De echte reden achter het track limits-protest van Haas

Right of review is niets nieuws in de Formule 1, en als het correct
wordt gebruikt, kan het een hulpmiddel zijn voor een team om een
fout recht te zetten als er belangrijk "relevant, nieuw bewijs" aan
het licht komt. Het betreft dan bewijs dat niet bekend is bij de
stewards en niet eerder beschikbaar was voor de stewards op het
moment van hun oorspronkelijke oordeel, om ervoor te zorgen dat
juiste right of reviews de behandeling krijgen die ze verdienen.
Red Bull gebruikte bijvoorbeeld de onboards van Alex Albon om de
lijnen van Lewis Hamilton na te bootsen in Copse Corner na de
beruchte botsing tussen de Brit en Max Verstappen tijdens de Grand
Prix van Groot-Brittannië van 2021. Zo'n bewijs telt niet mee, want
'bewijs fabriceren' kan op weinig goedkeuring rekenen, zelfs als
een team van mening is dat zichzelf veel onrecht is aangedaan,
zoals Red Bull deed bij de straf voor Hamilton. Het RoR-proces
bestaat uit twee delen. Het eerste deel bepaalt of het team dat
beroep aantekent - in dit geval Haas - de drempel van de 'nieuw
bewijs'-regel heeft gehaald. Als de stewards het ermee eens zijn,
dan wordt er op de reguliere manier een onderzoek ingesteld naar
het incident waarbij de track limits in bocht zes niet werden
bestraft. Zo niet, dan wordt de zaak geseponeerd en wordt het boek
gesloten. Het verzoek van Haas over de Grand Prix van de Verenigde
Staten is interessant, omdat teammanager Peter Crolla een
potentiële opening voor het team heeft geïdentificeerd. Cruciaal is
dat er geen verdere straf wacht als je een RoR-beroep verliest. Je
kunt geen punten of posities verliezen als er niets verandert, maar
als je het goed doet, zijn er een paar miljoen redenen waarom het
van belang zou kunnen zijn. Echte reden achter het protest van Haas
In Austin bestond de top tien uit Max Verstappen, Lando Norris,
Carlos Sainz, Sergio Perez, George Russell, Pierre Gasly, Lance
Stroll, Yuki Tsunoda, Alex Albon en Logan Sargeant. Lewis Hamilton
en Charles Leclerc werden vanaf de tweede en zesde plaats
gediskwalificeerd. Een cruciale factor is dat Nico Hulkenberg elfde
werd voor Haas, de eerste coureur buiten de punten. Hij eindigde
3,190s achter Albon, die negende werd. Als Albon een straf van vijf
seconden krijgt vanwege track limits, zou hij terugvallen naar de
elfde plaats, waardoor Sargeant opschuift naar de negende plaats en
Hulkenberg naar de tiende plaats. De Duitser zou zo één punt
verdienen. Het effect op het constructeurskampioenschap staat in de
onderstaande tabel. De tekst gaat daarna verder. Het
constructeurskampioenschap als Albon wordt bestraft Right of review
van Haas Als het protest succesvol is, kan Haas Alfa Romeo tot op
één punt naderen in de strijd om de rode lantaarn in de Formule 1.
Een achterstand van drie punten en een betere finishpositie
(Hulkenberg op de zevende plaats, Valtteri Bottas de achtste) is
veel makkelijker goed te maken dan een verschil van vier punten.
Als Haas Alfa Romeo voorbij gaat dankzij een extra punt, zou dat
het team miljoenen dollars meer aan prijzengeld opleveren als de
pot wordt verdeeld. Wie niet waagt, wie niet wint. Het eerste deel
van de beoordeling staat gepland voor woensdag 8 november om 15.00
uur Nederlandse tijd. Het tweede deel volgt, indien nodig, op een
later tijdstip.

Top Headlines

Oudere Top Headlines