De momenten waarop Leclerc en Ferrari kostbare punten verspeelden in 2023
Het was een noodkreet na zijn crash in de opwarmronde van de Grand
Prix van Brazilië: Charles Leclerc vroeg zich hardop af waarom hij
zoveel pech kent. De Monegask zou vanaf de tweede plek starten,
maar raakte door een hydraulisch probleem de controle over zijn
Ferrari kwijt. De opmerkingen over de boordradio kwamen niet uit de
lucht vallen, want het was niet zijn enige ongelukkige moment in
2023... Grand Prix van Bahrein (en Saoedi-Arabië) Nieuw seizoen,
nieuwe kansen. Een jaar eerder leek Charles Leclerc mee te gaan
doen om de wereldtitel, maar de snelle Ferrari kon uiteindelijk
niet mee met de nog snellere Red Bull van Max Verstappen. Leclerc
start de eerste race van 2023 vanaf de derde plaats en bivakkeert
lange tijd op die plaats. Fernando Alonso nadert weliswaar in de
verbazingwekkend rappe Aston Martin, maar de Monegask lijkt
kostbare punten veilig te gaan stellen. Lijkt, want in ronde 41 is
het feest ineens voorbij. Leclerc kampt met een elektronisch
probleem en moet zijn rode bolide langs de baan parkeren. Geen
fijne start van het seizoen, ook omdat Ferrari opnieuw het tempo
van Red Bull niet kan volgen. Voor Leclerc wordt het twee weken
later in Saoedi-Arabië nog vervelender. De Control Electronics van
de Ferrari is kapot, waardoor er meteen een gridstraf van tien
plaatsen volgt. Leclerc rijdt alsnog naar de zevende plaats en pakt
zo zijn eerste punten van het seizoen. De tekst gaat verder onder
de afbeelding. Grand Prix van Australië De derde race vindt plaats
in Melbourne, Australië, waar Leclerc vanaf diezelfde zevendestat
plek moet starten. De 26-jarige coureur werkt zich in de eerste
bochten op naar voren, waarna hij in een Aston Martin-sandwich
terecht komt. Op dat moment gaat het weer mis, want Leclerc krijgt
een klein, ongelukkig tikje van Lance Stroll en belandt in de
grindbak. De tweede uitvalbeurt in drie races is een feit... Grand
Prix van Miami In Miami gaat Leclerc zelf meermaals de fout in. Dat
begint al op de vrijdag, want in de tweede vrije training staat er
ineens een Ferrari in de muur. Leclerc heeft een foutje gemaakt en
geeft zijn monteurs flink wat werk. Een dag later gaat het wederom
mis tijdens zijn ultieme poging in de kwalificatie. De Monegask
pusht hard om een goede startpositie te bemachtigen en vliegt er
opnieuw af. Daardoor neemt de frustratie alleen maar toe bij de
vijfvoudig Grand Prix-winnaar, ook over zijn eigen prestaties.
Bekijk hieronder de kwalificatiecrash van Leclerc. De tekst gaat
daarna verder. Grand Prix van Spanje De Grand Prix van Spanje
draait uit op een dramaweekend voor Leclerc. In de kwalificatie is
de Ferrari van de Monegask niet vooruit te branden en eindigt hij
op de negentiende plaats. Na afloop komt er een probleem aan het
licht, waardoor het Italiaanse team gedwongen de set-up moet
aanpassen. Leclerc moet vanuit de pitstraat starten en komt in de
race niet verder dan de elfde plaats, 74 seconden achter winnaar
Verstappen. Grand Prix van Hongarije Op de Hungaroring komt Leclerc
als zesde over de streep. Niet veel aan de hand zou je zeggen, maar
niets is minder waar. Na afloop krijgt de Monegask een straf van
vijf seconden omdat hij te hard heeft gereden in de pits, wat hem
een plaats aan George Russell kost. Tijdens de race ging er ook al
genoeg fout. Leclerc heeft geen water, geen radio én moet dealen
met een lange pitstop van negen seconden. Opnieuw een pechdag voor
de Ferrari-coureur. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Grand
Prix van de Verenigde Staten In de Verenigde Staten verliezen
Leclerc en Ferrari opnieuw kostbare punten door een bijzondere
diskwalificatie. De vloerplank van de auto is te veel afgesleten,
waardoor de stewards Leclerc uit de uitslag schrappen. Het is botte
pech, want Leclerc wordt slachtoffer van een inschattingsfout van
het team. De zesde plaats en acht punten verdwijnen als sneeuw voor
de zon. Grand Prix van Brazilië Helaas is de GP van Brazilië de
meest recente pechdag voor Leclerc. De 26-jarige coureur
kwalificeert zich als tweede achter Verstappen en spreekt openlijk
over een kans om de leidende positie te pakken in de eerste bocht.
Leclerc zou daar uiteindelijk nooit arriveren door een hydraulisch
probleem. In bocht zes geeft de auto de geest en spint Leclerc de
muur in omdat de stuurbekrachtiging ineens is verdwenen. Hopelijk
kan de Monegask het seizoen in Las Vegas en Abu Dhabi op een fijne
manier afsluiten... Bekijk hieronder de video van de crash in
Brazilië!
Prix van Brazilië: Charles Leclerc vroeg zich hardop af waarom hij
zoveel pech kent. De Monegask zou vanaf de tweede plek starten,
maar raakte door een hydraulisch probleem de controle over zijn
Ferrari kwijt. De opmerkingen over de boordradio kwamen niet uit de
lucht vallen, want het was niet zijn enige ongelukkige moment in
2023... Grand Prix van Bahrein (en Saoedi-Arabië) Nieuw seizoen,
nieuwe kansen. Een jaar eerder leek Charles Leclerc mee te gaan
doen om de wereldtitel, maar de snelle Ferrari kon uiteindelijk
niet mee met de nog snellere Red Bull van Max Verstappen. Leclerc
start de eerste race van 2023 vanaf de derde plaats en bivakkeert
lange tijd op die plaats. Fernando Alonso nadert weliswaar in de
verbazingwekkend rappe Aston Martin, maar de Monegask lijkt
kostbare punten veilig te gaan stellen. Lijkt, want in ronde 41 is
het feest ineens voorbij. Leclerc kampt met een elektronisch
probleem en moet zijn rode bolide langs de baan parkeren. Geen
fijne start van het seizoen, ook omdat Ferrari opnieuw het tempo
van Red Bull niet kan volgen. Voor Leclerc wordt het twee weken
later in Saoedi-Arabië nog vervelender. De Control Electronics van
de Ferrari is kapot, waardoor er meteen een gridstraf van tien
plaatsen volgt. Leclerc rijdt alsnog naar de zevende plaats en pakt
zo zijn eerste punten van het seizoen. De tekst gaat verder onder
de afbeelding. Grand Prix van Australië De derde race vindt plaats
in Melbourne, Australië, waar Leclerc vanaf diezelfde zevendestat
plek moet starten. De 26-jarige coureur werkt zich in de eerste
bochten op naar voren, waarna hij in een Aston Martin-sandwich
terecht komt. Op dat moment gaat het weer mis, want Leclerc krijgt
een klein, ongelukkig tikje van Lance Stroll en belandt in de
grindbak. De tweede uitvalbeurt in drie races is een feit... Grand
Prix van Miami In Miami gaat Leclerc zelf meermaals de fout in. Dat
begint al op de vrijdag, want in de tweede vrije training staat er
ineens een Ferrari in de muur. Leclerc heeft een foutje gemaakt en
geeft zijn monteurs flink wat werk. Een dag later gaat het wederom
mis tijdens zijn ultieme poging in de kwalificatie. De Monegask
pusht hard om een goede startpositie te bemachtigen en vliegt er
opnieuw af. Daardoor neemt de frustratie alleen maar toe bij de
vijfvoudig Grand Prix-winnaar, ook over zijn eigen prestaties.
Bekijk hieronder de kwalificatiecrash van Leclerc. De tekst gaat
daarna verder. Grand Prix van Spanje De Grand Prix van Spanje
draait uit op een dramaweekend voor Leclerc. In de kwalificatie is
de Ferrari van de Monegask niet vooruit te branden en eindigt hij
op de negentiende plaats. Na afloop komt er een probleem aan het
licht, waardoor het Italiaanse team gedwongen de set-up moet
aanpassen. Leclerc moet vanuit de pitstraat starten en komt in de
race niet verder dan de elfde plaats, 74 seconden achter winnaar
Verstappen. Grand Prix van Hongarije Op de Hungaroring komt Leclerc
als zesde over de streep. Niet veel aan de hand zou je zeggen, maar
niets is minder waar. Na afloop krijgt de Monegask een straf van
vijf seconden omdat hij te hard heeft gereden in de pits, wat hem
een plaats aan George Russell kost. Tijdens de race ging er ook al
genoeg fout. Leclerc heeft geen water, geen radio én moet dealen
met een lange pitstop van negen seconden. Opnieuw een pechdag voor
de Ferrari-coureur. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Grand
Prix van de Verenigde Staten In de Verenigde Staten verliezen
Leclerc en Ferrari opnieuw kostbare punten door een bijzondere
diskwalificatie. De vloerplank van de auto is te veel afgesleten,
waardoor de stewards Leclerc uit de uitslag schrappen. Het is botte
pech, want Leclerc wordt slachtoffer van een inschattingsfout van
het team. De zesde plaats en acht punten verdwijnen als sneeuw voor
de zon. Grand Prix van Brazilië Helaas is de GP van Brazilië de
meest recente pechdag voor Leclerc. De 26-jarige coureur
kwalificeert zich als tweede achter Verstappen en spreekt openlijk
over een kans om de leidende positie te pakken in de eerste bocht.
Leclerc zou daar uiteindelijk nooit arriveren door een hydraulisch
probleem. In bocht zes geeft de auto de geest en spint Leclerc de
muur in omdat de stuurbekrachtiging ineens is verdwenen. Hopelijk
kan de Monegask het seizoen in Las Vegas en Abu Dhabi op een fijne
manier afsluiten... Bekijk hieronder de video van de crash in
Brazilië!
