Toto Wolff na afloop van de Grand Prix gevraagd wordt hoe
lang de inconsistente prestaties van de Duitse renstal voort
blijven duren, geeft hij een lang, maar duidelijk antwoord
tegenover onder meer RacingNews365 . "Het ontwikkelen van deze auto
slaat vooral op pleisters plakken", trapt de Oostenrijker af. "De
auto is zó onvoorspelbaar. Als we nét wat verkeerd aanpassen, werkt
niets meer en zitten we er zeven á acht tienden vanaf." Pitstraat
start? "Dat hebben we overwogen" Op de vraag of het voor Mercedes
zinvol was geweest om met één auto's uit de pitstraat te starten,
antwoordt Wolff: "Ja, daar hebben we over nagedacht. Maar het
probleem is fundamenteel en we hebben geen idee waar we het moeten
zoeken. Dit leek ons de beste manier om punten maximale punten te
scoren." Het Mercedes-kopstuk vertelt dat de W15 er heel anders uit
gaat zien dan de huidige bolide van de zilverpijlen. "We gaan heel
veel veranderen. Dat wordt onze route. De auto van volgend jaar
wordt fundamenteel anders. Vandaag is bevestigd dat dat de enige
optie is." Wolff stelt dat niet alleen zijn team problemen ervaart
met de complexiteit van de huidige generatie F1-auto's. "Red Bull
heeft het niet vaak fout, maar was niet competitief in Singapore.
Aston Martin gaat van een race zonder punten naar een solide
podiumfinish. McLaren kwam aan het begin van het seizoen niet eens
uit Q1. Onze auto is zo onvoorspelbaar als maar zijn kan." "Ik ben
in dertien jaar F1 nooit optimistisch geweest" Toch is Wolff
enigszins blij dat het probleem aan de W14 fundamenteel lijkt te
zijn. "Daardoor weten we dat we de complete filosofie van de auto
aan moeten passen. We kijken uit naar het nieuwe seizoen en willen
ons gaan concentreren op de nieuwe auto." Als Wolff de vraag
voorgelegd krijgt of de problematiek van dit seizoen voor
duidelijkheid zorgt en dat dat vertrouwen en optimisme schept,
reageert hij stellig. In Brazilië is in ieder geval duidelijk
geworden dat hetgeen dat Wolff en consorten dachten inderdaad moet
gebeuren: de Mercedes-bolide moet fundamenteel worden aangepast.
Gelukkig is dat ook al even het plan voor volgend jaar. "Weet je,
ik ben in dertien jaar Formule 1 nog nooit optimistisch of vol
vertrouwen geweest. Maar dat is misschien meer mijn probleem. In
mijn hoofd is het glas altijd halfleeg. Wat we weten is dat we de
auto compleet moeten veranderen. We slaan gewoon de plank mis ten
opzichte van de acht jaar dat we vooraan reden."
