Mercedes kijkt met argusogen naar koud Las Vegas: "Unieke uitdaging"

Voor het eerst sinds 1982 wordt er weer een Grand Prix van Las
Vegas georganiseerd. Het nieuwe stratencircuit ligt in het hart van
de stad en ook de welbekende Strip wordt aangedaan. Voor de teams
brengt een eerste editie op een nieuw circuit uitdagingen met zich
mee, maar in Las Vegas komt er nog een andere factor bij kijken. In
november kan het 's nachts vrij koud worden. Sterker nog: de
verwachting is dat de temperatuur niet boven de tien graden Celsius
uitkomt. Mercedes legt op haar YouTube-kanaal uit welke gevolgen
dat heeft. "Je zou denken dat Las Vegas een hete stad is, maar we
rijden in de avond en de nacht", vertelt de inmiddels vertrokken
Mike Elliott, die eerder de rol van Chief Technical Officer
vervulde. "De temperatuur is heel hoog in de zomer, terwijl het
vriest in december. Als je daar in november rijdt, is het 's avonds
niet warmer dan tien graden." "Banden worden beïnvloed door de
unieke temperaturen" Oliver Albert, Simulation & Performance
Engineer, licht toe hoe de auto en de banden daarop reageren. "Het
is goed mogelijk dat we hele koude omstandigheden treffen. Dat
brengt unieke uitdagingen voor de banden met zich mee, niet alleen
voor het opwarmen, maar ook hoe ze presteren en reageren in de
longruns. In de eerste vrije training gaan we dus meteen naar een
aantal zaken kijken." Het technische brein moet verschillende
onderdelen in acht nemen. "We beginnen met het bekijken van de
banden en de set-up om een goede balans in de auto creëren. Daarna
is het belangrijk om te achterhalen hoe de banden reageren in de
longruns. Zo proberen we te bepalen welke banden het beste
presteren en welke we gaan gebruiken in de race. Het is duidelijk
dat de unieke temperaturen het rubber beïnvloeden." Het slotwoord
is voor Georgios Chimonides, Trackside Power Unit Engineer. "Voor
deze nachtrace moeten we de motor en de auto optimaal afstellen op
een manier die we al jaren niet hebben toegepast."

Top Headlines

Oudere Top Headlines