Exclusief: Glock over Mercedes-problematiek: "Dat is de grootste uitdaging"

Onlangs sprak RacingNews365 met voormalig F1-coureur Timo Glock. In
een exclusief interview met de Duitser behandelden we diverse
actualiteiten die zich afspelen in de wereld der Formule 1,
waaronder het extreem wispelturige seizoen van Mercedes. Glock
lijkt een idee te hebben waar het probleem zit bij het team uit
Brackley. "Ze begrijpen niet waarom ze soms snel, en soms langzaam
zijn", trapt hij af. "Dat is een heel vervelend scenario. Afgelopen
weekend was echt dramatisch voor hen. Ook in Mexico - op de vrijdag
- hadden ze er moeite mee om de juiste richting te bepalen. Maar
ineens viel alles op zijn plaats en kwam de auto in de sweet spot.
Lewis was daar super snel in de race. Vervolgens komen ze in
Brazilië, slechts één week later, en werkt niets meer. Dat is het
slechtste scenario dat je kunt hebben als team. Dat je niet weet
waarom juist snel of langzaam bent." De 91-voudig Grand
Prix-deelnemer vervolgt zijn verhaal: "Ze moeten onderzoeken waarom
het in de simulator en de windtunnel allemaal wel lukt, maar op het
echte circuit niet." Glock staat ervan te kijken dat de Duitse
renstal hun hindernissen niet te boven komt. "Vroeger was het
anders. Als Mercedes een nieuw onderdeel op de auto zette, werkte
het direct. Het is heel duidelijk: sinds het nieuwe concept auto's
heeft Mercedes een probleem met de correlatie tussen wat er in de
simulator en in de werkelijkheid gebeurt." Tekst gaat verder onder
video. Samenhang van omstandigheden Sinds de intrede van het
budgetplafond in de Formule 1 zijn teams veel selectiever in het
ontwerpen, testen en implementeren van upgrades. De missie is
helder: met zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk efficiëntie
realiseren. Maakt het budgetplafond het extra lastig voor Mercedes
om hun zaakjes op orde te krijgen? Glock geeft zijn mening. "Dat
zou kunnen, ja. Maar in het verleden werkte het ook. Ook al breng
je kleine updates of ben je beperkt qua tijd in de simulator en/of
windtunnel, denk ik dat je de meeste snelheid vindt gedurende de
winterperiode. Vervolgens zou het moeten werken in de realiteit en
dat gebeurt dus niet. Het huidige concept F1-auto's maakt het
gewoon lastig om de juiste richting te bepalen." De afgelopen
periode waren er veel functiewisselingen binnen de de technische
Mercedes-directie. Onlangs verliet technisch kopstuk Mike Elliot
het Duitse team. Als Glock gevraagd wordt wat dat voor invloed
heeft op de (nabije) toekomst van de Zilverpijlen, antwoordt hij:
"Mercedes was jarenlang enorm sterk, op dezelfde manier hoe Red
Bull momenteel is. Het allermoeilijkste voor een team is om de
groep bij elkaar te houden. Mercedes kreeg dat lange tijd voor
elkaar. Recent zijn er veel veranderingen geweest wat zeker van
invloed is op het team en haar prestaties. Maar uiteindelijk heeft
iedereen daar last van. Ook bij Red Bull gaan er mensen weg, wat
een groot effect kan hebben op het team. Wel denk ik dat het
hergroeperen en het team in de juiste richting krijgen voor
Mercedes absoluut de grootste uitdaging is." Hamilton vs Russell
Niet alleen aan de pitmuur, maar ook op het asfalt wil het dit
seizoen nog weleens onrustig zijn bij Mercedes. Teamgenoten Lewis
Hamilton en George Russell zaten elkaar gedurende verscheidene
raceweekenden in de weg, waaronder in Brazilië. In Qatar, enkele
races geleden, toucheerden de twee kemphanen zelfs. Daarnaast lijkt
Hamilton op dit moment de overhand te hebben op zijn teammaat qua
ruwe snelheid. Glock legt uit hoe dat komt. "Ik denk dat George
meer moeite heeft met de auto sinds de komst van de nieuwe updates
die het team bracht in Austin. Daarnaast heeft George gewoon veel
pech dit seizoen. Alles dat vorig seizoen goed uitpakte voor hem,
lijkt dit seizoen fout te gaan. Hij zit soms in de verkeerde
positie om het verkeerde moment." Glock denkt dat het feit dat
Hamilton al ruim zestien F1-seizoenen achter zijn naam heeft staan
hem momenteel in het voordeel brengt. "Het lijkt erop dat George
het lastig vindt om de juiste set-up te vinden voor de auto. Lewis
heeft veel kennis en is erg ervaren, waardoor het voor hem
misschien wat makkelijker is om de auto goed af te stellen." Of
Hamilton in het hoofd kruipt van zijn tegenstander? Dat niet, denkt
de Duister. "Ik denk niet dat George mentaal worstelt. Hij is nog
steeds erg snel en laat dat keer op keer zien. Het is slechts een
kwestie van tijd voor hem om de auto in de juiste richting te
krijgen", besluit Glock.

Top Headlines

Oudere Top Headlines