Hoe de nieuwe, extreme Red Bull RB20 de concurrentie in 2024 moet vernederen

Het Formule 1-seizoen 2023 heeft op sportief niveau niets aan
duidelijkheid te wensen over gelaten. Red Bull was en is de
dominante kracht en het laatste beetje spanning richt zich op
Ferrari en Mercedes en hun strijd om P2 bij de constructeurs.
Desondanks zal de focus van de (top)teams al enige tijd op 2024 en
de betreffende auto's liggen, geen enkel team uitgezonderd. En
inderdaad, het heeft er alle schijn van dat Red Bull de paddock
opnieuw gaat verrassen en misschien wel compleet kan vernederen.
Dat zijn althans de geruchten die tegelijk met de enorme
stormwinden de kop op staken in Brazilië. Want zelfs de ervaren
coureurs van Red Bull, te weten Max Verstappen en Sergio Perez,
waren verrast waren door het effect van de rukwinden op de RB19.
Gevoelsmatig remde het de bolide af en bracht het een onbalans
teweeg die gevoelsmatig enkel verklaard kon worden door een kapotte
wielophanging, maar niets bleek minder waar. De wind kreeg grip op
het succesontwerp. Gelukkig was daar echter Adrian Newey die
tijdens een debriefing na één van de sessies zorgen daarover met
het oog op 2024 wegnam. Dat deed hij overigens digitaal op afstand,
want ook als hij niet fysiek aanwezig is, wordt hij op de hoogte
gehouden van de gebeurtenissen op de baan met betrekking tot de
auto. Revolutie onder de auto In de praktijk zal het erop neer
komen dat de RB20 van volgend jaar een extremere versie van de RB19
van dit jaar wordt. Ja, visueel zal er misschien wederom niet veel
veranderen, maar men zal een aerodynamisch concept aanhouden dat
afwijkt van het huidige concept. Het heeft er alle schijn van dat
de downforce compleet anders gegenereerd en verdeeld zal worden dan
nu het geval is. De vloer zal er anders uit zien, met sterk
afwijkende volumes voor wat betreft de Venturi-kanalen onder de
auto. Naar verluidt hebben Adrian Newey, Pierre Wache en het
verdere ontwerpteam al vroeg in het seizoen opgemerkt wat de
verbeterpunten van de RB19 zijn. Het zijn gebieden die Red Bull
marginaal onder handen heeft genomen, aangezien een grove
herziening nooit nodig was vanwege de enorme voorsprong die men al
had op de concurrentie. Daarom werd besloten om al die
verbeterpunten op te sparen en integraal te verwerken in het
ontwerp van de RB20. En door die aanpassingen aan met name het
aerodynamische concept zou de RB20 veel minder gevoelig zijn voor
de effecten van de wind. Dus terwijl de concurrenten van Max
Verstappen nu al moeite hadden om de Red Bull van de Nederlander te
volgen, heeft de formatie uit Milton Keynes hoogstaande maatregelen
genomen om te voorkomen dat die concurrentie ook maar een
millimeter dichterbij komt.

Top Headlines

Oudere Top Headlines