Chandhok over Mercedes: "Ze lijken het niet te begrijpen"
F1 Sky Sports -analist en voormalig Formule 1-coureur Karun
Chandhok heeft een groot Mercedes-'probleem' ontdekt in aanloop
naar het 2024-seizoen. De twee Mercedes-coureurs hadden een goede
uitgangspositie aan het begin van de GP van Brazilië, met een
vijfde startplek voor Lewis Hamilton en een P8 (na twee plekken
gridstraf) voor George Russell. De herstart van de race mocht
Hamilton zelfs vanaf de derde positie aanvangen. Maar gedurende de
race vielen de Zilverpijlen steeds verder terug in de ranglijst. De
beide Aston Martins, Sergio Perez, Carlos Sainz én Pierre Gasly
bleken te sterk voor het team uit Brackley. Het resultaat na de GP
van Brazilië? P8 voor Hamilton en een DNF voor zijn teamgenoot.
Chandhok analyseerde het weekend van Mercedes en kwam tot de
volgende ontdekking: "Ik denk dat Hamilton maar tien seconden
verwijderd was van een ronde achterstand. Ik denk dat er een hoop
vraagtekens zijn. Ze moeten als groep begrijpen waar de kern van
het probleem zit", zo legt de Indiër bij Sky Sports uit. "Ze hebben
hoogtepunten gehad de afgelopen races waarin ze snel waren, maar
laten we niet vergeten dat ze in Austin gediskwalificeerd werden."
Mercedes begrijpt diepte- én hoogtepunten niet "Je kunt niet voor
het kampioenschap strijden als je van die ups en downs hebt, zonder
duidelijk te begrijpen waarom. Als ze nu zouden zeggen: "We weten
dat we het hier moeilijk gaan krijgen" of "We weten dat we hier
zwak gaan zijn, we nemen het op de koop toe", dan was het prima
geweest. Maar dat lijkt niet het geval te zijn", zo gaat de
F1-kenner verder. "Ze lijken niet goed te begrijpen waarom de
hoogtepunten de hoogtepunten zijn en waarom de dieptepunten de
dieptepunten zijn. Dat is een zorg die ook volgend jaar nog
aanwezig zal zijn." En dit in tegenstelling tot het team van
McLaren, dat begin dit jaar duidelijk aangaf het moeilijk te gaan
krijgen tijdens de start van het seizoen. "Sinds de upgrade in
Oostenrijk hebben ze op elk type circuit, in elke soort bocht en in
elk weekend vooraan gestaan. Nat, droog, ze waren er. Dat geeft de
aerodynamische afdeling het vertrouwen dat de auto werkt." Precies
wat bij de Duitse renstal dus ontbreekt: "Mercedes heeft dat niet.
Dit weekend waren ze langzamer dan de AlphaTauri's, Alpines, veel
langzamer dan McLaren, Red Bull en Aston Martin", zegt Chandhok
streng. "Het is gewoon verwarrend."
Chandhok heeft een groot Mercedes-'probleem' ontdekt in aanloop
naar het 2024-seizoen. De twee Mercedes-coureurs hadden een goede
uitgangspositie aan het begin van de GP van Brazilië, met een
vijfde startplek voor Lewis Hamilton en een P8 (na twee plekken
gridstraf) voor George Russell. De herstart van de race mocht
Hamilton zelfs vanaf de derde positie aanvangen. Maar gedurende de
race vielen de Zilverpijlen steeds verder terug in de ranglijst. De
beide Aston Martins, Sergio Perez, Carlos Sainz én Pierre Gasly
bleken te sterk voor het team uit Brackley. Het resultaat na de GP
van Brazilië? P8 voor Hamilton en een DNF voor zijn teamgenoot.
Chandhok analyseerde het weekend van Mercedes en kwam tot de
volgende ontdekking: "Ik denk dat Hamilton maar tien seconden
verwijderd was van een ronde achterstand. Ik denk dat er een hoop
vraagtekens zijn. Ze moeten als groep begrijpen waar de kern van
het probleem zit", zo legt de Indiër bij Sky Sports uit. "Ze hebben
hoogtepunten gehad de afgelopen races waarin ze snel waren, maar
laten we niet vergeten dat ze in Austin gediskwalificeerd werden."
Mercedes begrijpt diepte- én hoogtepunten niet "Je kunt niet voor
het kampioenschap strijden als je van die ups en downs hebt, zonder
duidelijk te begrijpen waarom. Als ze nu zouden zeggen: "We weten
dat we het hier moeilijk gaan krijgen" of "We weten dat we hier
zwak gaan zijn, we nemen het op de koop toe", dan was het prima
geweest. Maar dat lijkt niet het geval te zijn", zo gaat de
F1-kenner verder. "Ze lijken niet goed te begrijpen waarom de
hoogtepunten de hoogtepunten zijn en waarom de dieptepunten de
dieptepunten zijn. Dat is een zorg die ook volgend jaar nog
aanwezig zal zijn." En dit in tegenstelling tot het team van
McLaren, dat begin dit jaar duidelijk aangaf het moeilijk te gaan
krijgen tijdens de start van het seizoen. "Sinds de upgrade in
Oostenrijk hebben ze op elk type circuit, in elke soort bocht en in
elk weekend vooraan gestaan. Nat, droog, ze waren er. Dat geeft de
aerodynamische afdeling het vertrouwen dat de auto werkt." Precies
wat bij de Duitse renstal dus ontbreekt: "Mercedes heeft dat niet.
Dit weekend waren ze langzamer dan de AlphaTauri's, Alpines, veel
langzamer dan McLaren, Red Bull en Aston Martin", zegt Chandhok
streng. "Het is gewoon verwarrend."
