Pirelli gaat vol onzekerheid voor zacht, zachter, zachtst in slot F1-seizoen
Bandenleverancier Pirelli kiest voor de laatste twee races van het
seizoen voor de zachtst mogelijke compounds. De bandenleverancier
heeft zes verschillende banden, de C0 (de hardste) tot en met de C5
(de zachtste). Elk weekend kiest men er drie uit, die dan
vervolgens als hard, medium en zacht door het leven gaan. In Las
Vegas en Abu Dhabi zal er met de C3, C4 en C5 worden gereden. Zeker
de race in Las Vegas is een grote onbekende qua data, omdat daar
pas voor het eerst gereden gaat worden sinds 1982, maar dan wel op
een totaal ander circuit. De teams hebben geen echte referentie en
zullen moeten vertrouwen op simulaties om een basisafstelling te
bepalen, die tijdens het weekend verder ontwikkeld zal worden. Een
andere onbekende factor zijn de temperaturen, aangezien alle
sessies na zonsondergang plaatsvinden. Pirelli-baas Mario Isola:
"Las Vegas is een stap in het onbekende, voor iedereen denk ik. Las
Vegas zal koud zijn, het is een stratencircuit. Daarom werkten we
samen met de teams en vroegen we ze van tevoren om simulaties om te
proberen te begrijpen hoeveel energie de lay-out van de baan op de
banden legt. We kregen informatie van de bedrijven die het asfalt
maken om te begrijpen hoe het asfalt werkt. Maar er zijn nog steeds
veel vraagtekens bij Las Vegas." "We kunnen het weer natuurlijk
niet veranderen, we kunnen de temperatuur niet verhogen. Het zou
een uitdaging kunnen zijn om de temperatuur in de band te houden.
We hebben daarom besloten om de grip te bevorderen door de drie
zachtste compounds uit de pool te gebruiken. Ik kan me veel
baanevolutie en weinig grip voorstellen. Dus de teams zullen
klagen! Dat is prima. We zullen ook met deze situatie omgaan. Maar
het is een onbekende sprong in het diepe. Een snel circuit, lange
rechte stukken, hoge snelheid en allemaal omstandigheden die
moeilijk te beheersen zijn." Check hieronder het hele overzicht van
bandenkeuzes in 2023. Bandenkeuzes Pirelli 2023
seizoen voor de zachtst mogelijke compounds. De bandenleverancier
heeft zes verschillende banden, de C0 (de hardste) tot en met de C5
(de zachtste). Elk weekend kiest men er drie uit, die dan
vervolgens als hard, medium en zacht door het leven gaan. In Las
Vegas en Abu Dhabi zal er met de C3, C4 en C5 worden gereden. Zeker
de race in Las Vegas is een grote onbekende qua data, omdat daar
pas voor het eerst gereden gaat worden sinds 1982, maar dan wel op
een totaal ander circuit. De teams hebben geen echte referentie en
zullen moeten vertrouwen op simulaties om een basisafstelling te
bepalen, die tijdens het weekend verder ontwikkeld zal worden. Een
andere onbekende factor zijn de temperaturen, aangezien alle
sessies na zonsondergang plaatsvinden. Pirelli-baas Mario Isola:
"Las Vegas is een stap in het onbekende, voor iedereen denk ik. Las
Vegas zal koud zijn, het is een stratencircuit. Daarom werkten we
samen met de teams en vroegen we ze van tevoren om simulaties om te
proberen te begrijpen hoeveel energie de lay-out van de baan op de
banden legt. We kregen informatie van de bedrijven die het asfalt
maken om te begrijpen hoe het asfalt werkt. Maar er zijn nog steeds
veel vraagtekens bij Las Vegas." "We kunnen het weer natuurlijk
niet veranderen, we kunnen de temperatuur niet verhogen. Het zou
een uitdaging kunnen zijn om de temperatuur in de band te houden.
We hebben daarom besloten om de grip te bevorderen door de drie
zachtste compounds uit de pool te gebruiken. Ik kan me veel
baanevolutie en weinig grip voorstellen. Dus de teams zullen
klagen! Dat is prima. We zullen ook met deze situatie omgaan. Maar
het is een onbekende sprong in het diepe. Een snel circuit, lange
rechte stukken, hoge snelheid en allemaal omstandigheden die
moeilijk te beheersen zijn." Check hieronder het hele overzicht van
bandenkeuzes in 2023. Bandenkeuzes Pirelli 2023
