Zorgen om Mercedes: "Voormalige sterkte is nu hun voornaamste hindernis"
Het moge duidelijk zijn dat Mercedes worstelt. Het Duitse F1-team
dat ooit zo dominant was, krijgt het maar niet voor elkaar om aan
te haken bij aartsrivaal Red Bull. Nadat Mercedes eerder dit
seizoen het roer omgooide en een auto mét sidepods introduceerde
leek het allemaal de goede kant op te gaan, zeker toen het team in
de Verenigde Staten met een veelbelovende upgrade op de proppen
kwam. Maar niets bleek minder waar: in Brazilië was het team
nergens te bekennen. Red Bull, McLaren en Aston Martin waren het
hele weekend sneller en ook Ferrari en Alpine passeerden de
Zilverpijlen eenvoudig op de zondag. Het is crisis in Brackley, en
dat ziet ook voormalig F1-coureur Damon Hill. Staat Mercedes
volgend jaar weer 'gewoon' vooraan op de grid? De Brit heeft er een
hard hoofd in. "Het is angstig. Ik denk dat Mercedes haar
jarenlange dominantie grotendeels te danken had aan haar
krachtbron", opent Hill in de Sky F1 Podcast. "Ze hadden de beste
krachtbron voor een heel lange periode." Hij vervolgt: "Mercedes'
aerodynamica week altijd af van die van Red Bull. Kijk eens terug
naar het einde van de vorige periode van F1-reglementen. Zij reden
toen met een relatief vlakke rake* , terwijl die van Red Bull extra
hoog was." *Rake in de Formule 1 verwijst naar de hoek van helling
van een auto van opzij gezien, met een hoge-rake auto die een
grotere hoek heeft tussen voor- en achterkant, en een lage-rake
auto met een kleinere hoek, wat de aerodynamische configuratie en
het concept van de auto bepaalt. "Daar zullen ze flink wat spijt
van hebben, ze hadden nu véél verder kunnen zijn" De Britse analist
gaat verder: "Ieder team probeerde Red Bull na te apen met die hoge
rake. De auto's kregen een hele hoge achterkant. Maar Mercedes
bleef volhardend volhouden aan hun design. Het leek erop dat ze een
ander aerodynamica-concept gebruikten binnen de vorige reglementen.
Tja, en dan komen er ineens nieuwe reglementen." "Het zou kunnen
dat de aerodynamica-afdeling van Mercedes iets over het hoofd ziet.
Ze zijn trouwens in de loop der tijd heel wat goede aero-experts
verloren aan andere teams." Ook F1-journalist Naomi Schiff vindt de
prestaties van de zilverpijlen schrikbarend: "Hoe kan een team als
McLaren - een klantenteam van Mercedes - erin slagen om zo
drastisch te verbeteren? En hoe kon Aston Martin zó sterk zijn aan
het begin van het seizoen, terwijl Mercedes nog steeds zo worstelt?
Kennelijk hebben ze (Mercedes, red.) aan het begin van het jaar of
tijdens de winterperiode de knoop niet volledig doorgehakt om hun
concept in zijn totaliteit te veranderen. Daar zullen ze flink wat
spijt van hebben, ze hadden nu véél verder kunnen zijn."
dat ooit zo dominant was, krijgt het maar niet voor elkaar om aan
te haken bij aartsrivaal Red Bull. Nadat Mercedes eerder dit
seizoen het roer omgooide en een auto mét sidepods introduceerde
leek het allemaal de goede kant op te gaan, zeker toen het team in
de Verenigde Staten met een veelbelovende upgrade op de proppen
kwam. Maar niets bleek minder waar: in Brazilië was het team
nergens te bekennen. Red Bull, McLaren en Aston Martin waren het
hele weekend sneller en ook Ferrari en Alpine passeerden de
Zilverpijlen eenvoudig op de zondag. Het is crisis in Brackley, en
dat ziet ook voormalig F1-coureur Damon Hill. Staat Mercedes
volgend jaar weer 'gewoon' vooraan op de grid? De Brit heeft er een
hard hoofd in. "Het is angstig. Ik denk dat Mercedes haar
jarenlange dominantie grotendeels te danken had aan haar
krachtbron", opent Hill in de Sky F1 Podcast. "Ze hadden de beste
krachtbron voor een heel lange periode." Hij vervolgt: "Mercedes'
aerodynamica week altijd af van die van Red Bull. Kijk eens terug
naar het einde van de vorige periode van F1-reglementen. Zij reden
toen met een relatief vlakke rake* , terwijl die van Red Bull extra
hoog was." *Rake in de Formule 1 verwijst naar de hoek van helling
van een auto van opzij gezien, met een hoge-rake auto die een
grotere hoek heeft tussen voor- en achterkant, en een lage-rake
auto met een kleinere hoek, wat de aerodynamische configuratie en
het concept van de auto bepaalt. "Daar zullen ze flink wat spijt
van hebben, ze hadden nu véél verder kunnen zijn" De Britse analist
gaat verder: "Ieder team probeerde Red Bull na te apen met die hoge
rake. De auto's kregen een hele hoge achterkant. Maar Mercedes
bleef volhardend volhouden aan hun design. Het leek erop dat ze een
ander aerodynamica-concept gebruikten binnen de vorige reglementen.
Tja, en dan komen er ineens nieuwe reglementen." "Het zou kunnen
dat de aerodynamica-afdeling van Mercedes iets over het hoofd ziet.
Ze zijn trouwens in de loop der tijd heel wat goede aero-experts
verloren aan andere teams." Ook F1-journalist Naomi Schiff vindt de
prestaties van de zilverpijlen schrikbarend: "Hoe kan een team als
McLaren - een klantenteam van Mercedes - erin slagen om zo
drastisch te verbeteren? En hoe kon Aston Martin zó sterk zijn aan
het begin van het seizoen, terwijl Mercedes nog steeds zo worstelt?
Kennelijk hebben ze (Mercedes, red.) aan het begin van het jaar of
tijdens de winterperiode de knoop niet volledig doorgehakt om hun
concept in zijn totaliteit te veranderen. Daar zullen ze flink wat
spijt van hebben, ze hadden nu véél verder kunnen zijn."
